Ik heb een dilemma voor te leggen. Dure horloges zijn duur in onderhoud. Die was te verwachten. Enkele jaren geleden heb ik een Speedmaster Reduced uit 1998 overgenomen van iemand hier van het forum. Deze kan inmiddels wel een beurtje gebruiken. Tevens zit er een klein busje in de lunette (buitenkant bij de 30 op de tachy).
Een mooi moment om het horloge naar Zwitserland te sturen. Ohnee! 2 weken te laat! Sinds 1 februari zijn de prijzen van omega voor een servicebeurt gestegen naar (schrik niet) € 950,-. Met de nieuwe lunette komt daar nog eens € 170,- bij. Maar, dan krijg je wel:
Nieuw uurwerk
Nieuwe module
Kast en band gerefurbished
Waterdicht
2 jaar garantie
Mooie etuitje
Nu komt het dilemma:
Ω Dilemma op Dinsdag
Zonder beurtje ‘As is’ voor €2.500,- in het blauwe gedeelte
Compleet geserviced met 2 jaar garantie voor €3.700,- in het blauwe gedeelte
Geen 2 dingen door elkaar halen.
Als je bij Omega een compleet nieuw uurwerk krijgt dan heb je ook een nieuwe chronograaf module. Maar ook een nieuw glas, drukkers en kroon en vaak ook wijzers.
Als je hem voor ander bedrag laat servicen bij een “gewone” horlogemaker dan wordt meestal alleen het uurwerk deel geserviced.
Dan is de prijs heel anders. dan kom je met 300 - 350 euro meestal een heel eind en verder worden dan alleen de pakkingen in de kroon en drukkers en achterdeksel vervangen.
Ik heb vandaag mijn auto weg gebracht voor een grote beurt. € 1173,-
Is nu mijn auto € 1173,- meer waard?
Nee natuurlijk niet. Een horloge word ook niks meer waard na een onderhoudsbeurt. Je zult hem waarschijnlijk wel wat makkelijker kunnen verkopen en je hoeft niet de bodemprijs van de markt te hanteren.
Da’s een beetje kort door de bocht. Als bij een auto 1/3e van de waarde aan onderdelen vervangen zou worden, kan je misschien best meer vragen dan zonder die beurt?
Maar een beurt hoort er nou er nou eenmaal bij om de zoveel jaar.
Dat is onderdeel van de hobby. Maar geen onderdeel van de waarde van het horloge.
Zeker niet in totaal. Wellicht kan een gedeelte tot uitdrukking komen.