Diy Longines opknappen

Dat ziet er goed uit, klasse hoor.

1 like

Scherp! Ik had ‘m niet vast gezet, te druk met de foto maken. Welk schoonmaakmiddel gebruik je in de machine? Ik moet me nog een beetje inlezen wat het best werkt. Weet je toevallig ook of er een soort organische middel is? Hij staat binnenkort in ons kantoortje thuis en wil niet de hele dag in de thinner lucht zitten😝

1 like

Is onlangs nog een draadje over geweest. Ik gebruik de schoonmaakmiddelen van Elma zelf, 100% tevreden er mee. Elma WF (WasserFrei) Pro voor het eerste bad en Suprol Pro voor de twee spoelbaden.

Tip - zoek op eBay, zitten de voordeligste aanbieders. Vooral in D. Bij verversen - vervang alleen de eerste 2 baden en verplaats het laatste spoelbad naar spoel-positie 1. Scheelt je uiteindelijk meerdere liters.

WF Pro is op ammoniak-basis en dat zul je weten. :wink: Het tast echter niks aan, en geeft een brandschoon resultaat. Ik heb geen aandelen Elma. :innocent:

CousinsUK verkoopt nog nieuwe kurk-pakkingen voor je potten en de motor-unit. Je moet dan zoeken op onderdelen voor de RM90-machine, die passen namelijk ook. De Cousins zoekmachine is hopeloos rigide en niet-meedenkend. :roll_eyes: Eenmaal op die pagina, vind je ook meer voor de SE.

Ik bevestigde mijn kurkpakkingen in de deksels met Pritt. Ze zitten al jaren solide vast.

4 likes

Mooi resultaat. Knap staaltje werk :+1:t2:

1 like

Knap hoor spullen aanschaffen en direct een Longines een service geven!
Dat heb je snel geleerd.
Loopt het horloge een beetje mooi?

1 like

Heb je het uurwerk uit elkaar gehaald en in de Elma gedaan? Of… wat ik lijk te begrijpen, de horlogekast?

3 likes

Ik begrijp ook alleen de kast, rest komt ook wel na enige tijd denk ik.

1 like

Klopt, alleen de kast😄

2 likes

Ah, die kun je beter in de ultrasoon doen ipv elma….

3 likes

De spullen aanschaffen was stap 1 haha! Ik moet het servicen nog leren, voor nu alleen de kast in de machine gedaan. Uurwerk is recentelijk nog geserviced dus dat was ook niet nodig👍🏻.

Ik zou wel eerst even op een troephorloge oefenen, dan de Longines :wink:

Mijn eerste zelf opgeknapte (uurwerk dan hè):

3 likes

:sweat:

Serieze uurwerkcursus zou een goede volgende stap zijn. Dit is als een olifant in een modelauto’tjes-winkel. Om er maar even een draai aan te geven. :wink:

Vinwat (Huib, JLC expert) doet dat nog wel eens een paar keer per jaar. Regio 010. Even forum doorspitten.

Enthousiasme is mooi maar je gaat hier echt dingen door elkaar halen.

Misschien moet ik zelf zoiets ook zo nu en dan aan gaan bieden - maar mijn werkplaatsje is zo klein… :wink:

7 likes

Aanmelden voor de workshop kan bij @lassale .

Maar deze post is ook lezenswaardig mocht je met een uurwerk aan de slag gaan.

En zou wat youtube videos gaan kijken. Bijv van Mark Lovick, vintage watch services, wristwatch revival of my retro watches.

Kasten en banden maak je in een andere vloeistof schoon. Bijv. met dreft, dasty of speciaal schoonmaakmiddel voor in de ultrasoon. Aan kasten zit vaak polskaas en dat trilt goed los in de ultrasoon.

4 likes

Goede tips, dankjewel😊. Moet me er sowieso nog in gaan verdiepen, dus een cursus is misschien geen gek idee!

Het uurwerk was trouwens recentelijk nog geserviced dus het was sowieso niet nodig om dat te doen

1 like

Je hebt in ieder geval goed geïnvesteerd, denk dat je met dit gereedschap wel even vooruit kunt (had Gerrit ook gesproken, maar had geen tijd ivm een klus aan het huis).

1 like

Dan is de Elma echt niet de aangewezen weg voor alleen de kast. Ga je er zeker eerst even in verdiepen! :face_with_monocle: :slightly_smiling_face:

2 likes

Mooi werk! En fraai bandje. Leuk om op deze praktisch uitvoerende manier met horloges bezig te kunnen zijn. En dat ook te durven, inderdaad.

1 like

Ziet er anders goed uit, je werkplaats! Ik houd me aanbevolen voor een clinic!:grin:

2 likes

Inderdaad, dat ziet er behoorlijk profi en goed uitgerust uit! :ok_hand:t3:

1 like

PeterLC heeft al aardig wat centjes uitgegeven zo te zien mooi hoor. Maar als je een goede horlogemaker bent dan is het een goede investering