Dilemma: smp met tritium of superluminova?

Ik heb na allerlei impuls aankopen mijzelf (eindelijk) lang genoeg in bedwang kunnen houden zodat ik op de valreep van 2018 genoeg dinero bij elkaar heb om een Omega Seamaster 2531.80 aan te schaffen. Ik sta op het punt de trekker over te halen maar ik twijfel over de exacte versie.

Voor sommigen ongetwijfeld een non-issue, maar er is een verschil tussen de 2531.80 met tritium dial en de 2531.80 met superluminova dial. Kort gezegd krijgen de indices op de tritium plaat met de jaren een soort gebakken ei-kleur geel en blijft superluminova crispy witgroen. Ik vind allebei de versies mooi en heb geen voorkeur. Gevolg: ik kan niet kiezen.

Ter illustratie van het gigantische verschil (not):

de tritium plaat:
image

en met superluminova:
image

Ik vraag mij af voor welke versie jullie zouden kiezen en waarom? Gaan jullie voor de vintage look van tritium of de meer crispy look van superluminova?

4 likes

Weet je zeker dat de onderste niet een 2220.8000 is, de opvolger van de bovenste? Die heeft naast superluminova ook witgouden randjes om t lichtgevende spul. Heb zelf om beide eigenschappen de 2220.8000 gekozen.

Als je geen voorkeur hebt, zou Ik de voordeligste pakken…

Gr. Joep

1 like

Tja, vintage is nu hot maar misschien is het over tien jaar wel ā€œlelijk vergeeldā€. Of nog hotter misschien. Dus ga voor je eigen smaak.

Een mooi verkleurde tritium wijzerplaat vind ik fraai, maar als het vlekkerig is en de lume begint te kruimelen wordt het al minder.

1 like

Bij de 2220.80 staat ā€œseamasterā€ in het rood. Het zou inderdaad ook nog een optie zijn. Hoef ik in ieder geval niet te twijfelen tussen tritium of superluminova :sweat_smile:

Edit: autocorrect herstel

ik vind de superluminova veel mooier / schoner ogen. maar aan mij is patina sowieso niet besteed…

1 like

Persoonlijk vind ik de patina op dit type duiker minder mooi staan.

2 likes

Daar zit ik niet op te wachten inderdaad. Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat de lume zover is? Ik zie vintage Rolex modellen waarvan de lume knaloranje is maar nog niet aan het kruimelen is.

Heb nog steeds moeite met de ā€˜tè’ korte wijzers bij deze modellen, bij latere modellen is dit ā€˜verholpen’. Eenmaal het verschil gezien, dan blijft het opvallen. :neutral_face:

1 like

Haha, ik vond de nieuwe wijzers eerst te groot. Nadien vond ik ze wel weer okay en vind ik de ouwe wijzers idd weer wat klein ogen.

Betreft voorkeur tritium of luminova… Bij een echt ouwe(rwetse) horloge vind ik tritium of vintage lume wel bij passen. Maar anders heeft contemporary bij mij de voorkeur: het horloge blijft er nog als nieuw uitzien. Het plaatje kon zo die van de mijne zijn. Ik meen wel dat het roze roodachtige tipje van de secondewijzer op m’n chronograaf wel kleur aan het verliezen is.

1 like

Bij deze ā€˜Bond’ Seamasters vind ik verkleurde indexen niet goed staan. Vaak zie je dat de plaat verkleurd is, maar de wijzers niet. Deze zijn dan vervangen door wijzers met Luminova, bijvoorbeeld bij een service.

1 like

Klopt!

2 likes

Mijn mening:

De versie met tritium en korte wijzers.

Succes!

2 likes

Hier ben ik het helemaal mee eens maar heb er nu toevallig 1 gevonden met tritium op de plaat, wijzers en lumedot. Twijfels twijfels…

1 like

Hangt volgens mij van heel veel dingen af (o.a. vocht, maar dat zal bij een duiker die nog goed waterdicht is wel meevallen). Wat ik zo zie van vintage Omega’s duurt het meerdere decennia, ook bij tritium, voordat er echt scheurtjes in de lume komen.

1 like

Ik houd persoonlijk wel van patina dus zou voor de ā€œgebakken ei-kleurā€ geel gaan!

1 like

Ik zou voor de nieuwe gaan. De golfjes konden me nooit bekoren en de opgelegde indices zijn geweldig.

3 likes

Is inderdaad ook een prachtig horloge. Wellicht komt die er ook ooit nog. Ik heb vooralsnog meer het jaren 90 design van de 2531.80 en ben fan van de wave-dial. Is toch prachtig dit:

2 likes

Als je de waves en de 90`s mooier vindt, dan hoort daar het Tritium bij vind ik. Krijgt het horloge een heel eigen karakter. Maar de Luminova is beter als je het ook functioneel als duiker gaat gebruiken, en ik vind de applique uurmarkeringen altijd mooier.

Hier een tritium dial en superluminova wijzers (vermoedelijk)
Ik heb er niet zo’n moeite mee eerlijk gezegd. Super fijn horloge
Waar je ook voor kiest, het is een goede keuze

2 likes

Trouwens net nog even zitten zoeken naar andere verschillen tussen tritium en superluminova en blijkbaar is de font van de 3 en de ft anders. Dus…

Ik heb trouwens altijd gedacht dat er T > … op de wijzerplaat zou moeten staan bij tritium en dat ik dus een superluminova plaat had, maar naar aanleiding van dit topic denk ik toch dat het tritium is. Ach leuk toch, weer wat geleerd.

2 likes