Wie heeft er een tip om een dial schoon te krijgen?
Tijdens het weghalen van een plekje met Rodico heb ik het plekje wel weg gekregen maar nu heb ik een dikke vlek van de Rodico op m’n dial zitten
Kan ik de dial gewoon met een poetsdoekje oppoetsen of kan ik dat beter niet doen? Ik heb geen zin om van de regen in de drup te komen.
Wie heeft er een tip?
Met rodico moet je over een wijzerplaat rollen, zo’n afwikkelende beweging maken en niet gaan vegen.
Ik heb nog nooit zo’n veeg weer netjes weg kunnen werken, dus ik denk dat je hem weg kan gooien, ben wel benieuwd naar de reacties hieronder.
Op dit antwoord zat ik niet te wachten Han. Jij hebt toch overal een tip voor?
De dial is niet mee te leveren helaas dus hij moet gewoon schoon
In het vervolg niet de coating van je plaat af poetsen
You’re welcome.
Ik heb een keer een dial in de schoonmaakmachine gestopt. Wilde kijken wat er zou gebeuren. Daar werd ie erg dof van. Dat is dus in ieder geval ook niet de manier.
Dit wordt een: hoe niet schoon te maken topic…
Ligt er een beetje aan wat voor dial.
Op een skx zit een soort mat laagje die heb ik ook een keer goed verknoeid met rodicco. Resultaat een gladde glimmende dial.
Het is er één van een Sarb059.
Over het algemeen kun je het beste afblijven van een wijzerplaat.
Schoonmaken is bijna niet mogelijk is mijn ervaring. En geloof me, ik heb ook al een paar wijzerplaten naar de kl*ten geholpen.
Ik blijf er voortaan vanaf
Voorzichtig met een watte staafje (Oorstokkie ) Het is toch een gladde gelakte plaat?
Schoonmaken met alcohol zou je kunnen proberen. Ik heb wel eens een dial van een hele goedkope vintage Seiko er een stuk netter mee gekregen. Wattenstaafje met minimaal 96% alcohol en voorzichtig rollen, beetje vegen indien nodig. Afhankelijk van de gebruikte lak, zou deze los kunnen komen, geprinte markers bijvoorbeeld zou ik niet aan gaan beginnen.
Alcohol zou ik zelf niet doen.
Ja, bij een vlek.
Maar even voor de duidelijkheid, hij heeft geen vlek, het lijkt er alleen op. Op dat plekje mist gewoon een stukje coating die hij eraf heeft geboend.
Van je wijzerplaat afblijven.
Snap nooit zo goed waarom iedereen denkt horlogemaker te zijn
Ik sleutel ook niet aan mijn auto. Zelfde geldt voor horloges.
@PeterLC heeft wel eens “magie” uitgevoerd op een dial van mij. Misschien heeft hij een tip.
Als het met een droog wattenstaafje niet lukt, zul je iets moeten. Zo puur mogelijke alcohol is dan vaak mijn weapon of choice, gezien het feit dat het verdampt en (bijna) geen vocht achter zal laten.
Knap gezien!
Tja dan wordt het lastig, heb helaas nog geen ervaring met schoonmaakmiddelen die spontaan de weggepoetste coating herstellen
Dat gebeurt er toch als je met Rodico over een plaat gaat poetsen, daar heb ik geen foto voor nodig. Ik heb ook mijn fair share Seiko platen verwoest