Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Dat ook; niet alle troep hoeft voor het nageslacht bewaard :innocent: :innocent: :sweat_smile:

3 likes

Doe je dan ook je Seiko’s weg? Ik weet wel een liefhebber…

3 likes

Ik heb maar 1 Seiko, en die valt inderdaad in de categorie troep; quartz die ooit is weggelegd met een batterij erin, dus halve binnenwerk opgelost; zelfs de wijzerplaat is aangetast.

De reden om deze troep toch te bewaren is omdat hij van m’n vader is geweest. Of ik hem ooit nog ga opknappen? Misschien, als ik me heel erg verveel :sweat_smile:

4 likes

Seiko zit juist bijzonder goed in elkaar.
Kijk hier maar.

4 likes

Ik had er wat meer knipogen bij moeten zetten, was absoluut niet serieus bedoeld :blush:

1 like

Wat is er verschrikkelijk aan die klauw?
Ja, Deze uit China zijn verschrikkelijk:
image
maar deze (van Bergeon) doen het prima hoor. (scheelt wel een factor 10 in prijs, maar ja één keer uitschieten of scheef met zo’n Chinese klauw en je horloge naar de kl… en je had al goedkoper die Zwitserse kunnen aanschaffen.

2 likes

Woeha😂
Dat is lachen! Ik kreeg bij aanschaf van een zakhorloge een Timex kado. Liep niet en zat vol vlekken.
Nu was ik bezig aan een service van een ander horloge en dacht: ik gooi gewoon het hele uurwerkje onderin de Elma erbij. Veerton en alles eraan, alleen de wijzerplaat niet.
En dan:

En dan had ik nog niet eens olie gegeven!
Wijzerplaat ging ook mooi schoon en een bandje gevonden dat ik altijd lelijk vond.
Nu dus:
Mijn goedkoopste horloge ever…:grin:

20 likes

Mijn eigen klauwen van vlees en bloed zijn subtieler.
Ik kan overigens ook prima met de het Chinese apparaat overweg, maar doe het liever met gevoel.

2 likes

Briljant :laughing: zitten we daar al die moeite voor te doen. Bij mijn elma zit ook zo’n vibrerend uurwerkjes houder. Misschien toch maar bewaren voor timexen.

4 likes

Heb je al een vervangend uurwerkje? Als je het caliber weet, kijk ik even. Misschien heb ik er nog een liggen.
Zo’n horloge verdient het om opgeknapt te worden :wink:

2 likes

Nee ik heb nog geen vervangend uurwerkje.
Even terug gezocht, het is een 7123-8310; 7123 is dan het uurwerk denk ik of niet?

1 like

Ja zeker, ik ga kijken of ik die heb.

2 likes

Dat zou top zijn. Heb wel eens zitten zoeken, maar los lastig te vinden dus dan moet je donors gaan zoeken en dan hopen dat die het wel doen :grimacing:

1 like

Was zelfs een voorschrift van Timex.
Wordt veel gedaan omdat je een Timex echt niet wilt gaan demonteren.
Of je moet van zelfkastijding houden.:wink:

Sommigen gooien zo’n uurwerkje ook wel eens compleet in de ultrasoonreiniger

1 like

Nu heb ik het probleem verholpen op deze Seiko 6106-8120. Gisteren had ik het al eens uit elkaar gehaald, maar het stopte steeds. Een beschadiging aan een van de tandwielen was het probleem. Gelukkig had ik nog een donorwerkje liggen van een ander model, maar wel uit 61XX familie (Veel onderdelen kunnen dan gewoon worden uitgewisseld).
Maar daarmee is dit horloge nog niet klaar. Er moeten andere wijzers op, deze zijn te beschadigd. En ik moet op zoek naar een nieuwe veer, want de amplitude ligt met 165° toch echt te laag. Maar hij loopt in ieder geval weer, en dat is wel eens anders geweest.

4 likes

Ah, ja logisch… Dan had ik het nog niet zo slecht bedacht.
Eén keer raden hoe ik de balanstappen heb gesmeerd 🫣

1 like

Ik heb 2x een 6923 en 2 0903 uurwerkjes. Helaas niet degene die jij zoekt.
Zou misschien de 6923 passen? Eveneens dag datum en kroon op 3.

Edit:
De afmetingen (vooral de dikte) van de uurwerken zijn behoorlijk verschillend, dus ik vrees dat die niet past.
Ik kwam op google een artikel tegen dat een VX43 de 7123 zou kunnen vervangen, maar dat de pootjes van de wijzerplaat er dan afgeknipt moeten worden.
Blijkbaar zijn de draadjes vanaf de spoel een zwak punt van dit uurwerkje.

1 like

Nieuwe bezel, ander glaasje…
Ik heb ook wel eens zo’n projectje gehad. Was een leuk ding om op te knappen.
Hoefde alleen nog maar een nieuwe fiets bij… :thinking: :roll_eyes:

4 likes

Bezel laat ik zo. Ik weet wel een nieuwe te liggen, maar dat wil ik niet. Er mag gerust sporen te zien zijn, bovendien past dit wel bij dit horloge. Het glaasje is niets mis mee, wat je ziet is de spiegeling van de lamp…

1 like

Dank voor het uitzoeken :+1::+1:
Een 7123 zou dus wel de voorkeur hebben. Zal wel eens kijken, ik laat ook wel eens wat uit Japan komen, misschien dat ik daarvandaan wat mee kan laten komen :thinking:

1 like