Discussie: Wanneer vind jij dat sprake is van 'High End' horloges?

Nee dat is te makkelijk. Horlogemerken die geen High End zijn, proberen het natuurlijk marketing-technisch te maskeren, maar er zijn wel degelijk èchte High End horloges

4 likes

Dit, en dan gaat het nog grotendeels over rookworsten :grin:

2 likes

Wat is dat? Je kunt er lang over praten, maar je geraakt het er niet over eens. En het is ook alleen zinvol voor een verkooppraatje.

Misschien is het criterium voor high end of je het betreffende horloge liever zou hebben (om te hebben, niet om te verkopen), dan je huidige horloge. Zo ja? Meer high end. En dat criterium is voor iedereen anders.

Voor audio heb ik het hier in drie criteria verwoord. Voor mij zijn dit drie heldere criteria. Maar het is lastig om andermans beschrijvingen echt te doorvoelen.

Die van @parachrom hierboven zijn wat hem betreft geldig voor Patek. En wat mij betreft op 1 criterium na voor Seiko. Dus voor mij dekt zo’n lijst de lading niet.

Hier is zo’n voorbeeld (mijn inziens) van een High End horloge:

CODE 11.59 van Audemars Piguet Grande Sonnerie - Carillon Supersonnerie

AP calibre 2956, in-house - hand-wound - Grande Sonnerie and Petite Sonnerie Carillon, minute repeater - wit goud - 41mm

• 489 onderdelen (!)
  • 53 jewels
  • 21,600 vibrations/hour

Niet alleen technisch een hoogstandje, maar ook optisch.

High End

7 likes

En een high end :camera_flash:

Maar “what is the point” van het al dan niet zijn van “high end”?
En verder wens ik iedereen oprecht veel plezier in deze draad.

In de audio, een andere liefhebberij van me, wordt ook vaak gesproken van high end. Krijg daar altijd jeuk van omdat het een marketing tool is geworden om zoveel mogelijk geld voor een apparaat te vragen. In de basis staat high end voor het beste van het beste wat technisch mogelijk is. Het is een containerbegrip geworden. Dus nee, laat maar.

1 like

‘High-end’ ik heb het even opgezocht en als jij kijkt naar de letterlijke betekenis (bron www.collinsdictionary.com ) gaat het om het meest dure product in hun klasse en staat het in nauw verband met kwaliteit. In mijn ogen is high end vooral een fijn woord om iets aantrekkelijker te laten klinken. Ik denk dat het net als de waarde van geld voor iedereen persoonlijk is. De man die op ze 50ste naar jaren sparen ze eerste Rolex koopt zal dat ervaren als high end. Als je er al 10 heb liggen kijk je misschien naar PP of RM als high end. En de mensen die daar hun kast mee vol hebben liggen noemen piece unique horloges waarschijnlijk high end. Ik denk dat het om je persoonlijke mening gaat. Als je het mij vraagt is alles wat RM op de markt brengt high end. Of de bijzondere complicaties van de Holy Trinity.

Mvg,

TTT

Helemaal mee eens.

Je komt er nooit uit wat High end is, is voor jou high end:

• een high-end uitstraling
  • een high-end techniek
  • high-end materialen
  • een high-end prijs
  • een high-end kleine oplage of zelfs uniek

Als je een A Lange pakt die zal er voor de leek(!) niet erg high-end uitzien, geen moeilijke complicaties, duur. Waarom is dit high-end? Is dit high-end?

1 like

Er is een verschil tussen gecompliceerd en high-end

1 like

Hahahahaha! Dank je wel hiervoor!!

1 like

Idd pluggen van 1000 Euro gaat nergens over of een CD speler van 5000 euro.

Nooit gezegd dat ik ergens een meester in ben. Integendeel.

Ook eens.

Als die complexiteit een raison d’être heeft, prima. Maar complexiteit omwille van complexiteit / kunst doet het niet voor me. Nogmaals, allemaal subjectief.

1 like

Maar waarom hou je dan wel van springdrive?

1 like

Goed punt.

1 like

Dat heeft een functie. De maker er van wilde een uurwerk maken wat vrij van botsingen was, en dus onderhoudsarm. Verder wilde hij een accurater uurwerk maken dan de mechanische uurwerken die voorhanden waren. Allebei die punten zijn geslaagd. Verder wilde hij een “eeuwigdurend” uurwerk maken, dus vrij van capacitors of batterijen. Da’s ook een soort van gelukt, al zul je toch onderhoud (en dus ook smering) moeten plegen op bewegende delen.

Spring Drive is complex, maar geruisloos, traploos en net zo accuraat als quartz zonder enige vorm van batterij-technologie nodig te hebben. Dan heeft de complexiteit wat opgeleverd.

1 like

Het uurwerk is minder accuraat en behoeft meer onderhoud dan een quartz. :thinking: Dat alles terwijl quartz simpeler, goedkoper en compacter is ook nog.

1 like

Quote van deployant.com

“Six cities are marked on the dial, viz Tokyo, Singapore, Dubai, Capetown, Rio de Janeiro and Phoenix. The selection of these cities are interesting, if a bit unusual. The most logical reason for the selection is that none of these 6 cities observe daylight savings, and thus the time displayed is correct throughout the year.”

2 likes

Phoenix geen DST? Okay, weer wat geleerd blijkbaar, bedankt!