Dilemma Cartier Santos vs Breitling Chronomat 40 GMT

Dag allen,

Ik twijfel tussen de volgende twee horloges:

Cartier Santos Medium Staal
Breitling Chronomat 40 GMT

Uurwerken zijn in beide opties niet erg interessant alhoewel mijn voorkeur wel naar de in huis caliber van Cartier gaat ten opzichte van de aangepaste ETA van Breitling.

Duidelijk is wel dat de geïntegreerde band mij aanspreekt. Zijn er nog andere opties tot ongeveer 7k waarme jullie mij mee uit kunnen dagen?

11 likes

100%

Ga je geen spijt van krijgen. Draagt zo ongelooflijk comfortabel en ligt zeer goed op de pols.

5 likes

Niet echt. Maar het zal wellicht niet verbazen dat ik dit een complete non-keuze vind, die Cartier is lichtjaren cooler, eleganter, stoerder, classier, specialer en weetikveel wat dan de Breitling. So far out of its league that it’s a different sports altogether; mijn brein komt niet meteen op een passend Nederlandstalig equivalent. :slightly_smiling_face:

6 likes

OP41 zilver. Heb je nog wat geld over :smirk:

1 like

No brainer.
Cartier.

Ik zou nooit zoveel geld uitgeven aan de Breitling. Voor 7k zou ik nog een beetje doorsparen en een Rolex OP kopen bij een grijze dealer.

2 likes

Welke vind je écht het mooist? Als je dat weet zou ik die pakken, als je dat niet zeker weet, zou ik de Cartier pakken. Die kom je nog weer redelijk makkelijk en goed kwijt.

Ben benieuwd wat het wordt!

Ik zou persoonlijk beide niet kiezen. Is eigenlijk ook geen vergelijk. Met een pistool op het hoofd: Cartier.
Ik zou bijvoorbeeld deze oppikken in het blauw:
https://www.horlogeforum.nl/t/jaeger-lecoultre-polaris-2022/443048
Vele malen mooier in mijn optiek. Bracelet erbij kopen, je hebt immers nog €1500 over. Succes met je keuze. Je kunt nooit fout gaan, volg je eigen smaak

3 likes

Voor mij logisch dat je deze twee tegenover elkaar zet. Beide zijn horloges die je voor een belangrijk deel koopt voor de band. Beide stonden lang bovenaan mijn verlanglijst en uiteindelijk voor de Chronomat GMT gekozen.

Denk dat er geen foute keuze is, maar bij de Santos heb ik het gevoel dat hij je ook een beetje moet staan (mijn huid is witter dan de Cartier wijzerplaat). Daarnaast is de Santos een vrij standaard keuze. Niet per se een nadeel, maar de BB58 raakte ik om diezelfde reden snel op uitgekeken omdat het horloge eigenlijk te perfect is zonder echt spannend te worden. Ook haakte ik bij de Cartier af bij de meegeleverde vouwsluiting van de lederen band, waar je het dubbelgevouwen uiteinde wegstopt onder de sluiting.

Inmiddels heb ik de Breitling een ruime maand om de pols. De Rouleaux band en dunne kast zijn super comfortabel. Het horloge is in formaat vergelijkbaar met de BB58 maar in draagcomfort, afwerking en wijzerplaat een stap omhoog. Daarnaast kent het horloge een paar leuke details zoals de opstaande GMT rehaut en onion-style kroon. Het enige nadeel is misschien het ETA uurwerk, maar die zie je toch niet en loopt perfect en zorgt ervoor dat de kast 2-3mm dunner is dan sommige concurrenten. Daarnaast vind ik het een leuk idee dat Breitling ‘een fout merk is’ en dan zo’n elegante optie aanbieden. Bij twijfel raad ik aan deze eens in het echt en langer dan de 3 seconden op een plaatje te bekijken.

Al met al vind ik hem beter bij mij passen, maar de Santos lonkt nog steeds (wel een stuk minder nu). De BB58 krijgt weinig liefde meer en staat te koop. Vermoed dat deze Chronomat het langer vol gaat houden door het hoge draagcomfort.

19 likes

Het zijn nogal verschillende horloges. Beide zijn toppers, al heb ik voorkeur voor een lichtere plaat, dat past mij beter. Daar de Chronomat meer sportief oogt is juist de Santos wat klassieker. Ik kan alleen niet wennen aan een IIII, dus daar haak ik doorgaans af.
Maar lang verhaal kort, eigenlijk moet je ze gewoon beide nemen :smiley:

1 like

Inderdaad 2 heel verschillende horloges.
Voor mij is de keuze duidelijk, de Cartier.
Heb 'm recent in de blauwe variant bij een AD gepast en vond 'm erg mooi om de pols!
De Chronomat is één van de weinige Breitlings waar ik echt helemaal niks mee heb.

Maar goed, advies vragen is leuk maar er is er maar één die de keuze moet maken, en dat ben jezelf.

1 like

Leuk bericht, bij mij is het net andersom als het aankomt op fysieke contactmomenten met het horloge. Cartier 1x (tijd geleden) in handen gehad, Breitling meerdere keren. Dus zeker goed naar de Breitling gekeken. BB58 is daarintegen mijn dagelijkse horloge en merk dat die bij mij niet snel verveelt.

2 likes

Van deze twee, ondanks dat ik niet van Romeinse cijfers op de wijzerplaat hou én hij voor mij eigenlijk een tikkie te formeel is, toch de Cartier. Heel herkenbaar en iconisch en (tijd geleden een keer omgehad) hij zit echt opvallend goed.

1 like

Reactie verwijderd

3 likes

Om het nog even duidelijk te maken… Camp Cartier

8 likes

Dit is zeker een hele fraaie variant!

2 likes

+1 voor de Cartier!

4 likes

In oktober komt de large santos op de markt met een groene dial en heeft ook een datum weergave. Is wel paar duizend euro over je budget maar dan heb je ook een van de mooiste en fijn dragende horloge die er op de markt beschikbaar is. Ik wacht ook op de groente. De blauwe heb ik om mijn pols gehad en was meteen verkocht.

1 like

De Cartier, maar als extra optie de Omega Aqua Terra.

Extra opties blijven er altijd :wink:

1 like