deskundige (wand- en staande) klokken gezocht

Beste forumleden,

Hierbij een vraag voor of eigenlijk namens een goede kennis van me wiens vader onlangs onverwachts is overleden.

Zijn vader was weduwnaar en hij laat een huis achter vol met meubels en een tiental ouderwetse c.q. antieke klokken. Vooral wandklokken, een paar tafelklokken en een enkele staande klok (in zo’n lange houten behuizing).

Mijn kennis deelde de hobby van klokken verzamelen/bewonderen niet met zijn vader. En hij heeft dus amper een idee of het gaat om spul dat enige liefhebberswaarde vertegenwoordigt, of niet. Wel weet hij dat zijn vader niet van rommel hield en zelf nogal trots was op enkele van die klokken (vooral van Franse herkomst) inclusief een bijzonder exemplaar met slechts één wijzer.

Van mij weet hij dat ik een passie heb voor horloges dus het leek hem logisch om mij te vragen of ik hier verstand van heb. Nou, nee dus. Met klokken die niet om de pols passen heb ik helemaal niets. En er ook geen kennis van.

Wie oh wie kan hem helpen aan een referentie? Hij zoekt een betrouwbare klokken-kenner die hem verder op weg kan helpen met wat naar de kringloop kan en wat er eventueel geschikt is om aan te bieden aan andere klokken-verzamelaars. Hijzelf en het huis bevinden zich in midden-Nederland, wat ten noorden van Den Bosch.

Het gaat dus om een deskundige met wie je zelf goede ervaring hebt, niet om zomaar iemand uit de gouden gids. Dit om malafide ‘taxateurs’ buiten de deur te houden.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties en verwijzingen die ik uiteraard aan hem zal doorgeven.

Groet, Otto

3 likes

Komt een PB aan.

2 likes

Absolute expert in “grootwerk” in mijn contreien is Eric Antrop hier in Gent. Herstelt alles wat tikt en maakt nog bijna dagelijks onderdelen op de draaibank voor allerlei soorten staande/hangende klokken. Maar ja, da’s wel een eindje, en die gaat op zijn leeftijd ook geen 200 kilometer meer rijden voor z’n plezier :slightly_smiling_face:

4 likes

Er is een vereniging die heet Klokken vrienden Nederland.
Daar zou je wellicht terecht kunnen met je vragen.

https://klokkenvrienden-nederland.nl/

4 likes

Dag Lennert,

Dank voor je reactie en verwijzing. Je weet maar nooit hoe de hazen lopen. Uiteindelijk zal mijn kennis zelf keuzes moeten maken en zijn weg moeten vinden. Maar nuttige tips en ervaringen van forumleden zullen hem zeker helpen in dat proces. Ik geef je referentie dus sowieso aan hem door.

Prettige avond verder, Otto

2 likes

Dank voor deze tip en verwijzing, Scudo. Dat geef ik zeker aan hem door. Prettige avond verder, Otto

1 like

Wellicht een paar foto s?
Op dit forum is erg veel kennis aanwezig.

1 like

Daar zal ik hem om vragen, Hendrik. Dan heeft 'ie wellicht al heel snel een indicatie of het spul voor de kringloop is of dat er liefhebbers voor zijn. Als hij me foto’s toestuurt, zal ik die hier posten. Dank voor het meedenken.

Groet, Otto

1 like

Dank nogmaals voor alle reacties en PB’s. Ik heb jullie verwijzingen en aanbevelingen doorgezet naar mijn kennis en die stelde jullie hulp zeer op prijs. Bedankt dus :+1:.

Zoals @hendrik voorstelde, heb ik een aantal foto’s opgevraagd en die intussen ook ontvangen. Ik heb ze hieronder random ingeplakt. Hopelijk levert dat nog wat extra info of tips voor hem op.

Sorry, mss een misplaatste gedachte maar stel je de overgang van winter- naar zomertijd in dat huis eens voor…. Daar heb je dan echt een dagtaak aan :grimacing:. Doe mij maar een stel polshorloges!

Groet weer, Otto

1 like

Dank, voor mij zit er niets begerenswaardig tussen.
Die Franse comtoises klokken waren 20, 30 jaar geleden wel serieus geld waard.
Nu is dat een ander verhaal.
Ben benieuwd wat de kenners er verder van vinden.

p.s. als er nog een Engels lantaarnklokje opduikt heb ik wel belangstelling :innocent:

p.s. 2 geen kenner maar die nr9 lijkt mij wel bijzonder, wellicht ook door de houtworm, maar toch

3 likes

Ik geef het door! Geen idee wat een lantaarnklokje of een comtoise is… Dat zal hij dan zelf moeten gaan uitvogelen. Mijn persoonlijke horloge wiki reikt amper verder dan termen als Datejust, GMT en Black Bay… bij wijze van spreken.

Het is inderdaad jammer wat monetaire waarde betreft, maar er zitten wel leuke exemplaren tussen. En wat al eerder gezegd een aantal jaar geleden soms serieus geld, maar de klokkenmarkt is volledig verzadigd. Jammer maar helaas, hopelijk vinden jullie liefhebbers, dan krijgen zij een mooi huis.

2 likes

Die nummer 6 zou wel iets voor mij zijn. Dat is een best leuke comtoise.

De markt voor wand- en staande klokken is rampzalig tenzij het absolute topstukken betreft. Ik heb tot ik een jaar of 4 terug kleiner ging wonen klokken verzameld, met name appelklokken, maar ook comtoises, Friese staartklokken en staande klokken. Ik kon ze aan de straatstenen niet kwijt. Op een gegeven moment bood ik 30 werkende klokken dan maar als lot aan. Ik kon er niet eens 250 euro voor krijgen! Mijn moeder is recent overleden. Ze had een Engelse staande klok uit 1760. De klokkenmaker die hem 2 jaar geleden heeft gereviseerd en toen enthousiast was over de originaliteit wilde hem alleen ophalen als hij er niets voor hoefde te geven…

3 likes

Niet meer van deze tijd… Ben wel eens benieuwd of de polshorloges over 30 jaar hetzelfde lot beschoren zijn.

3 likes

Het voordeel van een polshorloge is dat het minder ruimte inneemt dan een prachtige staande klok, maar gezien het lot van het zakhorloge zal ook best de toekomst van het pols horloge minder zijn dan nu het geval is.

2 likes

Grote kans… al dragen we geen vesten meer en hebben we wel polsen.

Klopt… zijn grote jongens en passen niet zo in een modern interieur. Echt iets voor mensen die geboren zijn voor 1940.

Klopt, dus de houdbaarheid zal zeker beter zijn dan dat van de klokken en zakhorloges, maar ik zie de middelbare schooljeugd toch nog maar weinig met een polshorloge lopen. En wellicht komt het op latere leeftijd wel goed. De toekomst zal het leren.

Volgens mij zijn de mensen van voor 1960 toch ook nog wel liefhebbers van een donker bruine inrichting met dito klok en vazen op de buffetkast :joy:

2 likes

Daar zie ik niets van bij de generatie van mijn ouders :stuck_out_tongue:

Helaas hier wel … wat ik soms nog tegenkom blijft mij verbazen … soms ook wel weer leuke verhalen over hoe “vroeger” naast de drank ook de sigaretten voor het bezoek in huis werden gehaald. Speciale servies stukken die men nu eigenlijk niet meer gebruikt. Meubels, vooral kasten die super kwalitatief in elkaar steken, bureau’s met speciale ruimtes, naast verbazend, vaak ook leuke conversatiestarters.
Ik heb recentelijk een antiek kloosterbureau mogen ophalen, de familie was het nog net niet aan het opstoken. Heb het bureau schoongemaakt, behandeld en heb nu een prachtig thuiswerkbureau. Maar goed wij dwalen af, de staande klok heeft de huidige trends niet overleefd.

2 likes