Digitale penanker met een raadsel

Mijn stadsgenoot @singlehoesjes komt regelmatig met heel aparte horloges die ik dan voor hem repareer.
Deze keer wel een heel bijzonder geval, een Lucerne met Baumgartner BF 582 uurwerk.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&69&2uswk&Baumgartner_582_DIG

Het horloge liep niet, normaal gesproken weiger ik werk aan penanker horloges vanwege slechte kwaliteit en omdat onderdelen niet of nauwelijks beschikbaar zijn. Deze vond ik zo interessant dat ik er wel tijd aan wil besteden.

Bij openen van het uurwerk zag ik dit:


Er is plek voor raderen maar dat is niet opgevuld? Toch lijkt er beweging te zijn.

Toch maar alles uit elkaar gehaald, gereinigd en begonnen met opbouw.


Keyless works, zoals bekend uit andere Baumgartners.


Radertein met veerton, erg lastig om alle asjes tegelijk in de brug te prikken.


Gelukt pal kroonrad en tonrad ook geplaatst


Echappement erbij en het loopt.


het loopt niet alleen, het loopt als een nieuwe! Bedenk wel het is maar een penanker uurwerk.


Omgedraaid en minutenpijp geplaats met daaromheen de adapter voor digitaal.


Daarop het mechanisme voor de urenring. Niet zoals iedereen zegt, gewoon een schijf i.p.v. een wijzer, nee het lijkt erg op een datummechanisme maar dan loopt het 24 keer zo snel.

Maar nu komt het raadsel, aan de ene kant heb ik nu een uitstekend werkend uurwerk, aan de andere kant een urenring. Er is geen enkel tandwiel dat verbinding maakt. De plek voor raderen is leeg?
Hoe komt er beweging in het geheel?


De minutenschijf gaat op de minutenpijp.

Het antwoord zit aan de achterkant van de minutenschijf: een klein verend vingengertje dat ieder uur de urenring een tandje verder zet.


De ongebruikte plekken voor raderen zijn dus overbodig en waarschijnlijk voor een andere versie van het uurwerk als er wel wijzers nodig zijn.


Het uurwerk compleet.

Het resultaat:

39 likes

Knap werk hoor! :+1:
EDIT (te snel) Ik wil hem wel eens zien met wijzer(loze)plaat.… Of dit erg praktisch afleest met de verschuivende minuten is nog de vraag. EDIT: Ja dus, verrassend duidelijk…

1 like

Wat een tof systeem hebben ze hiervoor bedacht zeg! :+1:

1 like

Dat heet innovatie.

2 likes

Nice, een mooi stukje werk @vouwfietser en ik dacht dat die “digitale” mechanische horloges zo’n beetje alleen bij Ruhla vandaan kwamen!

1 like

Leuk mechaniekje; dank voor het delen :+1:

1 like

Top werk aan een super leuk uurwerk, leuk te zien/lezen

1 like

Deze past hier goed bij als aanvulling:

4 likes