Het is alweer bijna 2023 en ik zat te denken wat mijn plannen zijn voor 2023 qua hobby. Ik vind het altijd leuk om ergens naartoe te werken.
Een niet te makkelijk doel kleine aankopen zullen er tussendoor altijd zijn.
Maar als ik in 2023 een Submariner kan kopen. Is mijn doel behaald.
Naar aanleiding van de @vinwat clinic met @Climholland en @Lasalle heb ik besloten om in 2023 alleen nog maar oude meuk of losse uurwerkjes te kopen, gewoon puur om wat te sleutelen, voor shits and giggles.
Ik heb nog een caseback opener nodig. Ik vraag me ook af of ik een glazenpers moet kopen. En een waterdichtheidstester.
Als ik dan genoeg handigheid krijg wil ik het horloge van de grootvader van m’n vrouw eens proberen schoon te maken. Het loopt nu niet, dus er valt weinig aan deze Rus te verneuken.
Een caseback opener is altijd goed te gebruiken.
Alleen zijn de speciale openers die gemaakt zijn voor een bepaald model van een manufactuur nogal aan de prijs. Wil je voor alle modellen een juiste opener hebben, dan gaat dat veel geld kosten. Het beste is om een goede standaard opener te vinden die de meeste deksels open kan maken zonder beschadigingen aan de kast te maken.
Een water testen lijkt mij zeker niet nodig, vooral als je vintage horloges onderhanden wilt nemen tenzij het een duikhorloge is en dan nog is de kans groot dat een vintage duikhorloge niet waterdicht is.
Het geld dat je ermee uitspaart kan je beter benutten om een mooie vintage van een gerenommeerde manufactuur aan te schaffen en/of beter nog op zoek gaan naar goed gereedschap.
Juiste kwaliteit gereedschap is in mijn optie zeker nodig. Slecht resp. matige kwaliteit gereedschap zal eerder stuk gaan wat dus extra kosten mee brengt en zal alleen maar kans geven op beschadigingen aan het uurwerk.
Een glazenpers is ook niet direct nodig, voor de meeste vintage horloges heb je alleen een glasafnemer nodig.
Mijn advies is, zorg voor een goede kwaliteit pincetten en een schroevendraaier set van goede kwaliteit.
Dan als je dan na het fröbelen verder wilt gaan met sleutelen, dan wordt het tijd dat je meer gereedschappen gaat aanschaffen die nodig zijn om bepaalde reparaties uit te voeren zoals bijvoorbeeld een triebniet, dat zijn prijzige dingen maar daar kan je wel heel veel mee doen.
Lees anders eens de topics door van de vinwat clinics daarin wordt de basis lijst beschreven van de directe benodigde gereedschappen.
Als je dan zover bent, dan gaat het ook leuk worden om te sleutelen aan horloge uurwerken.
Misschien komt er in het komende jaar nog een vinwat clinic, een leuke basis om eens te gaan sleutelen aan horloges.
dixi