Didesheim Goldschmidt Fils & CO nieuwe aanwinst

Hallo allemaal

Heb denk ik weer iets heel bijzonders gekocht ( zie plaatjes )

De achter deksel heeft aan de binnenkant de Hallmark:

Didisheim Goldschmidt Fils & Co
Swiss Metal Dore
D.G
Fabr Suisse
Nummer: 516,59
En ik denk een soort signering van de maker.

Het uurwerk heeft ook de naam Didisheim Goldschmidt Fils & Co.

Kan iemand mij iets meer info geven over deze fabriek ?
Gezien het speciale model waar dit uurwerk eventueel voor gebruikt kan zijn ?
De leeftijd van dit uurwerk ?

Dit is iets voor de zakhorloge experts. Ik ben wel benieuwd.

ff googelen en je vind o.a. dit

http://www.clockwiseantiques.co.uk/htm/mantel.html
http://www.cranster.com/product.php?id1=3763

en hier nog text van de suisse horlogere:

Hoi Maurits,

Bedankt voor de moeite van het googelen.
Ik ben zelf ook wel aan het googelen geweest hoor, en had die eerste 2 links wel gevonden. Ze zeggen alleen niet veel over dit horloge en/of de fabriek.

Die laatste link is wel heel leuk omdat ik nu weet waar die fabriek zit en de historie.

Ik hoop nog reacties van mensen te krijgen die iets kunnen zeggen waar dit horloge voor gebruikt kan zijn en evt de leeftijd. Het ziet er heel ongebruikelijk uit, en als je dat rood fluwelen lint eraan ziet lijkt het wel of het op een officeel kostumm of zo iets gebruikt is. Aan de bovenkant van dat lint zit trouwens ook een soort knoopje dat er hetzelfde uit ziet als de ornamenten links en rechts op het horloge, met een soort busje erop ( voor denk ik een speld ).

De afbeelding in het midden zijn trouwens 2 engeltjes

Mvg

Pim

Ben benieuwd hoor Dreski of er veel zakhorloge experts hier op het forum zitten, en wat de reacties zullen zijn. Ben super benieuwd iets te weten te komen erover

Kom mij niet bekend voor, het lijkt me een wekker te zijn gezien de 2 opwindgaten.

Het gaatje met sleutel erop is om hem op te winden, de andere heeft een knopje opgezeten waarvan ik denk dat het was om de wijzers te bewegen ( gelijk te zetten )

Ik zat net in de Pritchard te lezen over dit bedrijf, ze waren echt van alle markten thuis. Van zeer kleine, platte uurwerken tot klokken, juwelen en fotografische instrumenten, machines, motoren, pratende machines, muziekdozen… ga zo maar door, een heel verhaal.
Toen stond er iets in wat hier op lijkt:

"Een verzamelaar had een fob-watch http://en.wikipedia.org/wiki/Watch_fob uit ongeveer 1912-1920 met "a heart cut-out at 6 o’clock containing a putto striking a forge"
Een putto is een mollig kindfiguurtjes http://nl.wikipedia.org/wiki/Putto, lijkt op een engeltje. Een “heart cut-out” zou een gedeeltelijke afbeelding van een oven (heart=haard) uit een smederij kunnen zijn, daar een “forge” een smidse is, een werkplaats van een smit. Oftewel een engeltje dat op een aambeeld slaat misschien? (ik redeneer wat voor mij uit, verbeteringen/aanvullingen zijn welkom…).
Anywho, het gaat verder:
Breguet cijfers en wijzers, de plaat is gesigneerd "Le Petit Forgeron” (van forge?) “het uurwerk is gesigneerd Didisheim-Goldschmidt, het uurwerk zit in een zwaar gedecoreerde kast en lunette verguld met kleine steentjes ingezet en hangende aan een roze lint van satijn.

Ver gezocht? Op veel punten lijkt het wel erg op elkaar, de afbeelding van de putti, de gedecoreerde kast die aan een lint van roze satijn hangt (misschien is de lunette er van af), Breguet cijfers en wijzers, een uurwerk van Didisheim-Goldschmidt…

Edit: ik denk dat 51659 een patentnummer is, ze hebben meerdere patenten, deze kan ik niet terugvinden maar als het zo is kun je dit nummer wel gebruiken ter datering:

49.636 is uit 1909
54.894 is uit 1911

Dus is je horloge (of tenminste het uurwerk) misschien ergens tussen 1909 en 1911 gemaakt of in ieder geval gepatenteerd?

Nou Henrik dit is wel een heel verhaal, maar ik ben er echt heel blij mee dat je deze moeite hebt gedaan. Het verhaal lijkt inderdaad veel op het horloge dat ik nu in bezit heb. Die Didiesheim Goldschmidt was inderdaan van alle markten thuis had ik gezien in een beschrijving van ze.
Trouwens ik kwam er vandaag achter dat die afbeelding van de engeltjes waarschijnlijk met de hand is geschilderd, zoals ik ergens in een beschrijving van een ander didesheim uurwerkje tegenkwam. Ze worden ook gesigneerd door de schilder. Ik dus goed kijken en inderdaad lijkt het handgeschilderd, en kan ik heel klein en vaag een soort signatuur ontdekken.
Het is alleen jammer dat een vorige eigenaar kennelijk behoorlijk aan het prutsen is geweest met het uurwerkje. Er zaten de nodige onderdelen los, en de veer van de balans lijkt gebroken, en denk dat er een tandwielje mist.
Ik hoorde al van iemand dat een onderhouds beurt en wat kleine reparaties al snel 100 euro kost, dus denk dat het klokje dat niet waard is om te laten doen.

Groeten

Pim

Als je denk dat dit geen 100 euro waard is wil ik 'm wel van je kopen voor 99 euro hoor :smiley:

Serieus, zoek iemand die dit echt kan en laat het eens goed nakijken en reinigen. Ik weet niet wat je voor het horloge hebt betaald en of je het er voor over hebt maar dat is het echt wel waard. Heb je niet wat meer en betere foto’s trouwens? Van bv het uurwerk? Ik ben wel nieuwsgierig naar wat er in zit. En wat staat er aan de achterkant van de kast? Ik kan het op de foto’s niet lezen.

Ken ik niet. Lijkt mij een wekkerwerkje.

Henrik, kleine korrektie op je verder zeer goede informatie: heart is hart, hearth is haard! Maar misschien was er een letter in je text weggevallen. Of de opening is hartvormig.
Forgeron is idd smid.

En verder, niet zo snel met bieden :slight_smile: ik wil wel 99,50 geven :slight_smile:
Nee, serieus. Zo’n leuk horloge moet door een expert in de hand genomen worden en Pim, ik kan je alleen raden dat te doen of je goed te laten informeren voor je het te goedkoop wegdoet.

Ik heb er 45 euro voor betaald, denk dat die 45 euro echt een koopje geweest is.
Maar je ziet aan de buitenkant dan ook niet dat het van Didesheim Goldschmidt is, daar moet je de kast voor openmaken. Ik denk dat daardoor weinig mensen de waarde hebben ingezien ervan. Als je niet goed ernaar kijkt zou je kunnen denken dat het een stukje nep is.

Mischien heb ik wel oog voor speciale horloges, want heb ook pas een artikel op het forum gezet over een heel oud Mido dames horloge dat ik voor 35 euro heb gekocht. Het blijkt volgens een juwelier 18K wit goud te zijn, met 5 kleine diamandjes bovenop de kast. Ik heb Mido hier een mailtje over gestuurd, en deze bevestigd dat het van hun is en geproduceerd moet zijn tussen 1918 en 1935. Alleen ze hebben geen archief meer van voor 1935 dus kunnen niet meer erover vertellen. Als jullie geinteresseerd zijn moet je maar even hier kijken:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,71052,71053#msg-71053

De tekst op de achterkant is trouwens :
Fabr Suisse en daaronder Sunice of Eunice ?

Ik ga vandaag een foto maken van de binnenkant en ga die ook plaatsen.

Ik ben wel blij met alle reacties tot dusver, want die zijn voor mij als beginnende verzamelaar heel waardevol.

Ik ga trouwens op 27 April naar de rikketik beurs, en denk dat ik daar eens iemand zoek die het uurwerkje kan beoordelen. Maar heb wel al gezien dat er een hoop mee mis is, denk dat het meest vervelende is dat er ergens een tandwieltje ontbreekt ( zag ik gisteren toen ik hem open maakte ) naast het feit dat er veel tandwielen los zitten, de balans veer gebroken lijkt, en ik denk dat ook de opwindveer defect is.

Groetjes

Pim

Dit zijn de extra foto’s die ik ervan heb gemaakt

Hallo Pim,

Dat is zeker Eunice met een hele mooie E, maar wat dat kan betekenen…?

Groet,

Alex

Ben al aan het zoeken geweest op google, maar krijg niets gevonden over Eunice

Als ik me niet vergis is het spiraaltje van balance wel heel maar het spiraalkolommetje zit los. Verder ontbreekt de (bijzondere) ankerraad voor het stift enchapement (als ik het woord juist schrijf) en de as van de wijzerverzetter is afgebroken en ligt mooi :frowning: op de balancespiraal.

Maar dat is allemaal wat ik als leek zie.
Groet,
Alex

Nou je hebt wel een scherp oog hoor dat je al die dingen al op een foto ziet.

Maar inderdaad is dat de as van de wijzerverzetter die los ligt.
Ik ben overal maar vanaf gebleven en heb de kast dicht gemaakt na de foto’s, omdat ik bang ben nog meer te verpesten dan een andere eigenaar al heeft gedaan.

Maar dat ontbrekende onderdeel zal natuurlijk best wel lastig zijn als dat vervangen zou moeten worden. Of zijn het vaak een algemene maat onderdelen die in bepaalde uurwerken worden gebruikt ?

Pim

Henrik als ik het goed begrijp zou het dus wel ruim 100 euro waard zijn aan reparatie kosten ?
Maar je ik hoop dat het bij 100 euro blijft dan, moet je maar eens naar de foto van het uurwerk kijken.

Hallo Pim,

Ik zou het helemaal niet weten. Er zijn hier forumleden die veel meer over de leverbaarheid van de onderdelen (of het maken van een nieuw onderdeel) weten.

Ik begrijp dat je niet nóg meer schade aan het klokje wil aanrichten, juist daarom zou ik het afgebroken stukje weghalen en apart bewaren anders vernielt ie het spiraaltje volledig.

Veel succes met het herstel van het horloge en ik hoop dat wij later op het forum van veel foto’s van “Voor en na” kunnen genieten.

Groet,

Alex