Desillusie lume

Tof! Kende het hele merk Nite Watches nog niet.

https://www.nitewatches.com/

Ik snap niet waarom er nauwelijks gebruik wordt gemaakt van tritium door de grote merken. Ik heb een nieuwe SMP 300M maar de lume vind ik echt teleurstellen.
Op mijn werk is er vaak weken geen zonlicht en er kan niets tegen tritium op. Ik draag daar vaak een Luminox. Ik weet dat er wat problemen waren bij extreem gebruik (Korps Mariniers) met bepaalde modellen van dit merk maar bij normaal gebruik voldoen ze prima en kunnen tegen een stootje.

Omdat tritium 't na 20 jaar niet meer doet en de grote merken inmiddels meer luxe artikelen maken dan tools.

Collectors willen daarnaast originaliteit, dus vervangen is ook lastig.

Dat is niet per se waar… Na 25 jaar nog 25% van de oorspronkelijke sterkte. Alsof lume het na 25 jaar nog net zo lekker doet als in het begin. En re-lumen en/of nieuwe dial is altijd een hottopic.

Dat is wel de belofte.

Ok. Maar alle tritium horloges die ik gezien heb uit de 60’s, 70’s, 80’s doen nauwelijks meer iets. Alleen met UV even. Hoe dat zit met de laatste generaties tritium weet ik niet.

Daarom zijn de grote merken volgesn mij dus van tritium afgestapt. Ze willen horloges die ‘tot de eeuwigheid’ goed blijven.

1 like

Hoe die 25% met tritium gasbuisjes in praktijk uitpakt zal je me over 12,5 jaar moeten vragen. :smile:

Mja, voor een beater vind ik het ook geen probleem. Maar als collectable…

Dan zou je ook kunnen re-tritium d.m.v nieuwe wijzers en dials. Ik heb in ieder geval geen horloge met gewone lume, die voldoet aan mijn wensen. Het is allemaal net niks qua lume (Oris 65, Nieuwe SKX’s, Certina DS) vandaar mijn lichte irritatie bij de initiële post.

Ik ben het met je eens. Tritium rules

Volgens mij had dat te maken met de hoeveelheid lume. Als t n heel dun laagje is, kan t maar weinig licht absorberen. Panerai gooit er n flinke klodder op, waardoor t lang kan blijven stralen.

1 like

Ik ook ja. Vandaar mijn voorkeur voor Luminova of Lumibrite. Voor zo ver ik weet is Ball de enige uit t wat hogere segment dat tritium tubes gebruikt. Ze maken dat ook unique selling point.

We zitten nu in 2020, minus 1960 is 60 jaar.
Halveringstijd v circa 12 jaar. Da’s 5x in 60 jaar.
Na circa 12 jaar gloeit ie in 1972 al de helft minder als de 100% in 1960, dus voor t gemak 50%.
In 1984 gloeit ie de helft minder dan 1972, dus 25%.
In 1996 is dat nog maar 12,5%.
2008 nog maar 6,25%.
2020 daar weer de helft van is ongeveer 3,12%.
Dus tja, daar is niet veel meer v over tov toen ie nieuw gekocht was.
En dit geldt volgens mij ook voor de tritium/H3 gas tubes.

Als ik me trouwens niet vergis is na een keer halveringstijd niet gelijk dat t voor je gevoel de helft minder goed zichtbaar is. Maar na na enkel malen, gaat t wel hard achteruit.

Hangt af van de hoeveelheid tritium die gebruikt is.

Volgens mij is de superfelle t100 tritium na 2 halfwaarde tijden gelijk aan t25 lume wat meestal wordt gebruikt.

Maar zoals je plaatje van iemand hierboven kan zien, tritium gaat binnen 12.5 jaar flink achteruit.

En proces begint natuurlijk al in de fabriek.

Overigens doen de 80s/90s tritium horloges ook weinig meer.

Maar goed, lume kan mij niet zo boeien.

Er is nog een andere variabele. Het Tritiumgas dat in de buisjes zit kan bewust verdund zijn met gewoon waterstofgas om het verslechteren van de lichtgevende stof te milderen. Dat verslechteren door straling is een tweede oorzaak van het verliezen aan lichtkracht.
De lichtgevende laag zit normaal op de binnenwand van de lichtbuisjes, die verder met het radioactieve gasmengsel gevuld zijn.

1 like

Voor de meeste mensen is lume lume en maken niet dergelijke onderscheid.

Zelf hecht ik ook waarde aan levensduur en in dat opzichte schijnt luminova t v tritium te winnen. Stomme is dat Rolex horloges met tritium meer waard worden dan met luminova :unamused:

Persoonlijk voor mij is t voldoende als ik de nacht ermee door kom. Dus hij hoeft om 6 uur niet te gloeien alsof ie net v onder de zon vandaan komt. Zo lang ik de tijd zonder al te veel moeite kan aflezen, is t voor mij acceptabel.
T verschilt ook voor ieder. Sommigen zien beter in t donker dan anderen. Zelf heb ik n bril met grote sterkte nodig. Voor mij is behalve goeie lume, ook nog es wijzers met grote oppervlaktes belangrijk. Van die dunne stokjes zoals op n Datejust en de minutenwijzer v mn Seadweller zijn voor mij erg moeilijk af te lezen. Vooral als de dikke stippen op de wijzerplaat meer gloeien.

Zelf vind ik daarom de Monster wijzers erg prettig. Beide dik en duidelijk onderscheidend v elkaar.

De nieuwste Monster vind ik iets elegantere wijzers hebben, maar daardoor ook weer iets minder makkelijk te zien met mn slechte oogjes.

1 like

Inderdaad. Ik gebruik de duikersring meestal om n eitje koken :sweat_smile:

Ik ben nog niet in de gebruiksaanwijzing gedoken voor t knopje voor de grappling hook en laser. En aangezien er n vuurwerkverbod is, heb ik dit jaar de draadloze ontsteker ook niet nodig :upside_down_face:

2 likes

Ik meen ergens gelezen te hebben dat t voor de zichtbaarheid v je ogen niet gelijk de helft minder is na n halveringstijd.
Weet alleen niet of dat zeker klopt.

neem aan dat je er aan went :stuck_out_tongue: … maar wanneer de lume zn nut voor je verliest zal wel een beetje anders kunnen zijn voor elke persoon.

Het is net als twee volume regelaars in een geluidssysteem. Soms kan de ene al volop staan en de ander nog niet en vice versa. Het zijn gewoon twee volledig losstaande gegevens, een is de radioactieve energie, twee is de kwaliteit en dus lichtopbrengst van de lume.

Zodra de lume dus niet feller kan worden, en met de helft van de radioactieve energie nog steeds net zo fel blijft, dan merk je misschien niks bij de eerste halveringstijd. Zodra de fosforiserende stof met T25 isotoop wel nog feller kan worden als er T100 isotoop aan wordt toegevoegd dan maakt het wel uit. En de kwaliteit van de lume neemt ook nog eens af na verloop van jaren.

Dus het is een handje vol variabelen die ook nog eens varieren na verloop van jaren en de beperking is gewoon waar de zwakste schakel zit.

1 like