dit horloge kan je niet zomaar kopen, je moet er wel wat voor doen

Beste, grappig dat vliegen en vliegtuigen toch altijd het kind van de rekening zijn, zonder dat de criticus eigenlijk weet van een vliegtuig verbruikt,

Geweldig :joy::joy::joy:

2 likes

Het Nederlandse KCT heeft ook zo’n horloge; een Omega Seamaster. Een KCT-er boodt deze ooit eens te koop aan, maar vind dat je dit als niet KCT-er écht niet hoort te dragen.

1 like

Ik heb een redelijk idee:

http://ecopassenger.org

Het Europese treinnetwerk moet beter. Dat zou nog het beste zijn. Zodra je met z’n tweeën in de auto zit is iedere ietwat moderne auto echter al beter dan vliegen, en dan heb ik het nog niet eens over het per vliegtuig vervoeren van 80 man entourage en zwaar materieel voor zoiets triviaals als volksvermaak.

Laten we eens beginnen met het belasten van de brandstof voor vliegtuigen. Dan zullen we zien of dat een impuls geeft om er zuiniger mee om te springen.

Zoals de belasting op vliegen nu is zijn wij het kind van die rekening.

1 like

eensch. ik groet u derhalve vanuit de trein Berlijn-Amsterdam. we tikken weldra de 245km/u aan. geen wachtrijen, geen klootjesvolk. gewoon lekker de krant lezen en zzzzooefff

foto van de heenreis

4 likes

Hoe ga je brandstof belasten in internationaal luchtruim?Mijn vraag naar u wat verbruikt een vliegtuigmotor( een high bypass jet engine) eigenlijk , graag concrete cijfers.

Betreffende rendement wat is de bezettingsgraad op treinen en wat is de separatie tussen treinen op het spoor dit naar rendement van de spoorweg infrastructuur

1 like

Simpel. Aan de pomp.

Je kunt op de website die ik gaf zelf gaan spelen met willekeurige reizen, bezettingsgraad en zelfs energiemixen voor de trein als je wilt, voor veel bestemmingen.

Ik ga het niet verder voorkauwen. :wink: Ik wil wel kwijt dat we eens op moeten houden met greenwashing door offsets, biobrandstoffen en dat soort gelul. Gewoon alles meten aan de uitlaat in daadwerkelijk gebruik, en dan belasten op vervuiling door taks op brandstof. Punt. Ik wil het verbruik ook niet eens weten, maar de uitstoot van de volledige keten. :+1:

Evengoed zijn cruises nog erger. Die brandstof moet ook belast. Ook aan de pomp.

2 likes

Joe! Energie analist hier! 🙋

Check maar even de rapportages van de IEA die zetten jaarlijks altijd alles even netjes op een rijtje voor iedereen.

Feit blijft dat we met z’n allen van alle hydrocarbons af moeten als we CO2 neutraal (of liever CO2 negatief) willen worden. Wat moet gebeuren als we opwarming van de aarde in de perken willen houden. Daar hoort transport bij. In alle Categorieën. Sterker nog vliegverkeer wordt gezien als één van de hard to abate sectoren wat zoveel betekent als “vet moeilijk om toe neutraal te krijgen”.

Alle efficiëntie vergelijkingen bij elkaar zijn leuk en soms ook nog waar en onderstrepen de uitdaging. Maar ze zijn geen argument om maar niks aan het probleem te doen. :brown_heart:

On topic:
Ik weet ook geen horloges die je alleen maar krijgt als je bij een speciaal clubje hoort. Sorry… :grin:

1 like

Dus je gaat kerosine belasten met Belgische BTW en accijnzen die in internationaal luchtruim word gebruikt, dan moet de landbouwer ook op zijn veld belaste brandstof gebruiken?

Blijkbaar is het voor de groenen allemaal heel simpel, ik ben MAAR een simpel lijnpiloot en flight engineer.

Ik belast niks met Belgische BTW, ik ben Nederlander. Eigenlijk Europeaan. Het lijkt me goed dat er binnen de volledige EU een afspraak komt over belasting en accijns op kerosine, stookolie, en diesel voor landbouw en industrie.

Overigens begreep ik dat de rode landbouwdiesel ook al een ding uit het verleden is. Boeren tanken, als ik mij niet vergis, gewoon diesel aan de pomp en krijgen dan weer compensatie uit een subsidiepotje. En die subsidies, daar moeten we nu net van af in sterk vervuilende sectoren als veeteelt en transport. Want onbelaste brandstof is gewoon keihard subsidie. Ik zou eerder willen dat de vervuiler de rekening betaalt. Ook voor een vakantie naar Ibiza.

Wij zitten op een knikker die goeddeels uit gesmolten glas bestaat met een dun laagje atmosfeer er om heen. Die knikker zweeft door een oneindig vacuüm. Buiten onze dampkring is niets wat ons in leven gaat houden. Medunkt dat we dus een functionele dampkring en oceaan willen behouden, binnen een voor ons leefbare bandbreedte van temperaturen.

Het is niet alsof er een alternatief is wat ons voortbestaan garandeert.

:point_down:

Dat dus. Je kon wel energie-analist zijn. :slight_smile:

Voor wie nu denkt: Nog steeds off topic… Tja, ik wil ook geen horloges die alleen voor hele selecte clubjes zijn, en ik ken er ook geen, buiten de Bremont en de hier aangehaalde horloges voor het korps commandotroepen.

5 likes

Lijkt me wel wat!

Je kan niet strijden op een lege maag zeggen ze.

Je hebt nodig.

  • Pasta

  • komkommer

  • 1 rode ui

  • olijfjes

  • tomaatjes

  • chilipepers (die corona branden we er wel uit🔥)

  • pesto

  • rucola
    Peper en zout naar smaak en evt chili olie🔥

  • Pannen

  • tiffany blauwe kommetjes

  • vergiet

  • pollepels(die met een emoticon voor pluspunten)

  • pannenlikker

  • koksmessen

Gebruik je koksmessen maar eens die je gespaard hebt met de zegeltjes van de jumbo en alles mag kapot.

Breng de pasta aan de kook, en start je chronograaf. Check even op de verpakking hoelang jouw pasta moet koken tot deze el dente is en vanaf dat de pasta kookt tel je het aantal minuten op je chrono

Terwijl je je pasta afgiet breng je al roerend de pesto aan de kook.

Gooi alvast wat peper en zout over je gechopte groenten

Hou je pesto in de gaten he. Anders fikt ie aan… blijfen roeren!

Als deze lekker warm is giet je eigenlijk alles in een pan! Blend het lekker door elkaar.

Je vult je bord met wat rucola, gooit er wat van je mix op, en de chili olie om je ziekte eruit te branden!

Eet smakelijk…

Oja ik vind de Rolex Comex dials wel wat hebben.

6 likes

Klinkt nobel. Nu nog zo’n 195 landen zien te overtuigen.

En leaserijders met een tankpasje?

Die betalen gewoon accijns bij de gratie van het feit dat de baas dat doet, want gewoon brandstof aan de pomp, en ze betalen bijtelling voor die leasewagen als hij nog brandstof gebruikt.

Wij vliegen hier iets meer dan in de CAR, Henk. Da witte gij ook. Maar Europa + Noord Amerika zou al een hele goeie zijn. De rijkste 10% van de wereldbevolking stoot 50% van de CO2 en equivalente gassen uit, de rijkste 1% is 15% van het totaal. En ja, daar zitten wij bij. :slight_smile:

Duikbezel is beter voor de verlopen tijd. Nog beter: countdown-bezel.

Use case voor m’n Serica 5303! Yay!

Tof.

Die CW ook, trouwens. Nieuw, zo te zien. Heb ik het NA topic niet gelezen? Er staat me wat bij van zo’n topic.

1 like

Dat klopt. Daar heb je dan weer geen schietstoel voor nodig, dat dan weer niet.

1 like

Mwa, nog niet helemaal overtuigd. Btw is gewoon terugvorderbaar voor zakelijke kilometers. Zeg maar net zoiets als bij kerosine en ‘stookolie’.

Btw over brandstof is zakelijk gewoon terug te vorderen (minus een correctie). Woon-werkverkeer valt daar niet onder.

Gelukkig is 45,6% van de prijs van een liter benzine gewoon Accijns. :slight_smile: En die vorderen ze niet terug. Dat is 34,9% op diesel. Uweetwel, accijns, die belasting op brandstof.

Dat bedrijven op alles wat ze doen BTW terug kunnen vorderen laat onverlet dat de overheid z’n deel krijgt en de vervuiler dus betaalt. Ook met de nieuwe accijnzen sinds het gedonder met de Oekraïne begon.

Op stookolie en kerosine wordt geen belasting geheven. Wat Kerosine betreft werkt de EU daar aan:

Te innen aan de pomp. Ik had het niet mooier kunnen bedenken.

Hoe een vraag over speciale horloges in milieu kwestie kan uit monden…

Beste besparing is stoppen met ademhalen, doe dat met zoveel mogelijk personen dan zet het echt zode aan de dijk. Eigenbelang staat vaak op 1.
Dat was mijn bijdrage.

Ontopic
Die bremont bmi is mooier dan de bmii, de details maken echt het verschil.
Wel apart dat je daarvoor eerst iets moet slopen van luttele miljoenen euro’s… Zou ze eerder geven die zo’n kist heel aan de grond krijgen, stukken goedkoper :sweat_smile:

Was da?