Dilemma

Goededag heren/dames,

Zal me even voorstellen, ben een 43 jarige horloge fanaat/liefhebber/freak enz. enz. Werk voor het ministerie van justitie, dus rolex/omega/tudor/breitling dat soort merken is voor mij niet weg gelegd in ieder geval niet nieuw. Een 2e handsje/occassion zou nog wel kunnen na wat gespaard te hebben, of een bonusje te hebben gekregen. Maar de reden dat ik nu mijn eerste post plaats is omdat ik een vraag heb die 1 van jullie kenners/liefhebbers denk ik wel zal kunnen beantwoorden. Ik heb enkele weken geleden bij Schaap en Citroen een Longines Hydroconquest automaat gekocht. Maar het ding loopt niet zoals het denk ik zou moeten. Een automaat loopt natuurlijk nooit exact, maar meestal wel consequent. Daarmee bedoel ik dat als het een x aantal sec voor of achter loopt dat het dat iedere dag doet. Nu loopt die van mij de 1ste 2 dagen na opwinden bijna perfect ± 1 sec per dag, maar vanaf dag 3 gaat hij drastisch achter lopen. Maar ook dat doet ie niet consequent nl de ene keer loopt ie 3 sec achter, de andere keer 9 en weer een andere keer 20 of meer. Volgens mij is dat niet oke. Mijn vraag is dus moet ik hem laten reguleren en hem dezelfde dag weer mee naar huis nemen en mijn garantie mogelijk kwijt raken of moet ik hem via Schaap en Citroen op laten sturen naar de fabrikant en hem dan minimaal 3 weken kwijt zijn terwijl ik hem net een maand heb? Wat is jullie gedachte hierover? Het is een heel lang verhaal dat misschien simpeler onder de aandacht gebracht had kunnen worden, maar dit is mijn 1ste post dus vergeef het mij.

Bvd,
ThaWatcher

1 like

Terug naar S en C.

Eens met Thijs: een mechanisch horloge loopt bijna nooit precies op tijd, maat wel consequent. Een paar seconden verschil kan, hangt van de positie af waarin het horloge het meest gedragen wordt, maar een fluctuatie zoals jij zegt is niet goed.

1 like

Ik zou er mee terug gaan.
Het is natuurlijk vervelend dat je het horloge dan een tijdje kwijt bent, maar wanneer je nu gaat “rommelen” heb je mogelijk een probleem met je garantie mocht er echt iets aan de hand zijn

Bedankt voor de feedback. Dacht zelf ook dat dat de beste optie was, hoopte alleen dat ik hem niet zo lang moest missen. Maar ach wat is een paar weken op een mensen leven he.

Heb je helemaal gelijk in, denk dat ik a.s zondag maar terug ga naar S en C.

Teruggaan, en laten opsturen. zonder enige twijfel

Ja heb ook nog geprobeerd om hem 's nachts met de kroon omhoog te leggen maar dat hielp ook niet echt.

Geen twijfels meer hoor, ga ermee terug en wacht op zijn terugkomst. Een mooi begin voor 2016 hoop ik :watch:

Weg dilemma in een halfuurtje. :laughing:
Welkom trouwens. :+1:

Wil jullie allemaal bedanken voor jullie vlotte response. Fijne dagen allemaal. :beers:

2 likes

Welkom! Goede werkgever :+1::wink:

De Longine hoort inderdaad terug te gaan. Dit hoort niet.

1 like

Jammer dat ie nu alweer terug moet. Maar beter dan het verliezen vd garantie door er zelf aan te (laten) rommelen.

1 like

Zou zondag terug gaan maar zag net dat ze deze zondag niet geopend zijn, dus dat word pas in 2016.

Als het je laatste weken zijn…

1 like

Hallo mensen beste wensen nog voor 2016.

Ben gisteren (zaterdag 02-01-2016) naar S en C gegaan en heb het probleem voorgelegd. De daar werkzame jongedame heeft het horloge toen naar hun eigen rolex specialist gebracht en die heeft hem op een of ander apparaat gezet om te testen hoe die loopt. Na constatering dat het horloge idd niet naar behoren loopt heeft hij hem toen open gemaakt en bekeken. De conclusie was dat de olie in het horloge was opgedroogd, dus heeft hij hem opnieuw geolied en daarmee zou het probleem verleden tijd moeten zijn. Ben er niet helemaal van overtuigd, maar de tijd zal het leren. Heb inmiddels een tijdcheck gedaan en hij loopt na 1 dag 1 sec achter. Een dag is natuurlijk geen maatstaf maar eerst liep hij voor.


Hier is een foto van mijn horloge voor de liefhebbers.

1 like

Opnieuw geolied… Was dat een paar druppeltje extern erbij of was dat uurwerkje uit elkaar, uurwerk schoongemaakt en daarmee oude olie verwijderd, uurwerkje weer in elkaar gezet, op de regulator voor een check vd gang en 300m wr getest zodat ie onbezorgd ondergedompeld kan worden? Oftewel, stond je na een paar minuten weer buiten of moest je em later weer ophalen?

Enneh, hij zou het best kunnen… Maar vraag me af of hun horlogemaker ook aan die klokjes mag werken v Longines.

1 like

Alles bij elkaar stond ik na ongeveer een half uur buiten. Weet dus niet hoe uitgebreid ze bezig geweest zijn. Heb nog gevraagd of het geen kwaad kon dat hij open gemaakt was, maar volgens hun had dat geen invloed op mijn garantie omdat zij AD zijn van Longines.

Dat klinkt wel heel spannend, ben benieuwd wat er gebeurt wanneer er een echt probleem ontstaat ten gevolg van deze "reparatie"
En ook vreemd dat dit probleem al ontstaat, zo kort na aankoop. Moet je hier wel genoegen mee nemen?
Opsturen klinkt niet leuk, maar is misschien op de lange termijn wel verstandig. Wat betreft doorlooptijd van de reparaties, is mijn ervaring dat deze nog al wisselen. Mijn Tissot is ruim 8 weken weg geweest, terwijl mijn hamilton met een goede 4 weken weer terug was.

1 like

Opsturen was aanvankelijk ook mijn bedoeling, maar dit was hun oplossing. Als het probleem zich voor blijft doen ga ik nog een keer terug met het verzoek of zij hem op willen sturen naar de Swatch group/Longines voor een gedegen onderzoek/reparatie. Mijn hamilton was ook na ongeveer een maand terug.