Die NH35 is zo slecht nog niet!

Je kan gewoon geluk hebben met een uurwerk NH35
Maar de meesten lopen niet op tijd vind ik.
Dus ben geen fan van NH35
Kost niks is ook niks (meestal)

1 like

Mijn Turtle met 4R36 uurwerk loopt opvallend secuur. Ik kan ‘m een week dragen en dan heeft ie minder dan 10 seconden afwijking.

2 likes

Ik vind het geweldig dat voor zo weinig een zo goed uurwerk gemaakt kan worden. Een NH35 kost enkele tientjes en is, wat er ook gezegd wordt, behoorlijk nauwkeurig. Het prijsverschil met een COSC uurwerk is het mij absoluut niet waard en heb ik ook niet nodig. Ik rouleer zo vaak horloges dat een afwijking van een paar minuten per week acceptabel is. Ik ben fan, niet alleen van de NH35, maar ook van andere soortgelijke uurwerken.

1 like

Jij verwoordt het perfect!

Het zijn wel goede uurwerken, maar ze komen over het algemeen niet goed gereguleerd de fabriek uit.

3 likes

geen fan van Seiko… ik heb er 4
:thinking:

1 like

Het is inderdaad een fijn uurwerk voor wat het is. Wat mij altijd opvalt bij de NH35/38 is zoals genoemd het zachte opwinden, maar ook dat de posities van de kroon, de ‘klikjes’ zo helder en consistent zijn. Daarbij vergeleken ervaar ik de (iets) duurdere uurwerken, zoals de Miyota 9000-series, STP1-11 of Sellita SW200 eigenlijk vaak als minder goed. Met name de STP’s die ik heb zijn lastig handmatig op te winden.

Qua precisie kunnen ze volgens mij uitstekend zijn, mits gereguleerd. Ik heb bij mijn Nodus Redrospect een afwijking van 0 seconde/dag gemeten. Zij het met een zo’n gratis appje, dus het zal wel niet helemaal kloppen. Maar laat het er een paar seconden naast zitten, dat lijkt mij nog steeds een uitstekend resultaat.

3 likes

Veel beter wordt het niet! :grin:

2 likes

De 1953 met NH35A op de timegrapher :blush:

6 likes

Netjes!

Het NH35 uurwerk is, voor zijn prijs, een hele dikke prima. Heb er een flink aantal gehad en eigenlijk geen noemenswaardige problemen mee gehad. Ook al zijn ze vaak niet echt netjes afgesteld, af fabriek, is toch mijn ervaring dat ze allemaal binnen de afgegeven specificatie lopen.

Ik heb ook een NH38 (zelfde uurwerk echter met een open heart) welke gereguleerd is en deze is best nauwkeurig op de timegrapher.

3 likes

De gemiddelde Seiko heeft een uurwerk dat op functionaliteit is ontworpen en niet op precisie.
Let wel: ik heb het niet over de GS of de Seikomatics, maar over de 5-jes, de 7S serie, de NH’s enz.

Als je horloge slecht gereguleerd is, dan kan het bijvoorbeeld wel 20 secondes per dag afwijken.
Als het de ene keer in de plus en de andere keer in de min is, dan kun je bij een meting prachtig op 0 staan, terwijl je tussendoor fiks afweek.

Mijn meest precieze horloge ooit was een Omega Speedmaster reduced met een ETA 2892 met DD module. Die liep in 14 dagen +1. Ook op de Witschi was het in alle posities vrijwel gelijk en nauwelijks enige afwijking (0,0 tikfout en +1 a 2 in alle posities).

2 likes

Ieder uurwerk van de bekende merken loopt, mits goed afgeregeld, binnen 0-5 seconden per dag. Sommige uurwerken zijn wel minder makkelijk af te regelen zegt mijn horlogemaker. Bij sommige uurwerken heb je bijvoorbeeld geen kompasnaald, maar alleen een schroef.

2 likes

Hier een topic over een Seiko uurwerk.

Het is een slim ontwerp, het automatisch opwind systeem is ongeëvenaard. De kwaliteit is oerdegelijk.

En voor diegenen die moeilijk doen over een paar seconden afwijking, die kunnen beter overstappen op een quarts uurwerk.

2 likes

De 61XX uurwerkserie zou ik nou niet bepaald de budgetreeks willen noemen…

Hier nog een hele precieze Seiko (5106 met 33 jewels en fijnregulering):

Die is trouwens uitgerust met een dolfijn

1 like

Het grootste probleem met het uurwerk is het gebruik in de fake industrie. Dat is natuurlijk niet de fout van het uurwerk maar van de mensen die er misbruik van maken. Maar het is toch erg jammer dat het met zo’n uurwerk erg “makkelijk” is.

1 like

In de jaren '80 waren het de Rolexen datejust met “tikkende” wijzer en cheape Japanse quartz uurwerkjes.

1 like

Tja, de “fake” industrie is inderdaad een probleem. Helemaal mee eens. Ik geloof alleen niet dat zij zich door de afwezigheid van de NH35 zouden laten tegenhouden-- dan gooien ze er wel een Seagull uurwerk in… Mensen die fakes kopen zijn toch niet zozeer geïnteresseerd in het technische gedeelte denk ik, anders zou men wel voor een origineel ontwerp met dezelfde techniek kiezen.

1 like

Oh en hierom heet het een Pressmatic:
6 hoekige crown insert: indrukken = datum 1 dag vooruit.

1 like

Specifiek gaat het om Seiko fakes. Door zo’n NH uurwerk te gebruiken zeggen mensen dat er een “Seiko” uurwerk in zit en het geen fake is. Terwijl dat helemaal geen legitimiteit geeft.

1 like

Inderdaad! Ik had een SKX maar werd zo knettergek van het goed zetten van de tijd, nu een citizen eco drive. Heerlijk, altijd op tijd. Ik hoef geen automaat meer…

1 like