Leuke collectie heeft mevrouw! Toegegeven: met zoān bankrekening is het natuurlijk lekker winkelen. Maar dat is met John Mayer ook natuurlijk: stuur @Fate_Amenable_To_Change en ik met elk 500.000 eypo in de kontzak bij @AmsterdamVintageWatches naar binnen en we komen ook als echte connaisseurs naar buitenā¦
Probleem voor @AmsterdamVintageWatches is wel dat ik voor een ton aan handel eerst even een nieuwe Calatrava, een nieuwe Eichi II, een nieuwe GS GMT quartz en een nieuwe Tank Americaine zou scoren, en dat ik alleen āindien geld overā zoān tweedehands Turn-o-graphje bij zou butsen.
Als er een ton bij kwam ging ie naar Grƶnefeld en Staudt. Ook nieuw.
Leuke video, hele saaie top tien. Nu ik het dan toch even bekeken heb. Vijf keer bijna hetzelfde, met een obligate Nautilus. Zit niks bij wat ik zou houden, grappig genoeg.
Wat ik gelezen heb, is dat het appartement 300m2 inclusief 100m2 terras heeft. Weet niet in hoeveel ruimtes de 300m2 is opgebouwd. Qua m2-prijs is het een van de duurste in Nederland.
Correct, dat is de enige reden dat je de hoofdprijs betaald. Zou eerder voor dat geld een groot stuk grond kopen, rustig gelegen, mooi huis bouwen en de helft overhouden. Nu weet ik dat de mensen die zoān appartement kopen, toch al genoeg geld hebben en verschillende huizen, maar de prijs is gewoon te gek. De huizenmarkt is sowieso oververhit en ondanks de coronapandemie blijven de prijzen stijgen en gaan de verkopen door. Ook binnen ons bedrijf (bouwbedrijf) is de portefeuille voor dit jaar al vol.
Noem mij 1 wereldstad waar je aan het drukste plein een appartement van deze omvang en afwerkingsniveau kunt kopen onder de 15M USD. Dit is een koopje. Als ik Amerikanen vertel wat het duurste huis is in Amsterdam is beginnen ze te lachen.
Eigenaar zelf zijn gezin woont in Zeeland, gaat hij soms heen voor als hij rust wilt. Voor de rest werkt ie alleen maar.
Huizenmarkt is zeker overhit heeft m.i. 2 oorzaken;
Lage rente
Huizenprijs wordt niet zozeer gevormd door bouwkosten maar meer door iemands leencapaciteit. Stel je kan 12k aan rente lasten dragen is dat bij een rentestand van 6% een hypotheek van 200k. Bij een rente van 1.5% schiet dat -theoretisch- omhoog naar 800k.
Krapte huizenmarkt
Prins Bernard tax ten spijt, er is veel te weinig gebouwd tijdens en na de huizencrisis. Amsterdam alleen al heeft een tekort van 100.000 woningen.
Voeg daar de negatieve rente aantoe en mensen die voorheen voor 4% een spaardeposito hadden zijn nu huisjesmelker. Met een ongezonde prijsrally tot gevolg.
En het mooiste; we kunnen niet terug. Wereldwijd is de schuld nu 280.000.000.000.000 (280 triljard), waarvan 200 triljard er in de laatste 20 jaar pas is bijgekomen. Als de kunstmatige lage rente wordt opgehoogd hebben we een volgende financiƫle crisis want dan kunnen de geldleners niet aan hun rente- en aflosverplichtingen voldoen en vallen ze om.
Leestip: when money dies.
Hyperinflatie. Toen je in Weimar Duitsland als je uit eten ging het voor, hoofd en nagerecht apart moest betalen omdat de prijzen tussentijds weer gestegen waren.