Ik vroeg me of we samen 't langste lijstje met horloges kunnen maken, waar een (afgeleide) 6497 in tikt.
Inkoppertje…
Maar ik bedoel meer…
Dit klokje heeft me altijd erg gefascineerd. Als het horloge een kwartslag tegen de klok gedraaid wordt, herken je gelijk het beeld van een traditioneel zakhorloge.
Maar soms kunnen de modellen met een 6497 ook erg verfrissend zijn:
Is dat IWC caliber niet een eigen caliber? Of is
dit inderdaad een opgeleukte Unitas??
Het ontwerp is Unitas (plaats van alle onderdelen etc.) Welke delen ingekocht zijn, danwel zelf gedraaid durf ik niet te zeggen. 't Zelfde geldt natuurlijk voor veel ‘manufactuur’ uurwerken. In huis gemaakt, maar het (basis)ontwerp is gewoon een bekende goede presteerder, zoals unitas of peseux.
In het begin dacht ik “wat moet dit worden” maar
de reacties zijn echt hardstikke leuk
Top!!!
Dat beeld had ik eerst van de varianten. Een andere wijzerplaat en that’s it. Ook prima hoor, want vind m’n Pellikaan (doch een 6498) nog steeds prachtig. Maar kwam in de loop der tijd ook best aparte dingen tegen, vandaar dit topic.
Bijvoorbeeld deze Chinese Parnisjes met een GMT/Dual Time en dag/nacht indicator op power reserve.
Ze komen met best leuke dingen. Wellicht kopieeen, maar ik ben deze complicaties nog niet op een Zwitserse of Duitse 6497 tegengekomen. Iemand wel, dan ben ik benieuwd naar het origineel.
Is dat IWC caliber niet een eigen caliber? Of
is
dit inderdaad een opgeleukte Unitas??
Het ontwerp is Unitas (plaats van alle onderdelen
etc.) Welke delen ingekocht zijn, danwel zelf
gedraaid durf ik niet te zeggen. 't Zelfde geldt
natuurlijk voor veel ‘manufactuur’ uurwerken. In
huis gemaakt, maar het (basis)ontwerp is gewoon
een bekende goede presteerder, zoals unitas of
peseux.
Weet je dat zeker. Het IWC kaliber 98 waar de huidige 98xxx op is gebaseerd stamt uit 1936. De Unitas is van 1950.
Jaja, die Chinezen maken ze tegenwoordig erg mooi na. Met gedecoreerde uurwerken, welliswaar soms wat grof, maar toch. Dat onderste uurwerk lijkt me ook wel leuk om ooit aan de verzameling toe te voegen.
Jazeker weet ik dat nog. hij is goed terecht gekomen. Zijn toch mooie modellen die pilot watches. Ik zou nog wel eens een Steinhart Flieger willen hebben.