Deze man verkoopt fakes

http://stores.ebay.co.uk/s-a-timepieces?_trksid=p4340.l2563
Ik weet niet of het voor al zijn horloges geldt, maar ieder horloge met een Sinn-achtige kast en Lemania uurwerk is ‘vermeubeld’.

Hij neemt onderdelen van horloges die min of meer met elkaar te maken hebben en zet ze in elkaar als zijnde een echte.

Sinn kast, verkeerde Lemania wijzers, kastdeksel van een ‘Bund’ enz. Het lijkt allemaal correct, maar het zit er net naast!

Menno

Hm, wel vreemd dan. De verkoper is al 11 jaar actief op
eBay en van de 1420 feedbacks rept hier niemand over…

Kan je me misschien ook zeggen wát er nou fout/nep is aan bijvoorbeeld deze Sinn

?

de fout is dat bovenstaande Sinn niet om mijn pols zit! :slight_smile:

hahaha :smiley: +1 scherp! (tu)

De EZM2 Kan ik zo op het oog ook niets aan vinden, maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat aan alle horloges ‘een luchtje’ zit?

De kast etc. is van een Sinn 157/Lemania AMI/Tengler etc. Wrs. heeft hij hier de kast van de Sinn gebruikt (met het deksel).
In dat geval had er ‘by Sinn’ op de plaat gestaan, of ‘Sinn’ als het echt een Sinn zou zijn geweest.
De wijzers zijn van Sinn, maar net niet de goede en ook niet van ‘Military’ Orfina etc. En het gaat hier om een Porsche Design wijzerplaat.

Het is heel knap gedaan; hij heeft wrs. een voorraad Lemania spullen en die klutst hij door elkaar waardoor het lijkt alsof het horloge echt is.

Ik moet zeggen dat ik er door een medeforummer op gewezen werd. Op het Britse forum van Alistair Gibbons zitten een paar echte Lemania-kenners/Sinn-kenners. Zij zagen het en wisten ook nog een andere fake aan te wijzen: een Arctos PVD.

Menno

Jeetje, dat hele ding met uitzondering van het deksel lijkt me op zo’n “porsche design” horloge.

Kan het niet zijn dat ze ooit eens een model voor Sinn hebben gemaakt ofzo?
Niet dat ik jou niet geloof natuurlijk (bedankt voor de tip, je hebt waarschijnlijk
menigeen een miskoop bespaard), maar ik vind het zo frappant dat al zijn kopers ook
niet in de gaten hebben of hebben gehad. (Dat zullen toch niet allemaal leken zijn?)

Jazz Schreef:

Jeetje, dat hele ding met uitzondering van het
deksel lijkt me op zo’n “porsche design” horloge.

http://brown-snout.com/horology/articles/orfina_po
rsche-design_chrono/orfina_bund_info_knirim.jpg

Kan het niet zijn dat ze ooit eens een model voor
Sinn hebben gemaakt ofzo?
Niet dat ik jou niet geloof natuurlijk (bedankt
voor de tip, je hebt waarschijnlijk
menigeen een miskoop bespaard), maar ik vind het
zo frappant dat al zijn kopers ook
niet in de gaten hebben of hebben gehad. (Dat
zullen toch niet allemaal leken zijn?)

… of 'm snel doorverkopen als ze er achter komen. Ik kwam op het idee om verder te vragen omdat hij 'm als Sinn verkoopt! En niet ‘made by Sinn’ of zoiets. Vooral de wijzers zijn moeilijk te zien. Op het eerste gezicht lijken ze hetzelfde, maar je laat zelf op jouw foto al zien dat ze wel degelijk verschillen!

Overigens denk ik dat het een heel leuk horloge is om te dragen en als je je er niet aan stoort… je een mooie klok hebt!

Het lijkt er op dat deze ‘Sinns’ dezelfde kant op gaan als de ‘Polish Blancpains’!

Menno

thieuster Schreef:

Jazz Schreef:

Jeetje, dat hele ding met uitzondering van het
deksel lijkt me op zo’n "porsche design"
horloge.

http://brown-snout.com/horology/articles/orfina_po

rsche-design_chrono/orfina_bund_info_knirim.jpg

Kan het niet zijn dat ze ooit eens een model
voor
Sinn hebben gemaakt ofzo?
Niet dat ik jou niet geloof natuurlijk (bedankt
voor de tip, je hebt waarschijnlijk
menigeen een miskoop bespaard), maar ik vind
het
zo frappant dat al zijn kopers ook
niet in de gaten hebben of hebben gehad. (Dat
zullen toch niet allemaal leken zijn?)

… of 'm snel doorverkopen als ze er achter
komen. Ik kwam op het idee om verder te vragen
omdat hij 'm als Sinn verkoopt! En niet ‘made by
Sinn’ of zoiets. Vooral de wijzers zijn moeilijk
te zien. Op het eerste gezicht lijken ze
hetzelfde, maar je laat zelf op jouw foto al zien
dat ze wel degelijk verschillen!

Overigens denk ik dat het een heel leuk horloge is
om te dragen en als je je er niet aan stoort… je
een mooie klok hebt!

Het lijkt er op dat deze ‘Sinns’ dezelfde kant op
gaan als de ‘Polish Blancpains’!

Menno

Had contact met de verkoper en die weet 100 procent zeker dat dit wel degelijk allemaal origineel is.
De Porsche Design zou een iets grotere kast hebben verder allebei met hetzelfde uurwerk.

Zou hij dan wellicht toch gelijk kunnen hebben. Hij had overigens het topic bij ATG al gezien.

Als je 'm al gezien had bij ATG, heb je ongetwijfeld ook de posting over de Arctos PVD gelezen. Een horloge dat vgs. de verkoper een origineel BUND horloge is. Duitse leger dus. Heeft hij dan ook een verklaring waarom het dagwiel in het Frans is?

Het lukt mij nooit om foto’s van eBay-advertenties te kopiëren, maar hier is de link naar de advertentie: http://cgi.ebay.co.uk/RARE-PVD-ARCTOS-MILITARY-AUTO-CHRONOGRAPH-LEMANIA-5100-/300538877497?pt=Wristwatches&hash=item45f9835639

Voor alle duidelijkheid, ik heb niks tegen de man, ik ken hem niet enz. Ik zie alleen dat hij heeeel dicht bij de waarheid blijft, maar niet alles verklaard!

Menno

thieuster Schreef:

Als je 'm al gezien had bij ATG, heb je
ongetwijfeld ook de posting over de Arctos PVD
gelezen. Een horloge dat vgs. de verkoper een
origineel BUND horloge is. Duitse leger dus. Heeft
hij dan ook een verklaring waarom het dagwiel in
het Frans is?

Het lukt mij nooit om foto’s van eBay-advertenties
te kopiëren, maar hier is de link naar de
advertentie:
http://cgi.ebay.co.uk/RARE-PVD-ARCTOS-MILITARY-AUT
O-CHRONOGRAPH-LEMANIA-5100-/300538877497?pt=Wristw
atches&hash=item45f9835639

Voor alle duidelijkheid, ik heb niks tegen de man,
ik ken hem niet enz. Ik zie alleen dat hij heeeel
dicht bij de waarheid blijft, maar niet alles
verklaard!

Menno

Heel simpel want heb het met hem niet over dat horloge gehad. Ik heb het over de Sinn. Wat mij betreft is iemand “onschuldig” totdat het bewezen is. Kortom blijft staan wat is er nu echt mis met de Sinn.
Overigens heb ik begrepen dat hij horloges ook zelf inkoopt, dus ben ook benieuwd hoe je aan de info komt dat hij zelf de horloges in elkaar zet. Een aanname wellicht?

Denk echt dat ook verkopers af en toe echt de mist in kunnen gaan, maar vergeet niet dat deze man wel 12 jaar in het vak zit en dergelijke topics iemand echt schade kunnen toebrengen. Mede ook omdat fora vaak gecontroleerd worden en daarbij ook nog eens bovenaan staan bij zoekopdrachten.

Dus een titel met “Deze man verkoopt fakes” zou ik dan ook goed onderbouwen.

Enne Menno voor de goede orde: Het is niet vervelend bedoeld natuurlijk, maar wil enkel duidelijk maken dat het misschien allemaal wel meevalt. Of het moet natuurlijk alsnog duidelijk te bewijzen zijn.

Ik heb hem even gemailed over die Arctos…

Antwoord kwam echt na een minuut al, hij is ontzettend snel met reageren.

Simpel en duidelijk imho. :slight_smile:

Jazz Schreef:

Ik heb hem even gemailed over die Arctos…

Dear s.a-timepieces,

Can you please tell me why the day/date is in
French when the
watch is (as you stated) issued for the German
army (BUND)?

Thank you kindly for your prompt answer.

Kindest redards,

Antwoord kwam echt na een minuut al, hij is
ontzettend snel met reageren.

Hi!

The same model were used by germany, italian,
spain, and france air force,
thank you

• s.a-timepieces

Simpel en duidelijk imho. :slight_smile:

Kijk dus daar is ook al een antwoord op, ben benieuwd naar het vervolg!!

Onschuldig ben je tot het bewezen is. Klopt. Het lijstje is in dit geval lang genoeg, denk ik. En wat er mis is met de Sinn? Het is geen Sinn. Er zitten in ieder geval wel Sinn onderdelen aan en in.

Hij stelt dat hij ze zo koopt. Is inderdaad iets anders dan ze zelf vermeubelen.

Maar goed, daar gaan we:

• 3H op de plaat? Is volgens mij na 1982 niet meer op een wijzerplaat gedrukt.
    *Wijzers: alle wijzers van de 157 hebben een stompe minutenwijzer, behalve de Tengler en de Sinn die een puntige minutenwijzer hebben, maar dan geen gevulde ‘skelleton’ wijzers.
    *Daarnaast: er is geen combinatie van een 3H-wijzerplaat met een ‘taartpunt-vormige’ 24-uurswijzer bekend. Die is bij de 3H uitvoering gelijk aan die van de sec.wijzer links.
    *Kast: ja, die is wel van Sinn. Vanaf het glas loopt 'ie min of meer af naar de zijkant. Porsche had een elegantere oplossing: een soort ‘kraag’ langs het glas waardoor de kast zelf lager is (lijkt).

Let ook even op de gesigneerde kroon…

hier en betere foto:

En hier een Orfine/Porsche met H3

Hier nog meer info:http://brown-snout.com/horology/articles/orfina_porsche-design_chrono/

En als iemand Konrad Knirims boek heeft, kan dat misschien ook nog voor informatie zorgen.

Menno

thieuster Schreef:

Onschuldig ben je tot het bewezen is. Klopt. Het
lijstje is in dit geval lang genoeg, denk ik. En
wat er mis is met de Sinn? Het is geen Sinn. Er
zitten in ieder geval wel Sinn onderdelen aan en
in.

Hij stelt dat hij ze zo koopt. Is inderdaad iets
anders dan ze zelf vermeubelen.

Maar goed, daar gaan we:

• 3H op de plaat? Is volgens mij na 1982 niet meer
    op een wijzerplaat gedrukt.
    *Wijzers: alle wijzers van de 157 hebben een
    stompe minutenwijzer, behalve de Tengler en de
    Sinn die een puntige minutenwijzer hebben, maar
    dan geen gevulde ‘skelleton’ wijzers.
    *Daarnaast: er is geen combinatie van een
    3H-wijzerplaat met een 'taartpunt-vormige’
    24-uurswijzer bekend. Die is bij de 3H uitvoering
    gelijk aan die van de sec.wijzer links.
    *Kast: ja, die is wel van Sinn. Vanaf het glas
    loopt 'ie min of meer af naar de zijkant. Porsche
    had een elegantere oplossing: een soort 'kraag’
    langs het glas waardoor de kast zelf lager is
    (lijkt).

Let ook even op de gesigneerde kroon…

http://img155.imageshack.us/img155/2199/2112200800
2yk3.jpg

hier en betere foto:
http://i3.photobucket.com/albums/y81/Pascal_S/sinn
157_34r.jpg

En hier een Orfine/Porsche met H3

http://brown-snout.com/horology/collection/orfina_
porsche-design_milchrono/P1000493.JPG

Hier nog meer
info:http://brown-snout.com/horology/articles/orfi
na_porsche-design_chrono/

En als iemand Konrad Knirims boek heeft, kan dat
misschien ook nog voor informatie zorgen.

Menno

Dat is idd een mooi lijstje! Zo te lezen zit er dus waarschijnlijk iets niet goed! :slight_smile:

Wat zegt verkoper hierover? Zou hem hier iig ook over benaderen. Tot nu toe reageert hij direct en geeft hij goede antwoorden.

De Bund klopt dat wel wat de verkoper aangeeft dat deze in andere landen is ingezet en dus een andere schijf kan hebben?

De Arctos is ook interessant: de basis is een Sinn 143. Een heeeeeeel veel gezocht horloge! Zeer schaars. Reden? Sinn heeft het niet zo lang gemaakt vanwege kwaliteits-problemen… Lees maar wat een eigenaar schrijft:

[b]"The Sinn 143 is a rare watch, possibly for good reason. The classic Seventies/Eighties square case measures 39mm across, 44mm lug-to-lug, and 15mm thick with a very slightly domed plastic crystal. The case design is not for everyone: Most people either love it or dislike it. The black PVD coating is another thing that seems to divide people as well.

The Sinn 143 is further unusual in that the case is made from aluminum, which is (usually) lighter than titanium but not nearly as durable as either titanium or steel. Aluminum cases are prone to oxidation when exposed to human sweat, thus the need for PVD coating. Be very careful when looking for a Sinn 143: If the PVD coating has been worn or nicked, oxidation is likely to begin eventually. Under normal conditions, the case should be fine for a long service life, but it is a good idea to wipe it down after each use. The caseback is the typical steel type, so no worries there.

The movement is a slightly modified Lemania 5100. Yes, it is a true 5100, not a 5012 nor a 1340. The obvious change is that Sinn deleted the 24-hour register at 12 o’clock. This suggests that the watch might not have been intended for military use, as does the non screw-down crown, but everything else about the watch suggests otherwise.

This 143 came with a world-time plastic bezel that has been replaced with a more common tachymeter bezel. Both bezels are made of plastic and both rotate. The original bracelet for this watch is no longer produced and very difficult to source, so a Sinn rally-style strap was installed. The 143 is a very lightweight, very functional timepiece. It is also rather loud: The aluminum case does little to muffle to movement’s ticking and whirring. For fans of mechanical movements, this is happy music, but it is unusual for the uninitiated.

The Sinn 143 was made only for a brief period in the mid-1980’s and thus is very difficult to find. It is nonetheless is valued piece amongst most Sinn collectors and a very unique and delightful watch to own."[/b]

Genoeg kwaliteitsproblemen die mij in ieder geval doen twijfelen of de kast (want dat is dezelfde bij Arctos en Sinn) ooit door de Bundeswehr zou zijn geaccepteerd!

Knirim schrijft in zijn boek (volgens bronnen op het internet - ik heb het boek zelf niet) dat de naam Arctos nooit op de wijzerplaat van military horloges stond. (Althans, ‘issued’ horloges)

De verkoper schrijft duidelijk dat het horloge voor ‘German Army’ bedoeld was. Dat zou kunnen met BUND op het deksel. Maar… we weten allemaal dat de Fransen nooit het woord BUND op een deksel zouden accepteren! Daar zou ‘MN’ of ‘ARMEE de TERRE’ of zoiets op moeten staan. Wel een Franstalig datumwiel, maar geen deksel zonder BUND? Kan er bij mij niet in.

Ik moet dat boek van Knirim maar eens kopen!

Menno

thieuster Schreef:

De Arctos is ook interessant: de basis is een Sinn
143. Een heeeeeeel veel gezocht horloge! Zeer
schaars. Reden? Sinn heeft het niet zo lang
gemaakt vanwege kwaliteits-problemen… Lees maar
wat een eigenaar schrijft:

"The Sinn 143 is a rare watch, possibly for good
reason. The classic Seventies/Eighties square case
measures 39mm across, 44mm lug-to-lug, and 15mm
thick with a very slightly domed plastic crystal.
The case design is not for everyone: Most people
either love it or dislike it. The black PVD
coating is another thing that seems to divide
people as well.

The Sinn 143 is further unusual in that the case
is made from aluminum, which is (usually) lighter
than titanium but not nearly as durable as either
titanium or steel. Aluminum cases are prone to
oxidation when exposed to human sweat, thus the
need for PVD coating. Be very careful when looking
for a Sinn 143: If the PVD coating has been worn
or nicked, oxidation is likely to begin
eventually. Under normal conditions, the case
should be fine for a long service life, but it is
a good idea to wipe it down after each use. The
caseback is the typical steel type, so no worries
there.

The movement is a slightly modified Lemania 5100.
Yes, it is a true 5100, not a 5012 nor a 1340. The
obvious change is that Sinn deleted the 24-hour
register at 12 o’clock. This suggests that the
watch might not have been intended for military
use, as does the non screw-down crown, but
everything else about the watch suggests
otherwise.

This 143 came with a world-time plastic bezel that
has been replaced with a more common tachymeter
bezel. Both bezels are made of plastic and both
rotate. The original bracelet for this watch is no
longer produced and very difficult to source, so a
Sinn rally-style strap was installed. The 143 is a
very lightweight, very functional timepiece. It is
also rather loud: The aluminum case does little to
muffle to movement’s ticking and whirring. For
fans of mechanical movements, this is happy music,
but it is unusual for the uninitiated.

The Sinn 143 was made only for a brief period in
the mid-1980’s and thus is very difficult to find.
It is nonetheless is valued piece amongst most
Sinn collectors and a very unique and delightful
watch to own."

Genoeg kwaliteitsproblemen die mij in ieder geval
doen twijfelen of de kast (want dat is dezelfde
bij Arctos en Sinn) ooit door de Bundeswehr zou
zijn geaccepteerd!

Knirim schrijft in zijn boek (volgens bronnen op
het internet - ik heb het boek zelf niet) dat de
naam Arctos nooit op de wijzerplaat van military
horloges stond. (Althans, ‘issued’ horloges)

De verkoper schrijft duidelijk dat het horloge
voor ‘German Army’ bedoeld was. Dat zou kunnen met
BUND op het deksel. Maar… we weten allemaal dat
de Fransen nooit het woord BUND op een deksel
zouden accepteren! Daar zou ‘MN’ of ‘ARMEE de
TERRE’ of zoiets op moeten staan. Wel een
Franstalig datumwiel, maar geen deksel zonder
BUND? Kan er bij mij niet in.

Ik moet dat boek van Knirim maar eens kopen!

Menno

Gezien het enthousiasme waarmee je reageert lijkt het me een goed plan om het boek te kopen. Vind het ook erg leuk hoe je ons waarschuwt voor deze modellen. Toch vind ik de titel van het topic te zwaar.
Mede ook omdat ik nog niet overtuigd ben dat verkoper zelf er van op de hoogte is en al 12 jaar van een goede reputatie geniet.

(tu)

12 jaar eBay verkoper met 99.6% goede feedback (1420 beoordelingen), da’s imho best bijzonder.

Er zal misschien in detail iets mee zijn, maar het begint mij nu ook sterk te lijken
dat hij al die jaren al die mensen heeft kunnen ‘neppen’ zonder dat ze gingen klagen…
Je weet zelf ook wel hoe horlogekopers kunnen zijn, ieder klein krasje valt ze al op. :wink:

Tja… zeg het maar. Er zitten ook goede horloges tussen, maar deze zijn het niet. En hij vraagt er wel zo’n 1400 euro voor.

Menno

thieuster Schreef:

Tja… zeg het maar. Er zitten ook goede horloges
tussen, maar deze zijn het niet. En hij vraagt er
wel zo’n 1400 euro voor.

Menno

Vind je zelf de titel dus echt gerechtvaardigd, terwijl het dus goed mogelijk is dat deze man zich van geen kwaad bewust is? Waarom leg je dit niet aan hem voor… dan kan hij iig erop reageren, tot nu toe is hij erg welwillend.

Vind dat persoonlijk wel een stuk netter.