Seiko Sealion 1967 FOTOTOPIC

Zoals ik in een ander topic al heb verteld heb ik Seiko uurwerken ten onrechte links laten liggen.
Gister en vandaag heb ik gewerkt aan en M88 Sealion van vijftig jaar oud wat een perfect uurwerkje, ik heb met veel plezier daaraan gewerkt.


Ik heb ondertussen wat foto’s gemaakt van de typische Seiko kenmerken waardoor het zich onderscheidt van alle andere merken.

Dit horloge moet er aan de glas kant uit dus heb ik de verschrikkelijke klauw gebruikt om het glaasje te lichten.

Dan moet de kroon er uit, na zoeken op internet de oplossing gevonden.


In de kier tussen de wijzerplaat en de kast uit één stuk zie je een palleje waarmee je de tirette kan oplichten dan komt de kroon er makkelijk uit.
Een draairing houdt het uurwerk in de kast deze zie je nog net in de kier bij de kroon. Ring verdraaien en het uurwerk komt los.

Snelverzet van datum door de kroon in te drukken; Een enorme degelijke veer, klein hefboompje en een metalen vingertje dat de datum een stapje kan verzetten. Doeltreffend.

Geen foto, maar wel een feit, het plaatsen van de brug over zowel de veerton als de radertrein ging in een keer goed. Dat gebeurt anders nooit dus is ongetwijfeld toe te schrijven aan de uitstekende kwaliteit.

Hier zie je duidelijk het Seiko hacking device, uitermate eenvoudig, handig geplaatst en het werkt perfect.

Pal? Seiko maakt geen gebruik van een pal met een steeds wegspringend veertje, het is een simpel plaatje veerstaal dat deze functie soepel overneemt.

Automatisch opwinden volgens Seiko: De rotor heeft een krukasje dat twee vingertjes aan een tandwieltje laat trekken. Het mooiste automatisch opwind systeem dat ik ken.

Dag-datum verstelmechanisme:

En het is nog een mooi ontwerp ook, met “drilled lugs” om makkelijk banden te wisselen.

En hier natuurlijk het allermooiste “The Sealion”

Ik moet meer oude Seiko’s gaan opknappen want vanaf nu is dit mijn favoriete merk

57 likes

Nou ik heb nog een aantal 6106s hier thuis liggen :joy: :upside_down: Leef je uit zou ik zeggen.

Ik vind persoonlijk dit uurwerk wat minder handig vanwege het druk systeem.

1 like

Leuk topic, bedankt voor het delen. Mooi horloge.

1 like

Mooi horloge. Mooi opknapwerk. En mooi dat er een nieuwe Seiko enthousiast bij is gekomen!

Mvg

1 like

brrr eng ding. Mooi verhaal en knappe foto’s ook!

1 like

Mooi hoor…en erg leuk om te lezen. Dank voor het delen :ok_hand:

1 like

Bedankt voor het mooie topic André.
Er zijn niet veel mensen die goed met Seiko overweg kunnen, maar het zijn echt geweldig goede horloges die mooi in elkaar zitten.

1 like

Boorkop van/voor olie industrie??

1 like

Nee niet boren, om een kunststof horloge glaasje te pakken en uit de kast te halen.

Ik heb een hekel aan dat ding en gebruik het alleen om een glaasje te verwijderen als het uurwerk nog in de kast zit.
Plaatsen van glaasjes zonder spanring doe ik altijd met mijn vingers zonder gereedschap.
Dat is veel subtieler dan de “verschrikkelijke klauw”

3 likes

oei, die “boorkop” is een stuk groter als ik op basis van jouw foto had ingeschat.

Dank, leuk !

1 like

Mooie foto’s van een mooi horloge :clap:

1 like

Mooi! En leuk om te lezen en bekijken. Dank!
Uit mijn geboortejaar; naar ik vrees nog in betere staat dan ik…

2 likes

Mooi verslag en een mooi horloge. Kan me voorstellen dat je hier volop van gaat genieten.

1 like

Nice nette vintage hoor!

1 like

Lijkt mij grote kans op beschadigingen/krassen geven, of heb ik dat mis?

1 like

Erg mooi verslag met een uitleg waar ook een minder technisch iemand als ik wat mee kan. Ik begrijp uit je verhaal dat je voorheen alleen met andere merken werkte? Zwitsers waarschijnlijk?
Bedankt voor het delen. Top :ok_hand:

1 like

Er is ook nog Russisch :wink:

2 likes

Bedankt voor je verslag en enthousiasme. Ik had niet zoveel met (en tegen) Seiko, maar dat is ook onwetendheid zie ik nu. Mooie originele techniek. :+1:

2 likes

+1

1 like

Mooi werk, mooi resultaat. Best wat jaloers van je “kunsten”.

Ik moest meteen denken aan mijn Seiko van 1971. Heeft zowat dezelfde stijl. Komt helaas niet meer aan de pols. Zonde. Zowel dag- en datumaanduiding worden versteld door het drukken op de kroon. Alles werkt, maar het werkje valt stil, zelfs tijden het dragen.

6119-6003

1 like