Do Men Still Crave Status Watches?

2 likes

Goede vraag!

Ik vind mijzelf steeds meer upgrading en vraag me toevallig sinds enkele dagen af of ik niet simpelweg alle klokjes aan de man zal brengen en met een simpele Seiko verder zal proberen te leven.:thinking:

Maarrr, nog niet… :rofl:

1 like

Ik heb nog nooit een horloge voor status gewild. Iemand die een horloge voor de status wil, heeft bij mij in elk geval een status van nul.

14 likes

Upgraden hoeft niet vanuit status te zijn.

Iconische horloges worden nou eenmaal vaak met status geassocieerd hetgeen een verwarring is.
Het is de bijbehorende (soms veel te hoge) marktprijs die de status teweeg brengt.

Voorbeeld, ik heb een sub waarvan ik blij ben dat bijna niemand hem als zodanig herkend.

3 likes

Hier denk ik ook steeds meer over na.
En dan is de cirkel weer rond. :wink:

1 like

Zoals elke roker twee keer per jaar stopt. :joy:

5 likes

Niet meer… :rofl:

Ik wel, maar geen hond valt het op. :wink::joy:

17 likes

Het is dat…

Ik begin iets met Iconische klokjes te ontwikkelen geloof ik maar die zijn logischerwijs duurder, dus veel mensen zien dat als status.

In real life zien gelukkig niet veel mensen dat, dus gelukkig hangt daar geen snobberige uitstraling aan.
Het viel me alleen de laatste paar dagen op dat ik heel gelukkig heb motor gereden met m’n eerste Seiko en dat zette me aan het denken…

6 likes

Ik heb net m’n NA (Speedy Pro) zelf zitten reguleren met een zelf gemaakte schroevendraaier. (deze mededeling zal wel wat minder goed voor de marktwaarde zijn?) en m’n vriendin stond me wat verbaasd met een vragende blik aan te kijken…

Ik bedoel ermee aan te geven, het gaat nergens meer over…

4 likes

Naast mijn gewaarde contacten met leden hier op HF ziet werkelijk geen hond het verschil tussen mijn duurste Chrono en mijn SKX. Mijn vrouw ziet niet eens een NA op de pols. Ik heb mijn horloges volledig voor mijzelf en dat wil ik graag zo houden. En ik ik waardeer een mooie Seiko net zo veel als een duurder horloge. Maar iedereen beleeft de hobby anders en wat mij betreft maakt dat ook leuk te lezen hoe anderen dit beleven.

Iedereen is anders hier, maar onze gezamenlijke hobby bindt ons :grinning:

10 likes

Status is misschien het verkeerde woord, eerder erbij proberen te horen. Althans dat is wel iets wat ik denk bij bepaalde (beroeps)groepen.

Maar tegenwoordig is individualiteit / onderscheidend vermogen heel belangrijk, dus denk ik dat die groepsdruk afneemt.
Hoewel die individualiteit nu ook weer een eigen groepje heeft gevormd: de hipsters. Die draagt bijna per definitie een casio illuminator, bij voorkeur op metalen of goudkleurige bracelet. Beetje anti-status, maar toch ook weer niet. Iconisch is het ook, en daar hoef je geen fortuin aan uit te geven.

Uiteindelijk zal het de meesten geen ruk interesseren wat je draagt. Hooguit bij de oudere (rijkere) garde. De young professional komt prima weg met eerdergenoemde casio illuminator. Ook al zijn ze miljardair.

2 likes

1 like

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Heb dit nog nooit eerder gedaan en bij m’n andere klokjes is het ook niet nodig.
M’n goedkoopste Seiko auto loopt beter dan deze Speedy en ondanks dat dat allemaal binnen de specs moet zijn, vind ik +10 sec gewoon te veel voor zo’n klok…

Ben erg benieuwd naar het resultaat morgen en anders naar een horlogemaker.:+1:

Sorry voor de off topic…

3 likes

Dure horloges vind ik vooral wuft.
Niks mis mee op zich maar van mij hoeft het niet.
Zeker niet als je ego zo groot is als de provincie Utrecht :wink:
Ik snap dat neo-proletariaat van rappertjes en voetballertjes ook niet
die zo gauw het kan een Rollie gaan kopen.

6 likes

Oooooooooooooooooooohhhhhhhhhhh NNNNOOOOOOOOOOOOOO!!!

ik denk dat we (zeker in het calvinistische Nederland) een beetje te bang geworden zijn om toe te geven dat je bewust nadenkt over welke indruk je op anderen maakt, en uiterlijk daar mede op vormgeeft.

Stel je eens een gedachte experiment voor waarbij iedereen op de wereld, behalve jij, blind is. Zou je dan nog mooie kleding kopen, je haar in model doen, and maar de sportschool gaan (voor grotere biceps of een sixpack), of voor de dames: mascara op doen? Ik denk dat dat er heel snel uit is, omdat het geen enkel nut meer dient.

Sommigen zeggen: ik doe dat omdat ik mijzelf dan fijn voel. Natuurlijk, je voelt je zelfverzekerder omdat je weet hoe anderen je zien.

Een horloge kopen gaat natuurlijk ook om passie voor de techniek, en wat zo’n ding allemaal kan. Of vanwege een prachtig ontwerp. Maar voor sommigen speelt ook mee dat een horloge iets uitstraalt. Masculiniteit, bij een g-shock, of juist subtiliteit bij een dresswatch, of financieel succes, doorzettingsvermogen, iets bereikt hebben bij een Rolex.

De wereld om je heen beĂŻnvloeden heeft biologisch ecolutionair zin, ik bedoel, dieren doen het met verentooien en paringsdansen. Ik heb van de mensheid niet de opvatting dat wij nu zo vreselijk veel verschillen. Ik vind daar dus ook niet zoveel mis mee.

Toch zijn er maar weinig mensen die durven zeggen: ja, ik koop mijn luxurywatch mede omdat ik trots ben op wat ik bereikt heb, en dat ook wil uitstralen. In mijn optiek weinig mis mee.

65 likes

:+1:

1 like

Super verwoordt, ik zie het zelf ook zo. Als je uit wil stralen hoe succesvol je bent is een horloge wel vaak de manier.

3 likes

Helemaal mee eens, pijnlijk bijna om zo een spiegel voorgehouden te worden!

2 likes