Wel jammer maar ben heel blij met de vervanger
Deze Lip had ik in een lotje aangetroffen, maar zonder kast.
Ik heb een zwak voor dit merk en heb een vervangende kast kunnen aanpassen. Ook de stift moest ik aanpassen evenals de tirette. Maar: gelukt!
Is goed gelukt, Bas!
Mooi cijferfont! De 10 met 0 in driehoekje, leuk.
Het blijven toch altijd weer bezondere ontwerpen die LIP horloges.
Hoe zit de caseback van de vervangende kast er uit?
Geneva die niks met Genève te doen heeft. Zo kwam ie binnen.
Made in Hong Kong maar met Ruhla UMF 24 uurwerk.En Swiss parts ? Ik moet ze nog vinden.
En na een service, polijstbeurt en schoonmaak nu aan de pols.
Die is wel weer erg mooi geworden.
Knap Peter, wat je er van weet te maken!
Weer geen foto’s van vóór, maar ik heb alleen een nieuw glaasje gezet en het zilver gepoetst. ( en service natuurlijk)
Het Caliber is , denk ik, Alpina 403
Ça 1920?
Je bent de tiretteveer vergeten
Hoezo?Het is een heel dunne S-vormige tiretteveer
Jumphour met 1 jewel baumgartner 582 uurwerk. Niet m’n beste klus, maar eens kijken hoe die zich morgen gedraagt. Blijft die binnen de minuut afwijking mag die langer om de pols.
Had graag de balans tappen goed gecheckt, omdat de amplitude mwa is, maar krijg de spiraal niet los van de balansbrug. Is met een pinnetje en geen schroef. Dus is voor mijn gevoel kiezen tussen “mweh zou beter willen” en “ ik vernaggel waarschijnlijk de balans”.
Knappe zelfbeheersing! Weten wanneer te stoppen is niet zo makkelijk als het lijkt. En, ja soms moet het ook gewoon even ’ inlopen’
Leuke jump-hour!
Dat inlopen werkt die niet aan mee… wil toch niet doorlopen. Dat is jammer. Even kijken wanneer ik er mee verder ga.
Tips om om zo’n spiraal pin los te maken zijn welkom. Soortgelijk als oude uurwerken.
Dacht eerst te veel weerstand op het jump moment, maar ook halverwege het uur stopt die na 10 secondes. Dus dan mogelijk iets met de tandwielen. Die nogmaals inspecteren.
Vaak is het een soort taps toelopende spie (tje), die erin gedrukt zit en het uiteinde van de spiraal vast klemt. Goed kijken hoe deze is geplaatst en vanaf het dunste deel voorzichtig terugduwen.
Goed kijken vooral hoeveel van de spiraal uitsteekt en bij het terugplaatsen dezelfde lengte laten uitsteken, omdat je anders de spiraal te kort of te lang maakt.
Helaas geen beter foto.
Even kijken hoe ik dat ga doen. De balans heeft geen gefixeerd punt voor het begin van de spiraal. Dus hoe zorg ik ervoor dat de begerige om de pen eruit te drukken niet omgezet wordt in draai beweging.
Een draaibeweging wordt volgens mij niet gemaakt. Om de lengte gelijk te houden heb ik wel met stift op de spiraal uiteinde aangegeven tot hoever deze moet uitsteken.
Het is niet de meest eenvoudige klus.
Zou trekken niet veiliger zijn?
Worden jullie nooit moedeloos als jullie eens in de projectenbak kijken?
Als ik nu niets meer koop ben ik minstens het komende half jaar of langer nog zoet
Dit aangezien ik nog geen 1 horloge in de week haal gemiddeld….
Als ik nu antwoord geef, dan word jij het.
Nee, ik word nooit moedeloos. Mijn projectenbak slinkt aanzienlijk en inmiddels heeft een groot aantal van mijn horloges in mijn vaste verzameling al een beurtje gehad. Bovendien is er toch niets leukers dan een avondje lekker bezig zijn met een uurwerkje en even nergens anders aan hoeven te denken. Even lekker afschakelen, werkt prima als anti-stress. Tenzij het niet lukt, dan heb je extra stress
Net nog deze Seiko Lord Marvel 5740-1990 met 5740A uurwerkje gedaan. Gewoon heerlijk om aan te werken. De olie moet zich nog even zetten, maar het begint nu al weer lekker te lopen.
Kan er weer 58 jaar tegenaan

Fingers crossed dat ik binnenkort ook een paar avonden kan vrijmaken dan