Snif…
Maar Ludovico is fijn ja!!
Snif…
Maar Ludovico is fijn ja!!
Je zegt het zelf al. Je wilt dit, dat, zus en zo. En de lijst wordt steeds groter…
Ga je nu in één keer naar je droomhorloge, dan valt dus alles al gelijk af. Saai dus.
Vergeet je mods, je gereedschap, je skx, het passen en zoeken naar een Speedmaster dan maar ook. ( En die 200 voor een skx moet trouwens wel lukken lijkt mij, maar ok.)
Bouw het op, en geniet van alles wat langs komt. Net als alles in het leven.
Ik had al een tweetal horloges van rond de 200, 300 euro. Toen ben ik, vlak voordat ik hier belande, een aantal heel verschillende horloges van 30 tot 50 euro gaan kopen. Een einziger (Als ik het goed schrijf, horloge met een enkele wijzer) bijvoorbeeld, gewoon om te kijken waar ik blij van wordt. Mijn collectie is daardoor een enorm zooitje en een deel komt binnenkort vast in het blauwe gedeelte (horlogemarkt te koop), maar ik weet heel goed wat ik wel leuk vind (heel veel) en wat niet (einzigers, hele dikke kasten, handwinders zijn ook niet helemaal mijn ding).
Ik heb meerdere grails gehad en uiteindelijk gekocht. Ze worden wel steeds wat duurder merk ik. Dit begon met de Hamilton Jazzmaster en eindigde voorlopig bij de speedmaster. Mij heeft het geholpen om op marktplaats gericht te zoeken en te kopen. Als een horloge me niet beviel, lukte het me vaak om voor een vergelijkbare prijs weer te verkopen. Heb nu een stuk of 8. Ook al werden de grails steeds wat duurder, ik heb ook erg leuke meer betaalbare horloges gekocht. Degene die nu steeds in Mn hoofd blijft zitten is de 40 mm Hamilton Intra-Matic reverse panda.
Welkom!
Mbt je vraag, als er budget is gelijk voor het grote werk gaan. ️
Het lijkt overdreven, maar het merendeel in het hogere segment is toch ook echt wel anders dan een horloge van op de ‘hoek’
Niks mis met een golf, maar als je budget hebt voor een andere betere grotere of snellere auto koop je die toch ook?
Krijg nou wat. Als dat aanzoek werd beantwoord zou die de hele nacht te horen zijn…
Bij jou in de avond en door tot in de ochtend.
Ik heb 16,5 cm pols. De 40mm stowa flieger cladsic gaat prima. Lang getwijfeld of ik de kleinere flieger classic van Stowa zou nemen, maar geen spijt van keuze voor 40mm.
Zie mijn profielfoto
Ik denk dat dit ook afhangt van waar je plezier aan beleeft. Door rond te kijken, een keer iets vintage op de kop te tikken, een keer een microbrand uit te proberen en de verschillende ‘bekende’ standaard uurwerken te ervaren leer je wel meer over horloges.
Direct je droom-klatser kopen zal niet iedereen het grootste plezier geven. En het is goed mogelijk dat je door opgedane ervaringen een andere keuze zal maken dan wanneer je er ‘blanco’ in staat. Je zal in veel gevallen beter weten wat je wel en niet aantrekkelijk of functioneel vindt in een horloge.
Zelf heb ik er zeker plezier van dat ik veel verschillende horloges heb gehad. Met regelmaat maakte ik verlies door het kopen en doorverkopen, maar wat ik er voor terug krijg is dat ik het wel allemaal heb mogen uitproberen. Door die ervaringen kan ik bijvoorbeeld op een forum als dit meepraten over de verschillende functies, materialen, uurwerken, merken en stijlen en heb ik het gevoel wel een beetje iets van horloges af te weten en dieper in die wereld te zijn gedoken. Mede daardoor heb ik dan ook meer met horloges en meer plezier van de wat luxere horloges die je dan uiteindelijk toch koopt.
Het is overigens ook heel goed mogelijk dat wanneer je merken als Oris, Sinn, Damasko, Hamilton etc. ervaart dat je het daarbij laat en niet de behoefte voelt om voor iets duurders te gaan. Een andere vraag is dan ook hoe je weet dat je zo veel geld uit moet geven om tevreden te zijn zonder die opties te verkennen.
Ah perfect! Toevallig heb ik dezelfde polsomvang, das weer een mysterie minder
Zeker waar! Alleen heb ik er het budget niet voor (over). Op dit moment zit ik in de huizen spaarmodus (en ja dat duurt nog wel even met de gestuurde huizenprijzen anno 2019, ik ga niet 50k meer betalen als dat over 2 jaar niet nodig is).
Absoluut ik ben op zoek naar de SKX007 J, maar eerst even passen! De J versie moet rond de 250-300 wel te doen zijn. Meteen een leuke klok erbij.
Helemaal eens! Nu zit ik toevallig in de luxepositie dat ik het geld er niet voor heb
Ik heb het vermoeden dat de “itch” niet weg zal zijn als ik de loterij win en al die horloges in een keer op de kop tik, maar ervaring is altijd mooi meegenomen!
Mocht een Sinn 556 je interesseren mag je die van mij zolang ik hem heb altijd is komen passen. Ik heb er net 1 verkocht dus je weet het nooit
Ik heb mijn beschikbare budget voorlopig al gepland, helaas (o.a. wil ik erg graag de Horloge Clinic voor beginners volgen en gereedschap is niet gratis). Maar als ik in de markt ben voor een nieuwe klok, dan komt zeker Sinn in aanmerking!
Dank voor het aanbod en wellicht heb je dan alweer een andere te showen!
Was erg prettig communiceren en de deal was snel rond, dank je wel daarvoor. Haas is een aanrader!
Blij dat je blij bent met de Hamilton! Nog steeds een mooi horloge. Ben nu op zoek naar een grotere vervanging, waarschijnlijk een Glycine Combat Vintage of een Hamilton 42mm.
Ik heb een lijstje met grails, per categorie. Dus een flieger, dresser, duiker etc. De grail is zonder budget, dus bijvoorbeeld Grand Seiko, Oris en Omega Speedmaster. Ik wilde hier naar toe werken. In de praktijk merk ik dat mijn smaak verandert naarmate ik hier op het forum zit en enthousiaste verhalen lees. Dit is onafhankelijk van budget. Zo staan er op HF verhalen over Glycine en zag ik gisteren een mooie Spinnaker. Dit maakt het voor mij leuk. Me verdiepen in wat er te koop is, de achtergronden erbij zoeken op het forum door veel te lezen e.d. is de helft van de reis.
Wat ik vooral als tip mee wil geven is wat hier ook al vaak genoemd wordt: doe waar je jezelf goed bij voelt en koop wat je mooi vindt, onafhankelijk van merk en historie.
Ik heb jaren van alles gereden. Begonnen bij een youngtimertje die fiscaal net gunstig viel, heb stations gehad, bussen, treinen, hele huisraad achterin gestopt en maar mooi al toeterend rondjes om het kerkgebouw gereden. Momenteel een degelijke middenklasser. We krijgen in November ons eerste kindje.
Het leuke van dit forum is de diversiteit.
Je moet daarbij niet gaan denken dat je niet mee telt zonder een Rolex, Omega of AP.
Zag laatst hier een prachtig uitgebalanceerde collectie met allemaal horloges < 1000 euro.
Dat is ook een manier. Bepaal wat voor soort horloges je wilt hebben (dresser, diver, diverse kleuren etc) en ga die invullen met bv Seiko, sinn, Hamilton etc.
Of ga inderdaad voor bv 6 pareltjes en de meer lange adem. Schaf er een aan voor een bijzondere gelegenheid: trouwen, geboorte, winst bij het songfestival…: dan maakt het ook niet uit wat ie gekost heeft. Het blijft voor jou een bijzonder horloge met verhaal.
Misschien mijn belangrijkste advies zou zijn: koop niet zomaar wat. Lijstjes maken en Research doen is een belangrijk deel van deze hobby
Welkom hier!
Nee, grote jongensmerken zijn Patek, Moser, Gronefeld, FP Journe, Credor, A Lange & Sohne en Vacheron Constantin. AP, geef ik schoorvoetend toe, mag zich er toe rekenen.
Je vraagt dus of je een Moser/AP/VC/Patek moet nemen of eerst een Rolexje moet doen? Of begrijp ik het verkeerd?
Maar elitair gelul terzijde…
Ikzelf heb net zo veel lol van m’n horloges van honderd ekkies als van m’n horloges van 3000-3500 ekkies, en alles wat daar tussenin zit.
Die Hamilton is een mooi voorbeeld van een horloge wat ik op de keper beschouwd charmanter vind dan een IWC Mark XXVIII pilot of zo. Het is een prachtig draagbaar field horloge, doet wat er op de doos staat en ziet er op 3000 banden goed uit, maar dan voor 450 ballen.
Wat betreft je eigen stijl: Vaak helpt het mensen om met horloges aan te rommelen zodat ze over een periode gaan merken of ze nou wel of niet van de chrono’s zijn, of juist van de rustige einzeigers. Merk je dat je waterresistentie belangrijk vindt of juist niet? Da’s mooi om te weten voordat je die Glashuette Original van 20000 Euro koopt die net aan spatwaterdicht is.
Dat brengt me wel bij de volgende stelling: Ferrari’s zijn kut. Je kunt er bij negen van de tien gelegenheden buiten Dubai niet echt mee aankomen, ze zijn niet per se comfortabel, slurpen benzine en je kunt er met goed fatsoen nog geen tandenborstel in vervoeren.
De Golf is saai, maar kan dat tenminste allemaal wel. Ikzelf zou een Alfa Romeo Giulia pakken. Dat zit net boven de Golf maar is allemaal net wat leuker, terwijl je niet in zo’n onhandige ronkende rukferrari terecht komt.
Als je het geld eenmaal hebt? Pak dan een Bentley Continental GT.
Want zeg nou zelf, Ferrari’s zijn voor pauperige patsertjes met meer geldingsdrang dan smaak. Een heer van stand zoeft in stilte, en in leder en notenhout, veurt terwijl hij eventueel met de vingertjes tikt op het stuur omdat er een zacht walsje van Chopin in de achtergrond draait.
Eens. Rolex is geen Ferrari natuurlijk, maar gewoon BMW. Niks mis mee natuurlijk, maar niet erg exclusief. Iedereen en zijn schoonmoeder heeft zo’n ding. En een superveilige keuze want schrijft niet af en doet het altijd goed op een verjaardag. Elke HF’er kan zonder spanning te voelen 7k van zijn spaarrekening trekken, bij S&C een sportmodelletje van de plank trekken, hier instant de grote jongen uithangen en dat klokje - tenzij je er mee van wildwaterbanen roetsjt - over een paar jaar met gebruikssporen en al voor meer pieken verkopen dan hij hem destijds gekocht heeft. En hetzelfde geldt voor een heleboel vintage modellen.
Safer wordt het niet. Kortom:
Onder horlogeliefhebbers zie je die inderdaad regelmatig, maar in de normale buitenwereld amper. Ga komende zomer maar eens wat gerichter rondloeren op die foodtruck festivalletjes. Je telt gemakkelijk een Rolex of 20 a 30, maar een Speedy zie je niet of nauwelijks.