Digital Date Perpetual Calendar

Ooit zou ik nog wel eens een Perpetual (of zelfs Secular Perpetual) Calendar willen bezitten. Gewoon omdat het in mijn ogen een erg gave complicatie is. Alleen vind ik dat er een groot nadeel aan deze complicatie kleeft; en dat is dat de wijzerplaat vol komt met wijzers.

Gelukkig is daar de ‘Digital Date’ complicatie die dat ‘probleem’ oplost. Voor wie dat nog niet weet: een Digital Date is de datum op een schijf i.p.v. met een wijzer. Zoals ook de meeste dagaanduidingen zijn. Ondanks de naam doet vermoeden, is een Digital Date is dus nog steeds mechanisch!

Voorbeeld te druk:

Ik weet hier niet meer waar ik nou naar moet kijken. Snel even de datum aflezen is er dan ook niet bij.

Voorbeeld clean:

Deze is redelijk clean. Hij heeft digitale wijzers voor de dag, maand en de ‘leap year counter’. Als ook de chronograaf nog weg zou zijn (met bijbehorende wijzers), dan zou hij echt helemaal perfect zijn.

Kennen jullie nog andere Digital Date Perpetual Calendars? Dus het liefst zo clean mogelijk (geen dag van de week aanduidingen, geen chronograaf, geen moon phase, etc.).

2 likes

Niemand?

1 like

De Datograph?

Sorry late reactie, maar is niet wat ik bedoel. Ik zie nog 3 a 4 wijzerplaten voor de datum.

Ik ben echt op zoek naar een zo clean mogelijke perpetual. Maar gezien de reacties op dit topic zal dat een moeilijke (en eenzame) zoektocht worden :stuck_out_tongue_winking_eye:

Laat ik toch dit topic (voor de laatste keer) maar weer eens omhoog schieten. Zoek ik naar iets wat er blijkbaar niet is?

Zoiets?

1 like

Ik heb deze.
Maar kwarts caliber. Hoe de complicatie precies werkt weet ik niet, er schijnt nog een tweede ring mee te draaien achter de plaat.
Hij is perpetual tot de batterij leeg is. (10 jaar)

Wat bedoel je precies met een Perpetual Calendar? Mag het een horloge zijn die naast de dag en datum ook de maand aangeeft of moet hij ook op de juiste manier omgaan met Februari en 30/31 dagen in een maand of zelfs schrikkeljaren?

Er is calendar, annual calendar en perpetual calender.
Calender moet na elke maand met minder dan 31 dagen gecorrigeerd.
Annual calender moet na elke februari gecorrigeerd.
Perpetual calendar hoeft nooit gecorrigeerd, behalve als het schrikkeljaar wordt overgeslagen.

Ik denk dat TS de laatste variant bedoelt en dan mechanisch met digitale datum aanduiding.

(Digitale wijzers vind ik een verwarrend begrip, omdat wijzers analoog zijn…)

Geschiedenis Perpetual Calendar

2 likes

De Moser is de rustigste PC die ik ken.
https://www.h-moser.com/product/endeavour-perpetual-calendar-5/

Verder lijkt me een Lange PC ook prima, want de datum (het enige waar je vaak naar gaat kijken) is super groot.
https://www.alange-soehne.com/en/timepieces/langematik-perpetual-honeygold

Je zoektocht en voorkeuren begrijp ik heel goed. Ik heb lang gekeken naar de JLC master ultra thin PC. Erg mooi, maar de datum is absoluut niet makkelijk af te lezen. Zeker niet als je boven de 50 komt denk ik.