Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

wie helpt mij dit jaren 70’ Bulova monstertje terug op de weg te krijgen? Ziet er nu zo zielig uit. :astonished: - daarom moest ik dit lotje wel kopen

Volgens mijn eerste inschatting is enkel de balans compleet vermangeld en mist de kif veer en de bovenste deksteen. Beide pivots van de balansas zijn afgebroken, misschien hebben die ook in de stenen schade aangericht…

Volgens mij voldoet eender welke van deze lijst 11ANA** of 11AOA¨¨ van ranfft voor de onderdelen die ik nodig heb. Dus met een werkende balans en het bovenste deksteentje.

Merci alvast

4 likes

Patina liefhebbers opgelet!

Deze Certina met zomersproeten onder handen genomen:

En aan de binnenkant ziet het er al niet veel beter uit…

Gelukkig loopt ie wel. Of…. Nou ja…. Een klein beetje dan.

Dan gaan we maar eens een beetje krabben….

Badderen in WD40….

Daarna een rondje Elma, weer opnieuw opbouwen, nieuwe veer erin

Glaasje gepolijst, wijzerplaat voorzichtig met wat Rodico schoongemaakt, en deze is weer back in business:

30 likes

:clap:
Knap werk!
Doe je eigenlijk altijd de veerton als laatste of alleen bij deze?

Is een mooi gepatineerd horloge, lekker dragen nu!

1 like

Mooi, weer een Certina gered. Dat is al goed, maar daarbij is het een heel leuk horloge. Veel plezier ermee

2 likes

Scherp gezien. Nee, dit is niet mijn normale volgorde.
Ik had het horloge eerst met de originele veer gemonteerd. Daarmee bleek de amplitude veel te laag toen ik ging afregelen. Heb toen pas besloten de veer te vervangen. Die ton kan er makkelijk uit zonder het hele uurwerk weer te demonteren.

3 likes

Het meeste bewondering heb ik voor de wijzerplaat! Zóooo moeilijk om ervan af te blijven. Dat moet ik nog steeds leren🙄
Zo is het patina heel prima!
Top werk!:heart:

1 like

Ah zo, gelukkig dat hij er onderdoor paste, dat geluk heb ik meestal niet :joy:

1 like

Mooi opgeknapt :+1: Ik dacht eerst dat de wijzerplaat erg slecht was maar valt zo te zien uiteindelijk erg mee

1 like

Bij deze ging dat inderdaad. Klein mazzeltje :wink:

2 likes

Het enige wat ik gedaan heb is met een propje rodico erover heen gerold. Dat pakt best wat vuil op.
Eervol klusje, je zag dat plaat letterlijk opknappen

4 likes

Bedankt Friso!
Van tevoren had ik geen idee of het nog wat zou worden. Ben wel blij met dit resultaat.

2 likes

Goed gedaan man! Die Certina’s hebben zulke mooie uurwerkjes. Altijd weer fijn als er weer een gaat leven.
Dank voor de tip met het rolletje Rodico. Ga ik ook eens proberen.

1 like

Met rodico loop je weinig risico heb ik het idee.
Ik probeer dit trucje wel vaker met wisselend succes. Hangt er maar net vanaf wat er op de plaat zit en hoe vast het is aangekoekt.
Succes!

4 likes

Ik doe het gewoon met een wattip er overheen rollen, bevochtigd met wat speeksel… Neemt ook best wel wat rotzooi mee. Met Rodico heb ik wisselende successen…

4 likes

Ligt een beetje aan de samenstelling van je spuug lijkt me…

1 like

Eerst een stevige jenever drinken en dan kijken of de cijfers blijven zitten :joy:

3 likes

Professionele restaurateurs doen het ook zo. Met speeksel :sweat_smile:

2 likes

Dat kan ook, Bas en daarna maakt het met die cijfertjes ook niet zoveel meer uit uit, toch. Misschien zelfs wel dubbele cijfers?
Ik prefereer toch zuivere alcohol. Voor het schoonmaken dan.

Lekkâh! Beetje Radium erbij… mmmm

1 like

Geslaagde reddingspoging - respect :clap:

1 like

Mijn eerste poging om een horloge te relumen. Bij deze hadden de lumen losgelaten, dus ik had geen andere keuze. Maar het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf… Dus de wijzerplaat en de wijzers zijn gedaan. Nu nog het uurwerkje goed laten lopen en dan kan deze weer om de pols.

19 likes