DJ41 en OP39

Ik heb al een tijdje twee horloges die zich in elkaars vaarwater begeven. Aan een kant de iets opvallendere DJ41 met een vlakke bezel, een datum, PCL’s en een prachtige blauwe wijzerplaat. Aan de andere kant zijn iets ingetogener broertje, de OP39 met een bolle bezel, een matte oysterband en een zwarte wijzerplaat.
De OP39 draag ik op vakantie en in het weekend, de DJ41 is voor mij toch iets te opvallend gebleken. Deze komt daarom ook zometeen in het blauwe gedeelte. Maar voordat de DJ41 vertrekt wilde ik naar aanleiding van de discussies op verschillende fora op het internet (oa https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=558204) nog graag een keer kijken naar het verschil in maat tussen de ‘39mm’ OP en de ‘41mm’ DJ41.
Ik heb de schuifmaat erbij gepakt, deze in plakband gewikkeld en beide horloges naast elkaar gelegd. De OP39 is ongeveer één mm kleiner dan de DJ41. De waardes die ik heb gemeten zijn niet valide; ik had plakband geplakt en de hoek van meten is niet geheel constant gehouden waardoor het interpreteren van de waardes niet veel zegt. De verschillen tussen de gemeten waardes daarentegen zijn interessanter; bij beide metingen was de schuifmaat afgeplakt en bij beide horloges heb ik op ongeveer dezelfde plek gemeten. Ik heb ook andere plekken geprobeerd en dat leverde minieme verschillen op.
Zie hieronder het resultaat;

14 likes

we worden allemaal voorgelogen!!!

5 likes

Ik had bij een Glycine van 36mm die ik meette op 37.7mm door hoe sommigen aan die maten komen die in de praktijk niet overeen komen. Waarschijnlijk als je de bezel meet je aan beter kloppende waarden komt.

Zo heb ik dus een klokje retour gestuurd via chrono24 omdat er duidelijk staat: case diameter en op de bezel gemeten kan dat flink verschillen.

Ik ga uit van de maat van de kast want die zit op mijn pols en ik draag hem niet de bezel op de pols.

U rijdt een grijze VW Golf? Ik vind dit nou niet het prototype van een opvallend horloge. :thinking::wink::wink:

Kan overigens niets vreemds ontdekken aan je meetmethode dus het lijkt mij stug dat dat de DJ echt 41 mm is. :thinking: Heb wel eens iets dergelijks gehad met een Tissot Couturier, alleen was die veel groter dan opgegeven.

Daar had ik ook nog naar gekeken idd. maar dan worden de maten nog kleiner in dit geval. Dan zou de OP39 een ‘OP-net-geen-38’ moeten heten…

4 likes

Ik blijf dat toch vreemd vinden omdat de maat vaak bepalend is mm’s in dit geval al een groot verschil maken. Een Glycine in de markt zetten als 36mm en werkelijk afgerond op 38mm komt.

Hoe moeilijk kan het zijn met alle CNC apparatuur etc?

:grinning:

Wel een grijze auto, geen golf. Maar opvallend is 'ie niet.
Het horloge is ook niet opvallend hoor. Hij is te opvallend voor de gelegenheden waar ik 'm wil dragen, namelijk op vakantie of in het weekend. En ik denk dat ik wel iets conservatief ben. Mijn meest opvallende horloge heeft een blauw-rode bezel…

1 like

Ik snap het zelf ook niet helemaal. De meetapparatuur zal vermoedelijk niet de boosdoener zijn.

Nope, zelfs die goedkope meuk meet prima voor dit soort metingen. Ik kom met dure en goedkope tot dezelfde conclusie. Opgegeven maten kloppen vaak niet en dat begrijp ik dus niet. Is niet nodig en verwarrend.

1 like

Hoe vind je ze ten opzichte van elkaar dragen? Voelt de Datejust groter aan?

1 like

Daar ben ik ook benieuwd naar. De OP ‘oogt’ groter dan de DJ op de foto’s. Zal door de dikkere bezel van de DJ komen. Maar inderdaad, hoe dragen ze?

2 likes

Qua draagcomfort en beleving dragen ze even groot. De DJ41 oogt zelfs nog net een slagje kleiner door de dikkere bezel zoals @Chlorophyl schrijft. Indien de DJ41 geen PCL’s had gehad dan had de OP39 waarschijnlijk het onderspit gedolven.

3 likes

Als het gaat over de DJ41 lees je vaak de opmerking “Hij is geen 41 mm!” Als je zoekt op “How to measure watch case size?” vind je geen eenduidige antwoorden. Maar blijkbaar meet Rolex diagonaal over de lijn tussen 8 en 2 uur (of 10 en 4): https://www.aandewatches.com/rolex-case-size. Heb het niet met een schuifmaat gecontroleerd. Maar wat ik met mijn geodriehoek zag stemde me tevreden.

1 like

Ook dat heb ik gedaan en dat gaf iets andere waarden, maar niets in de buurt van de opgegeven 41mm.
Maar de accuratesse van het meten is hier minder van belang; op de validiteit van de metingen is genoeg af te dingen. Het interessante hier is de betrouwbaarheid van de metingen doordat je twee horloges met elkaar vergelijkt en alle verschillende meetmanieren laten een verschil zien van ongeveer 1 mm en niet van 2.

Totaal mee eens wat betreft die pcl’s!

1 like

Ja, als de pers hier maar geen lucht van krijgt. Diesel-gate is dan maar een peuleschilletje, om over de maanlandingen maar te zwijgen…

2 likes

Heb je foto’s van de op39 om je pols.
Graag ook van een afstandje indien mogelijk.
Bedankt :wink:

Jazeker. Een paar uit het archief:

6 likes

Prachtig zoals ik zelf heb mogen ervaren :wink:

1 like

Bedankt voor de foto’s.
Heel mooi horloge , nu maar eens een keer gaan passen.:grinning:

1 like