Heel gaaf!
Wij hebben lichtgevende teken in de tuin, na een beet krijg je de ziekte van lume
Ik ken het gevoel wel. Ik dacht altijd dat die lume de nacht door ging branden als een toorts, blijkt die effectief in sterkte af te nemen.
Panerai blijft visueel het langste branden hier, maar ik laat in het midden of dat dan grotendeels te maken heeft met het formaat van de indexen.
Ja, dat kunnen ze wel bij Seiko! Inderdaad de beste lume die ik tot nu heb gehad.
Qua Tritium ben ik wel een fan van de T100 variant van Nite
De dikte van toepassing is de belangrijkste factor denk ik. Seiko gaat er meestal copieus mee om dus prima performance tot de volgende ochtend.
Zwitsers zijn vaak een stuk zuiniger dus snel “op” .
Start de DeLorean maar dan gaan we kijken
Ja correct. Ik weet (denk ik) nog hoe halfwaardetijd werkt. Maar ik wilde snelsnelsnel nog wat typen terwijl de kinderen stonden te trappelen met hun schooltassen op de rug. Ging ten koste van m’n scheikundige nauwkeurigheid
Zou goed nieuws moeten zijn voor de Seamaster 300m Diver, daar ligt de lume op de indices toch redelijk dik.
Hier ook. De beste Rolex duikers kunnen niet tippen aan een Marinemaster.
Enough said
Ik heb slechts een Seiko SKX dus kan daar niet echt over meepraten. Alhoewel die het ook leuk doet qua lume.
Moet het Zwitsers zijn dan lost de Pelagos (LHD) al je lume issues in één keer op
Zo nu weer ant wark
Eensch, maar mijn ervaring is dat je een heel aardige indruk krijgt van de lume als je even in een donkere ruimte test. Mijn Omega Seamaster (14 jaar oud) gloeit na een paar seconden in het licht geweest te zijn als een gek en wordt dat wordt zeer langzaam minder. Een horloge met en slechte lume heeft al veel meer tijd nodig om op te laden en dooft al snel weer uit. Geen bepalende test, maar wel een indicatie.
UV leds installeren in je dekbedovertrek en klaar. Als je ze op dezelfde afstand monteert als de gaten in je Croc’s, dan ga je waarschijnlijk viral,
Ik heb een Yema Rallygraf. 0,0 lume helaas. Ook jammer voor een 350 euro kostend horloge.
Ik heb het vooral over nieuwe horloges…
Voor mensen die ‘s nachts de tijd willen weten kan ik iets als deze aanraden…
Zelf hebben we er zo een. Display van de klok zelf uitgezet en de projectie op het plafond. Ik kan snel de tijd zien en zo’n projectie heb je minder last van omgevingslichtvervuiling dan wanneer het display zelf aanstaat.
Maar ieder zijn eigen ding
Ik heb meedere SKX maar dit is dus een voorbeeld van een voor opgeladen lume. In het echt verdwijnt deze lume binnen het uur.
Tritium (in buisjes) heeft een andere functie dan traditionele lume-verf (Super Luminova, Lumibrite, Chromalight hoe ze het ook noemen).
De eerstgenoemde wordt vooral gebruikt in ‘militaire’ horloges en heeft als doel om voor langere duur de tijd te kunnen aflezen in volledige duisternis, bijvoorbeeld tijdens nachtelijke operaties. Traditionele lume-verf wordt vooral gebruikt op duikhorloges en heeft als doel voor kortere tijd de tijd te kunnen aflezen onder water, waar het donkerder is en er vaak minder zicht is dan boven water, maar het niet helemaal donker is.
Het is daarom een beetje vreemd om de twee met elkaar te vergelijken. Als je meer waarde toekent aan de initiële lichtopbrengst ‘wint’ traditionele lume, als je meer waarde hecht aan de duur van de lichtopbrengst ‘winnen’ tritrium buisjes.