Mijn verzameling horloges groeit en daarom heb ik een hele simpele spreadsheet aangemaakt om een en ander een beetje overzichtelijk te houden.
Mijn vraag is hoe dien jullie dat? Bestaat er een handige app voor? Gebruiken jullie een spreadsheet? Bestaat er een mooie template voor? Wat noteren jullie zoal?
Ik noteer aankoop datum, leeftijd, aankoopbedrag, list prijs, naam en referentie nummer, caliber nummer, alle maten incl. gewicht, waterdichtheid, eventuele verkoopdatum en prijs.
Ik weet dat meer mensen dit doen maar ik vraag me af waarom. Wat ik ervoor betaald heb wil ik het liefst vergeten en de verkoopprijs ook.
Verder is Google mijn naslagwerk als ik technisch iets wil weten.
Misschien voor de verzekering maar bij goedkopere horloges zal de dagwaarde tellen en taxatiewaarde bij de duurdere?
Nee, als ik zo lees hoe jij dat doet, dan denk ik: op zich wel grappig. Maar het interesseert me gewoon niet voldoende. Ik koop iets, ik geniet ervan en soms verkoop ik het na een tijdje weer. Ik zie wat er in de horlogekist zit en ik weet ook ongeveer wel wat ik gehad heb. Dat is voor mij genoeg om te genieten van de hobby.
Voor horloges is dit bij mij niet van toepassing maar ik doe het wel met modelauto’s. Los van merk etc registreer ik de aankoopkosten, waar het model vandaan komt en evt de gelegenheid. Wordt met de tijd wel een leuk overzicht.
Meer algemeen zou je het kunnen doen als het een significante waarde zou betreffen, dan weten nabestaanden wat er nou ligt. Die weten doorgaans van toeten noch blazen…
Ik heb alleen een klein lijstje met serienummers (voor het geval er iets gestolen is) en de lug breedte voor als ik weer eens een nieuw bandje zoek. Voor alle andere informatie heb ik nog geen (potentiële) nuttige toepassing gevonden
En uit nieuwsgierigheid, gebruik je deze informatie ook op de een of andere manier? Of is een soort OCD bezigheid en doe je het gewoon om te doen? Of een mix? Of…?
Ik heb ook een sheet van aan- en verkoopprijzen, en aan- en verkoopdata. Maar geen gewicht etc.
Ik vind het vooral leuk om te proberen uit de eigenschappen en hoe ik dingen beoordeel om te leren wat ik mooi vind en wat niet.
Zulke lijstjes hebben me vaak geholpen bij het NIET kopen van horloges. Omdat ik bij het ranken inzag dat een horloge me niets zou brengen tov wat ik al had.
Ik ben ook zo gestart een paar jaar geleden.
Omgezet naar een Google sheet om er overal aan te kunnen.
Bedoeling was eigenlijk om een zicht te hebben op de €’s, te beperken waar nodig , ruilwaarde, onderhoudsbeurten in het oog te houden.
Lukt niet altijd zo
Details invullen lukt me steeds minder goed. Maar serienummers zou ik eigenlijk wel moeten toevoegen…
Foto’s gemaakt van horloges en papieren, deze staan in de cloud opgeslagen dus hoef ik niks zelf in spreadsheets bij te houden.
Also wat ervoor is betaald is irrelevant, en 9 van de 10 keren niet in relatie met wat het waard is.
Google spreadsheet wat ik gedeeld heb met mijn broers, informatie over de horloges, met links naar de fabrikant, en tot wanneer ze garantie hebben. Staat ook in naar wie van mijn nichtje en neefjes welke horloges gaan later.
Alle gegevens bewaar ik in zichtmappen, soms zoek ik iets op en als ik het de moeite waard vind, print ik het uit. Zo kan ik gemakkelijk iets terugvinden, zoals het kaliber, jaartallen, oorspronkelijke prijzen, herkomst van het horloge, voorgeschiedenis en ontwikkeling van een bepaald model etc. Dit vind ik een leuk facet van m’n horloge hobby.
Om overzicht te houden en omdat het achterhalen en delen van de kennis over de horloges in mijn collectie een onlosmakelijk onderdeel vormt van de horlogehobby ben ik ooit begonnen met een eigen website.
Een absolute aanrader. Zo heb je je collectie altijd bij je en kun je ook snel schakelen als je iets leuks ziet. Helemaal handig als je snel de lugbreedte moet weten omdat er leuke banden worden aangeboden.