Ik ben ook zo gestart een paar jaar geleden.
Omgezet naar een Google sheet om er overal aan te kunnen.
Bedoeling was eigenlijk om een zicht te hebben op de €’s, te beperken waar nodig , ruilwaarde, onderhoudsbeurten in het oog te houden.
Lukt niet altijd zo
Details invullen lukt me steeds minder goed. Maar serienummers zou ik eigenlijk wel moeten toevoegen…
Foto’s gemaakt van horloges en papieren, deze staan in de cloud opgeslagen dus hoef ik niks zelf in spreadsheets bij te houden.
Also wat ervoor is betaald is irrelevant, en 9 van de 10 keren niet in relatie met wat het waard is.
Google spreadsheet wat ik gedeeld heb met mijn broers, informatie over de horloges, met links naar de fabrikant, en tot wanneer ze garantie hebben. Staat ook in naar wie van mijn nichtje en neefjes welke horloges gaan later.
Alle gegevens bewaar ik in zichtmappen, soms zoek ik iets op en als ik het de moeite waard vind, print ik het uit. Zo kan ik gemakkelijk iets terugvinden, zoals het kaliber, jaartallen, oorspronkelijke prijzen, herkomst van het horloge, voorgeschiedenis en ontwikkeling van een bepaald model etc. Dit vind ik een leuk facet van m’n horloge hobby.
Om overzicht te houden en omdat het achterhalen en delen van de kennis over de horloges in mijn collectie een onlosmakelijk onderdeel vormt van de horlogehobby ben ik ooit begonnen met een eigen website.
Een absolute aanrader. Zo heb je je collectie altijd bij je en kun je ook snel schakelen als je iets leuks ziet. Helemaal handig als je snel de lugbreedte moet weten omdat er leuke banden worden aangeboden.
Ik gebruik gewoon de Chrono24 app en vul daar de aankopen in. Zie je ook gelijk wat je collectie tweedehands ongeveer waard is (of je dat echt wil weten is een tweede )
Talloze. Vaak zijn ze heel mooi, maar bedenk ik me dat ik eigenlijk al een nog mooiere heb, en dat het dus geen nut heeft om deze ook mooie erbij te nemen.
Teveel “ook mooie” hebben gaat in de weg zitten van het hebben van die ene “echt mooie”.
Je hebt vaak wel een onderbuikgevoel, maar het helpt mij om dat onderbuikgevoel te proberen te kwantificeren met scores en lijstjes en rangschikkingen. Zo heb ik ontdekt dat een horloge dat ik erg waardeer eigenlijk nergens echt goed op scoorde. Dus dat er blijkbaar een factor ontbrak in mijn scorelijst. Zo probeer je je liefhebberij wat in beeld te krijgen om zo de juiste beslissingen te nemen.