Was zelfs een voorschrift van Timex.
Wordt veel gedaan omdat je een Timex echt niet wilt gaan demonteren.
Of je moet van zelfkastijding houden.
Sommigen gooien zo’n uurwerkje ook wel eens compleet in de ultrasoonreiniger
Was zelfs een voorschrift van Timex.
Wordt veel gedaan omdat je een Timex echt niet wilt gaan demonteren.
Of je moet van zelfkastijding houden.
Sommigen gooien zo’n uurwerkje ook wel eens compleet in de ultrasoonreiniger
Nu heb ik het probleem verholpen op deze Seiko 6106-8120. Gisteren had ik het al eens uit elkaar gehaald, maar het stopte steeds. Een beschadiging aan een van de tandwielen was het probleem. Gelukkig had ik nog een donorwerkje liggen van een ander model, maar wel uit 61XX familie (Veel onderdelen kunnen dan gewoon worden uitgewisseld).
Maar daarmee is dit horloge nog niet klaar. Er moeten andere wijzers op, deze zijn te beschadigd. En ik moet op zoek naar een nieuwe veer, want de amplitude ligt met 165° toch echt te laag. Maar hij loopt in ieder geval weer, en dat is wel eens anders geweest.
Ah, ja logisch… Dan had ik het nog niet zo slecht bedacht.
Eén keer raden hoe ik de balanstappen heb gesmeerd 🫣
Ik heb 2x een 6923 en 2 0903 uurwerkjes. Helaas niet degene die jij zoekt.
Zou misschien de 6923 passen? Eveneens dag datum en kroon op 3.
Edit:
De afmetingen (vooral de dikte) van de uurwerken zijn behoorlijk verschillend, dus ik vrees dat die niet past.
Ik kwam op google een artikel tegen dat een VX43 de 7123 zou kunnen vervangen, maar dat de pootjes van de wijzerplaat er dan afgeknipt moeten worden.
Blijkbaar zijn de draadjes vanaf de spoel een zwak punt van dit uurwerkje.
Nieuwe bezel, ander glaasje…
Ik heb ook wel eens zo’n projectje gehad. Was een leuk ding om op te knappen.
Hoefde alleen nog maar een nieuwe fiets bij…
Bezel laat ik zo. Ik weet wel een nieuwe te liggen, maar dat wil ik niet. Er mag gerust sporen te zien zijn, bovendien past dit wel bij dit horloge. Het glaasje is niets mis mee, wat je ziet is de spiegeling van de lamp…
Dank voor het uitzoeken
Een 7123 zou dus wel de voorkeur hebben. Zal wel eens kijken, ik laat ook wel eens wat uit Japan komen, misschien dat ik daarvandaan wat mee kan laten komen
Ik heb ook wel eens gezien dat de lagers van de veerton erg kunnen slijten, veerton gaat scheef staan en moeilijk bewegen. Zie je ook aan slijtsporen op de veerton.
🫣 Dit horloge wordt mijn eerste poging tot full service 🫣
Hij zou nu zo beter in een topic passen met de naam ‘Toon je weer toonbaar gemaakte horloge’
Loopt wel, alleen met wijzerplaat naar beneden 🥲
Oeps, dat.lijkt me een balansasprobleem…
Oei, dan heb je wel wat voor… Goed oppassen met de verschillende onderdelen, die zijn nogal kwetsbaar. Deze uurwerkjes moeten op een bepaalde manier worden gedemonteerd en in elkaar worden gezet, anders heb je een probleem.
Succes!
Uit nieuwsgierigheid had ik deze al helemaal gedemonteerd op 1 onderdeeltje na. (Foto’s van internet geplukt)
Het veertje voor de datum ring terugplaatsen vond ik eigenlijk de grootste uitdaging en was het bijna kwijt
Ben nu dus beland bij het aanschaffen van Moebius 9010 en 9140.
Enig idee of Elma Red de onderdeeltjes ook goed schoon krijgt in de ultrasoon?
Anyway, let’s try this
Komt in orde imo
Het facet glaasje weer mooi krijgen in ieder geval wel was hier ook bijna de scherpe randen kwijt door het schuren.
Alle putjes in de kast ook weg geschuurd en gepolijst
straf dat je dat veertje terug plaatsen je grootste uitdaging was. Het veertje van het shocksysteem wegnemen de het juweeltje smeren en daarna alles terug monteren was een mindere uitdaging voor jou? Wel hoedje af!!
Ik heb het nog niet gereinigd, gesmeerd en nieuwe olie erin, enkel geheel uit elkaar en vervolgens weer geheel in elkaar monteren om te checken of me dat zou lukken. En dat was me wel gelukt
Het heeft wat langer geduurt dan verwacht maar ik heb eindelijk een update over de Breitling navitimer 806.
Nadat ik het horloge ontvangen had ben ik begonnen met het demonteren en schoonmaken van het horloge.
Ondanks de vele roest op de wijzerplaat kreeg ik deze weer helemaal netjes
De pushers heb ik twee nieuwe voor besteld wegens slijtage en waterdichtheid. Deze zijn onderweg. De kroon en tube waren nog goed.
Het demonteren ging opzich vrij aardig tot ik begon met het loshalen van de wijzerplaat. Ik had toen nog niet door dat er een catastrofe ging ontstaan.
De wijzerplaat schroeven die de wijzerplaat op de hoofd platine vast hielden waren compleet vast/weg gerot. Na veel lezen online en vragen om tips heb ik veel dingen geprobeerd.
Niks hiervan hielp de wijzerplaat schroefjes los te krijgen. Uiteindelijk besloten de wijzerplaatpootjes door te veilen met een plat ini mini vijltje. De reden dat ik hier voor koos was omdat mijn horlogemaker wijzerplaat pootjes kan repareren.
Het doorveilen van het 1e wijzerplaat pootje ging prima zonder enige schade. Het 2e wijzerplaat pootje zat veel verder naar het midden op de platine. Hierdoor moest ik iets meer kracht gebruiken om het vijltje onder de wijzerplaat te krijgen. Ondanks dat deze flinter dun was.
Bij het iets meer kracht zetten ontstond er een deukje in de wijzerplaat . De tranen sprongen bijna in mijn ogen, zeker omdat de wijzerplaat weer zo netjes was geworden.
Niet voor de gevoelige kijkers:
Toen de wijzerplaat eenmaal los was zag het uurwerk er ook niet meer zo fris uit en snapte ik waarom de wijzerplaat schroeven zo vast zaten.
Uiteindelijk ben ik online gaan zoeken naar een vervangende wijzerplaat. Het origineel kan ik er wel bijhouden maar wilde toch weer een strakke wijzerplaat.
Na lang zoeken vond ik in Vietnam een zeer strakke wijzerplaat voor een nog “oke” prijs en dus besteld. Wat mij nu opvalt is dat er geen swiss T op de wijzerplaat staat. Hierdoor denk ik dat het een vroege service dial is maar weet dit niet zeker omdat er veel wijzerplaat varianten zijn.
Vandaag getest in de kast samen met de nieuwe tachyring. Dit is nu he totale plaatje met een before en after foto van het horloge.
Before:
After:
Tot dusver de update over de navitimer 806
jammer van de wijzerplaat. Niks aan te doen. Kijk eens op Omega forums. Daar komt een vergelijkbaar project voor van Sheepdoll als ik mij niet vergis. Goed leesvoer