Discussie: Wanneer vind jij dat sprake is van 'High End' horloges?

En walvis zonder w is ook al vis

1 like

Is nou net niet het uurwerk wat in mijn Royal zit, welke Tudor is deze?

De BB chrono heritage.

Had ik toch die moeten kopen, nou ja wat niet is kan nog komen :wink:

Heb jij een zolder vol geldbomen? :stuck_out_tongue:

Gewoon gestudeerd en daarna hard gewerkt, goed investeren dan kom je er wel :wink:

1 like

Bedoelde je nu industrieel vervaardigd?

Geen grand seiko kopen, dus. Kut. :slight_smile:

1 like

Oei Chris, laat koekoek dat maar niet horen :grin:

Is een Technicus sl 1200 MK2 draai tafel ook high end?

2 likes

Nee, maar wel een icoon :grin:

2 likes

:pensive:

Voor mij is ‘High End’ niet alleen het specifieke uurwerk maar ook het bedrijf wat het produceert. En daarbij zijn voor mij dingen belangrijk als:

  • heritage
    – hoeveel uitvindingen / patenten heeft het bedrijf
    – hoelang bestaat het bedrijf al onafgebroken
    – welke impact heeft het bedrijf gehad op de )horloge) wereld
  • craftmanship
    – hoe moeilijk is het om de uurwerken te produceren
    – welke technieken worden toegepast bij het produceren (machine vs hand)
    – welke mate van decoratie wordt er aangebracht op het uurwerk
    – hoe mooi wordt het horloge gevonden door de gemiddelde liefhebber
    – hoeveel lef heeft het bedrijf (of blijft het 100 jaar exact hetzelfde produceren)
  • Prijs
    – we kunnen allemaal denken dat prijs vies bah is maar het groene gedeelte bewijs anders. De prijs die er voor een horloge betaald wordt zegt iets
    – is de prijs / kwaliteit in balans (10K voor een LE PAM met een ETA uurwerk is dat niet)

Een van de redenen dat ik Patek spaar is al wat hier boven staat. Ik denk dat weinig aan te merken is op de heratige, craftmanship en value retention van Patek. Alleen op de Weekly calendar zitten al 11 patenten. Love it !!!
Flauwe opmerkingen van ‘ja maar mijn seiko zijn prijs kwaliteit blabla’ vind ik niet serieus. Leuk dat je dat horloge mooi vind, ik hoop dat ie nooit verveelt maar vergelijk het nou gewoon niet met ‘high end’, dat is het niet

3 likes

Niet met die Day-Date in ieder geval, mooi afgewerkt maar allesbehalve exceptioneel.

Lekker run of the mill ook met vele duizenden per jaar al vele tientallen jaren , mooi horloge maar wel “kijk mij eens….”

Wat is dan wel high end, even drie voorbeeldjes:

Laurent Ferrier

Grönefeld:

Akrivia:
AkriviA-Rexhep-Rexhepi-Chronometre-Contemporain-3|nullxnull

3 likes

Nogal beperkt. Ik zie mijn Rolexen vooral als hoge kwaliteit toolwatches (waar ze ooit voor ontworpen zijn).

Sluit me hier, ondanks dat ik geen Patek(s) bezit, grotendeels bij aan.

1 like

Gewoon nieuwsgierig, maar dit kan toch nooit werken, gezien het feit dat het allemaal op 1 en dezelfde schijf staat, en er landen tussen zitten die wel en niet aan daylight saving time doen (zomer/wintertijd)?

2 likes

Dat jij dat nou moet zeggen :joy:

Eens

Leuk, maar zeker niet maatgevend voor mij.

Hmm. Of iets high end genoemd wordt of niet is nogal subjectief natuurlijk. Ik vind complexe techniek daar juist aan bijdragen (maar geen noodzakelijke voorwaarde).

Ik denk toch dat ambacht en afwerking het dan doen voor me. Alles in-house graag ook.

Juist Seiko vinkt al je vereisten aan. Behalve bovenstaande, dat alleen op enkele toppers.

Je omschrijft springdrive hier boven mooi en treffend

Om ook uw woorden te gebruiken, dit slaat als een lul op een drumstel. Jouw andere GS is veel accurater en heeft een superieure, efficiëntere uurwerk techniek.

Geweldig hoeveel plezier we met z’n allen beleven aan het schrijven en lezen van enorme lappen tekst over een volstrekt onbenullige marketing term als “high end”.

5 likes