Discussie Steinhart/Stowa

Wanneer ik de sites van beide merken bekijk, dan zijn er wel erg veel overeenkomsten met betrekking tot de fliegeruhr(logish) en dan laat ik IWC en meistersinger nog maar even buiten beschouwing.Beide merken leveren de horloges met een hand-opwinduurwerk type 6497 unitas(als ik het goed heb).Ik meen dat de afwerking van de beide merken niet of nauwelijks voor elkaar onderdoen.Echter,
uiteraard komen we dan toch op de aanschafprijs terecht, blijkt dat bij Stowa de prijs toch wel een stuk hoger ligt dan bijSteinhart. Steinhart ca €350 en Stowa 590/990.
Ik ben benieuwd.
Hans

Zal niet lang meer duren denk ik voordat de Steinhartprijzen zullen gaan stijgen, vooral als ze via een winkelnet verkocht gaan worden.

Heb nog ff opde Stowa site gekeken en sterkt me in mijn mening dat Stowa veel te duur is, of Steinhart veel te goedkoop (had ik btw al eens aangegeven:D), en dat zal resulteren in het duurder worden van Steinhart, geloof nooit dat in horlogeland een merk zijn prijzen zal laten zakken om tegenwicht aan een concurend te bieden hooguit een rechtzaak.

Genesis

Goede vraag Hans.
Ik worstel ook met dit dilemma. Vind ze allebei prima, alleen het prijsverschil is erg groot.
Ben benieuwd naar de reacties.

Gr. Jan

Tipje! Wie er nog een Steinhart wil voor deze prijzen moet denk ik niet te lang wachten. Vind overigens de Stowa uitvoeringen die als vergelijk worden genomen met de Steinhart vind ik duidelijk veel minder mooi en aansprekend.

Raar eigenlijk dat ik voor hetzelfde Unitas 6497 uurwerk in mijn Alpina € 1400 moest neerleggen.:S

Genesis

Volgens mij komen de maten niet overeen, Steinhart maakt 44mm klokken en Stowa 40/41mm…dus mensen met kleine polsen komen niet weg met de goedkopere Steinhart

Of Stowa duur is? Deze woensdag waren de 100 exemplaren van de limited van de Flieger 2801 in 51 minuten uitverkocht. De Stowa met de 6497 is omgebouwd tot een centrale sekondenwijzer, voor de meeste echte liefhebbers kan een Flieger met sub-sekonde echt niet. Stowa is natuurlijk ook een van de 5 originele B-uhr bouwers (samen met Lange, IWC, Laco en Wempe) en dat geeft historie aan het merk. Ken de afwerking van Steinhart niet, maar Stowa staat hier voor zeer goed bekend. Ben benieuwd wat je keuze wordt.

Vind ‘juist’ de de-centrale secondewijzer zijn charme hebben. EnLimited uitvoeringen worden alleen maar gebracht om de verkoop op te stuwen en de koper het gevoel te geven dat hij iets ‘exclusiefs’ zou hebben, wat volgens mij nogal een hoog b#llsh*t gehalte heeft.

Heb bv 2 Oris horloges, de Oris Coste Limited en de Flieger Chrono Limited, nou de onzin van de Limited uitvoeringen van Oris kent iedereen wel, daarom heb ik ze ook niet gekocht, vond ze gewoon mooi en die hogere ‘limited prijs’ die heb ik erook niet voor betaald.

Genesis

Zeemeester Schreef:

Volgens mij komen de maten niet overeen, Steinhart
maakt 44mm klokken en Stowa 40/41mm…dus mensen
met kleine polsen komen niet weg met de goedkopere
Steinhart

Ik zie bij Steinhart ook horloges van 47 mm. Is dat soms inclusief kroon?
En help me even, wat zijn B-uhren?

Inderdaad, met een smallere pols ga je al meer richting Stowa.
En vergelijk dan even de afwerking van de Unitas:
Bij Steinhart:

Bij Stowa:

Afwerking van de raderen (ken hun naam niet), zwanenhals en centrale secondewijzer.
Ik vind dat Stowa toch een meerprijs waard is. Misschien niet zoveel als Stowa er voor vraagt maar toch meer dan Steinhart.
Daarbij komen nog de reeds aangehaalde argumenten zoals de historiek.
Ik zou dan wat langer sparen en voor de Stowa gaan. Vooral dat de mode van grote uurwerken misschien niet zal blijven. Ik vind de Stowa tijdlozer.
En nee, ik heb geen aandelen bij Stowa! :smiley:

Zeemeester Schreef:

Volgens mij komen de maten niet overeen, Steinhart
maakt 44mm klokken en Stowa 40/41mm…dus mensen
met kleine polsen komen niet weg met de goedkopere
Steinhart

Heb ik ook al opgemerkt …
Mensen zoals ik, met een kleine pols, vinden zeer moeilijk een goed en degelijk uurwerk voor dezelfde prijs als de grotere …

Denk maar aan Seiko Monster, Orient Mako, 90% van de duikhorloges. Laat staan de Pilotenuurwerken …

Er zijn altijd wel kleinere modelen, maar die zijn niet van dezelfde kwaliteit. Maar ze zijn wel duurder … Toch zit er hetzelfde werk in …
En die ene keer dat er kleine modelen zijn, dan zijn ze wel van het meest afschuwelijke horloge …

Misschien moeten hier even in opspraak komen :slight_smile:

Frédéric Schreef:

Afwerking van de raderen (ken hun naam niet),
zwanenhals en centrale secondewijzer.
Ik vind dat Stowa toch een meerprijs waard is.
Misschien niet zoveel als Stowa er voor vraagt
maar toch meer dan Steinhart.

D’as dan enkele honderden euri voor 'iets’fraaiere afwerking van radertjes, terwijl we meestal op de voorkant kijken. Vind overigens dat Longines voor zijn centjes de mooiste inkijk bied qua afwerking mbt zijn uurwerken.

Genesis

Puur vanwege authenticiteit van het merk (hoewel Stowa natuurlijk ook ‘in de mottenballen’ heeft gelegen) in combinatie met de afwerking en de communicatie met Jörg ga ík voor Stowa.

Heb een Seatimer, een bllsht-limited :wink: (nr. 1 van 5 stuks voor DZVL in 2005) Flieger en een vintage chrono die respectievelijk mij (2x) en mijn vriendin (1x) prima bevallen!

Wanneer ik nog even de site van Stowa doorneem,dan zie ik, dat je voor een meerprijs van €210 een automaat kan bestellen ETA 2824-2.
Bij Steinhart blijft dit dezelfde prijs.Het zou best kunnen, dat de afwerking van het uurwerk fraaier is,maar daar gaan we weer, is dat de meerprijs waard en zal het eta uurwerk van Stowa dan beter lopen,Ik kan het me niet voorstellen anders heeft het type uurwerkaanduiding geen enkele zin.Verder wat betreft de grootte van de klok,daar kom je met een kleine pols voor wat betreft de IWC Portugieser ook niet weg.
Hans

2824-2 wordt door ETA geleverd in 4 uitvoeringen: base, elaboré, top en COSC (gecertificeerd).
Die hebben specificatievershillen (zie de ETA spec sheet) en navenante prijsverschillen.

De meerprijs van E210 is niet voor een “automaat” maar voor COSC (gecertificeerd) uurwerk.

Succes met je toekomstige Steinhart.

Volgens mij zit de prijs juist in de afwerking. Een Unitas uurwerk kun je voor een eurootje of 70 kopen. doe er een kast en wijzerplaat bij en je zit op de 2 tot 300 euro. Ga je nu arbeidsintensieve bewerkingen doen wordt het rap duurder. Voor elk uur werk ben je gauw 50 euro kwijt, toch? Dus als Stowa er 4 uur meer instopt, dan heb je je prijsverschil al te pakken.

Groeten,

Martin

Misschien de nabewerking dan maar laten doenin China, dan heb je wel de kwaliteit maar niet de hogere prijs!:smiley:

Klinkt als een geintje, maar is het niet, de meeste mid-fi geluids apparatuur uit Engeland word gebouwd in China, dit om het betaalbaar te houden.

Genesis

Zelf sta ik al geruime tijd op de wachtlijst voor een stowa FO
Ook ik heb de steinhart bekeken, en veel meningen van eigenaren van één of beide merken bekeken, Dit vooral op de Timezone fora bij de German Brands. Hier is deze discussie al ettelijke malen gevoerd met als resultaat dat de Steinhart een zeer goed horloge is voor het bedrag.
De meeste mensen vinden de afwerking van Stowa iets beter, meer keus in accesoires, mooier afgewerkt, mooier (iets convex) glas, betere luminiscentie en daarnaast is er meer historie aan het merk.
Als horloge liefhebber geef ik veel om deze details.
Ook over de prijs kwaliteit verhouding heb ik een opmerking.
Een iets hogere afwerking voor een behoorlijk hogere prijs is iets dat veel voorkomt.
En ik wil geen quartz met mechanisch vergelijken door een Honda Legend met een BMW 5 serie te vergelijken. Maar als sport auto liefhebber, koop je dan liever een 535i of een M5?
Persoonlijk spaar ik dan inderdaad liever 50 procent meer voor 10 procent extra.
zo lang rij ik wel een tweede handsje.

WillemH Schreef:

Persoonlijk spaar ik dan inderdaad liever 50
procent meer voor 10 procent extra.
zo lang rij ik wel een tweede handsje.

Dat is wat we zo mooi ‘emotie’ noemen en dat laat zich niet vangen met ratio en prijsstellingen.:wink:

Genesis

I Know :slight_smile: Wat wordt tegenwoordig niet in China gemaakt?
De Unitas wordt ook in compatibel versie door Sea-Gull gebouwd: €25 euro voor een standaard bewerkt model.

Geskeletteerd €65

foto’s zijn van de Ebay verkoper “Erkahund”.

En de kwaliteit? Zijn enorme discussies over, welke nou beter zijn, Unitas/eta vs Sea-Gull. 't Zal niet lang meer duren voordat iedereen er over eens is, dat de betere uit China komt…

Groeten,

Martin

Als trotse bezitter van een Stowa F O vind ik dit een leuke discussie.
Natuurlijk heb ik ook verder gekeken voordat ik mijn keuze maakte.
Bij mij speelden o.a. volgende factoren een rol:

-historie, Stowa maakte ze vroeger ook al…
-formaat van de kast, 41mm staat mij beter dan 47mm. Het wordt dan meer een trendywatch…
-afwerking uurwerk, al kijk je meer naar de wijzerplaat. De techniek is prachtig.
-Goede prijs/kwaliteitsreputatie van Jörg Schauer/Stowa in alle fora.
-Stowa heeft de mooiste band!!

Overigens was de enige met mijn F O vergelijkbare Steinhart(de REPLICA) duurder dan de Stowa…

Groet,
Arno.