Die NH35 is zo slecht nog niet!

De Seiko NH35, wie kent hem niet! Bij de term “workhorse movement” die in de horlogewereld graag wordt gebruikt, is dit uurwerk waarschijnlijk een van de eerste die in gedachten komt-- samen met de Miyota 8xxx is het echt het go-to uurwerk voor microbrands die een betaalbaar horloge op de markt willen brengen. Het wordt daardoor vaak begroet met een diepe zucht-- daar gáán we weer met die NH35, die hebben we nou wel gezien.

Toegegeven: om naar te kijken is het ook niet veel. Het uurwerk wordt standaard zonder enige vorm van verfraaiing geleverd, zuiver functioneel en niet gericht op welke vorm van esthetiek dan ook. Dat is ook prima, daar heb je duurdere uurwerken voor. Maar dat zuiver functionele: dat kán wel erg goed zijn als de microbrand in kwestie er zelf nog even op los gaat met de regulering.

Ik ben net terug van een poosje vakantie, bijna twee weken weg geweest. Op deze vakantie had ik, zoals het een echte horlogenerd betaamt, meerdere horloges mee (geen high end-horloges: A) ik wil geen criminelen inspireren ze van mijn pols te komen halen, en B) ik heb geen high end-horloges-- dat helpt ook.)

Ik had bij me:

Een Seiko SKX007 op NATO (Seiko 7S26)
Een Phoibos Eagle Ray GMT op rubber (Quartz)
Een Spinnaker Hunley op staal (SII NH35)

Omdat het behoorlijk warm was heb ik de Spinnaker het vaakst gedragen. Uiteindelijk heeft hij ruim een week non-stop om de pols gezeten, uitgezonderd tijdens het douchen. En hier komt het mooiste: na ruim een week liep hij dus 5 seconden voor. Seiko zelf geeft een tolerantie op van -20/+40 seconden per dag, maar hij loopt dus gemiddeld nog niet een seconde per dag voor. Misschien dat mensen met COSC- gecertificeerde horloges nu geeuwen en hun schouders ophalen, maar ik vind het zelf een prestatie van formaat, zeker voor een instap-uurwerk zonder welke certificering dan ook.

Normaal gesproken draag ik mijn horloges in rotatie en valt dat dus niet op, maar nu ik hem een week non-stop om heb gehad vond ik het een mooie aanleiding om eens een verhaaltje aan te wijden.

Hebben jullie vergelijkbare ervaringen, met uurwerken die het belachelijk veel beter doen dan de opgegeven tolerantie zou suggereren? Wat is het nauwkeurigste mechanische horloge dat je hebt (gehad)?

18 likes

Doet wat hij moet doen en windt boterzacht op.
Ik mis het getik, want hij is tamelijk stil. (Is persoonlijke voorkeur)
Moeders mooiste niet, maar voor dat geld kun je niet alles hebben.

2 likes

Dat is zeker waar, ik moet hem echt dicht bij mijn oor houden om iets te kunnen horen. Opwinden gaat inderdaad heel soepel!

Heb een paar Invicta horloges met NH35 uurwerk. Ze wijken een paar seconden per dag af, heel erg netjes en zeker voor het geld.

2 likes

Ik bevestig.

Mijn NH35 is onder handen genomen en hij wijkt iets van een second of 3 per dag af.

Prijs kwaliteit vind je niet beter.

3 likes

Ik ben niet zo’n fan van de Seiko uurwerken. Ik heb er in totaal 4. Ze (nh35 en 6r35) lopen allemaal minimaal 10 seconden per dag te langzaam. Vooral van de 6r35 is dat teleurstellend slecht; -22 seconden per dag. En dat in een seiko van €760,-.
Ze lopen wel consequent achter en zijn vrij eenvoudig af te regelen. Ze binnen +1/2 seconden per dag krijgen is dan wel te doen, jammer dat de fabrikant dit niet zelf doet. Ik heb nog een aantal Zwitserse en Franse uurwerken, die doen allemaal netjes -2/+3 seconden per dag vanaf nieuw.

3 likes

Dat een horloge goed gelijk loopt, zegt niet altijd iets over de kwaliteit van het uurwerk. Het is vaak meer een kwestie van een (toevallig) goede afstelling. Wordt mooi weergegeven in onderstaande figuur.

De kwaliteit van het uurwerk bepaalt de accuracy. De afstelling bepaalt de precision. Uiteindelijk is het de afstelling die bepaalt of het horloge over een lange tijd gemiddeld op tijd loopt (punten gemiddeld rond de bullseye) onafhankelijk van hoe goed of slecht het uurwerk is (hoe ver de punten van elkaar afliggen).

12 likes

Je kan gewoon geluk hebben met een uurwerk NH35
Maar de meesten lopen niet op tijd vind ik.
Dus ben geen fan van NH35
Kost niks is ook niks (meestal)

1 like

Mijn Turtle met 4R36 uurwerk loopt opvallend secuur. Ik kan ‘m een week dragen en dan heeft ie minder dan 10 seconden afwijking.

2 likes

Ik vind het geweldig dat voor zo weinig een zo goed uurwerk gemaakt kan worden. Een NH35 kost enkele tientjes en is, wat er ook gezegd wordt, behoorlijk nauwkeurig. Het prijsverschil met een COSC uurwerk is het mij absoluut niet waard en heb ik ook niet nodig. Ik rouleer zo vaak horloges dat een afwijking van een paar minuten per week acceptabel is. Ik ben fan, niet alleen van de NH35, maar ook van andere soortgelijke uurwerken.

1 like

Jij verwoordt het perfect!

Het zijn wel goede uurwerken, maar ze komen over het algemeen niet goed gereguleerd de fabriek uit.

3 likes

geen fan van Seiko… ik heb er 4
:thinking:

1 like

Het is inderdaad een fijn uurwerk voor wat het is. Wat mij altijd opvalt bij de NH35/38 is zoals genoemd het zachte opwinden, maar ook dat de posities van de kroon, de ‘klikjes’ zo helder en consistent zijn. Daarbij vergeleken ervaar ik de (iets) duurdere uurwerken, zoals de Miyota 9000-series, STP1-11 of Sellita SW200 eigenlijk vaak als minder goed. Met name de STP’s die ik heb zijn lastig handmatig op te winden.

Qua precisie kunnen ze volgens mij uitstekend zijn, mits gereguleerd. Ik heb bij mijn Nodus Redrospect een afwijking van 0 seconde/dag gemeten. Zij het met een zo’n gratis appje, dus het zal wel niet helemaal kloppen. Maar laat het er een paar seconden naast zitten, dat lijkt mij nog steeds een uitstekend resultaat.

3 likes

Veel beter wordt het niet! :grin:

2 likes

De 1953 met NH35A op de timegrapher :blush:

6 likes

Netjes!

Het NH35 uurwerk is, voor zijn prijs, een hele dikke prima. Heb er een flink aantal gehad en eigenlijk geen noemenswaardige problemen mee gehad. Ook al zijn ze vaak niet echt netjes afgesteld, af fabriek, is toch mijn ervaring dat ze allemaal binnen de afgegeven specificatie lopen.

Ik heb ook een NH38 (zelfde uurwerk echter met een open heart) welke gereguleerd is en deze is best nauwkeurig op de timegrapher.

3 likes

De gemiddelde Seiko heeft een uurwerk dat op functionaliteit is ontworpen en niet op precisie.
Let wel: ik heb het niet over de GS of de Seikomatics, maar over de 5-jes, de 7S serie, de NH’s enz.

Als je horloge slecht gereguleerd is, dan kan het bijvoorbeeld wel 20 secondes per dag afwijken.
Als het de ene keer in de plus en de andere keer in de min is, dan kun je bij een meting prachtig op 0 staan, terwijl je tussendoor fiks afweek.

Mijn meest precieze horloge ooit was een Omega Speedmaster reduced met een ETA 2892 met DD module. Die liep in 14 dagen +1. Ook op de Witschi was het in alle posities vrijwel gelijk en nauwelijks enige afwijking (0,0 tikfout en +1 a 2 in alle posities).

2 likes

Ieder uurwerk van de bekende merken loopt, mits goed afgeregeld, binnen 0-5 seconden per dag. Sommige uurwerken zijn wel minder makkelijk af te regelen zegt mijn horlogemaker. Bij sommige uurwerken heb je bijvoorbeeld geen kompasnaald, maar alleen een schroef.

2 likes

Hier een topic over een Seiko uurwerk.

Het is een slim ontwerp, het automatisch opwind systeem is ongeëvenaard. De kwaliteit is oerdegelijk.

En voor diegenen die moeilijk doen over een paar seconden afwijking, die kunnen beter overstappen op een quarts uurwerk.

2 likes