Afgelopen weekend was ik horloges passen, een Tag Heuer aquaracer calibre 16 om precies te zijn. Ik moet toegeven dat ik een beetje schok van de dikte van het horloge. Nu heb ik vrij grote polsen dus het stond wel goed, maar ik ben zelf een quartz tissot gewend dus dat was natuurlijk wel een groot verschil. Misschien is de dikte gewoon even wennen, dat zullen velen van jullie waarschijnlijk ook wel hebben gehad met de eerste diver toch? Ik heb besloten om hem niet gelijk te kopen maar er nog even goed over na te denken. Ook heb ik daarna een aquaracer calibre 5 (zonder de chronograaf) gepast. Deze leek wat slanker wat natuurlijk logisch is, maar ik weet het niet zeker want dit horloge was op een andere locatie dus ik kon ze niet echt vergelijken. Vervolgens probeerde ik eenmaal thuis op het internet te vinden hoe dik deze horloges nou eigenlijk waren om te zien of er inderdaad een groot verschil in zat, maar dat kon ik helaas nergens vinden. Ook op de Tag Heuer site was het niet te vinden. Weet een van jullie toevallig een plek waar ik de afmetingen van horloges terug kan vinden?
Sommige horloges vallen inderdaad snel tegen in dikte. Was ook het enige minpuntje die ik had met de Pelagos. Was ik echter wel snel gewoon, ook dankzij het lichte gewicht van het Titanium.
Toch… Als de lug to lug niet te lang wordt, zeg niet boven 48,5mm komt, is het voor mij snel goed. Veel mensen vergeten dat een Aqua terra bijvoorbeeld ook al bijna 13mm dik is.
Tot slot maakt het best uit of die dikte in de kast zit of in bijvoorbeeld een boxed saffier. Een 13mm kast met twee mm boxed saffier er boven op draagt anders dan een 15mm dikke kast met een vlak saffier. Ik vermoed omdat het zwaartepunt verschuift.
Calibre 16 is in de basis een Eta 7750, en dat is een dikkerdje. Uurwerk zelf is al 8 mm dik. Daar komt dan nog een wijzerplaat, wijzers, glas en achterdeksel bij, en dan nog de nodige tussenruimte om te zorgen dat er geen dingen aanlopen. Dan zit je al gauw aan 15 mm of meer, zeker bij een duiker.
En dat is echt een nadeel van (het gros van) de automatische chronografen.
Inderdaad.
Allebei 14,7mm, links een Seiko presage ssa343j1 en rechts een Junghans chronoscope Max Bill.
Met de Seiko heb je echt wel een flinke pukkel op je arm terwijl de bolle achterkant van de Junghans gedeeltelijk in je arm verdwijnt. Komt bij dat het bolle glas van de Junghans minder massief oogt.
Een horloge moet bij mij een datum hebben en moet niet te dik zijn.
De dikte van mijn 42mm PO 2500D is ruim 14mm, gelijk mijn max.
Vandaag dat ik ook vaker de 300m ceramic draag.
Grappig, probeer ik hier te laten zien dat de ervaring van dikte afhankelijk is van de vorm van het horloge, komen er berichten van mensen die het wiskundig berekenen.
Vooral doen.
Aan de hand van jullie 1/3 berekening zou ik de meeste horloge’s die ik heb weg moeten doen.
Dat is met alles toch zo? Wat voor de een te dik, te groot, te smal is, is voor de ander helemaal het einde. Dus lekker houden die dikkerdjes
Ik heb weleens met een collega gewerkt die te pas en te onpas een foto van zijn vrouw aan iedereen liet zien. Ik overdrijf niet als ik zeg dat 95% van de mannen liever een hond zouden hebben dan zijn vrouw. Maar hij was er helemaal weg van.
De calibre 16 past goed in de Carrera-lijn, maar heeft in mijn ogen niet veel te zoeken in een Aquaracer. Ik denk dat je geen spijt krijgt van een Aquaracer calibre 5. Ik zou blind voor de calibre 5 kiezen.