In het zonnetje zittend,kijkend naar mijn duiker van 2000m WR vraag ik mij af,wie geeft daar feitelijk,eigenlijk garantie op,ja een papiertje of certificaat voor sommige horloges,en dan nog,wie test zijn 100m,200m,300m en nog dieper,weinig mensen zijn dieper geweest dan 100m,wat ik bedenk is dat ze ons allemaal (de horloge verkopers ) zomaar water lekkende horloges zouden kunnen aansmeren,WR is toch wel een top argument in de horloge verkoop,en zodoende blijkt weer eens dat gebakken lucht verkopen mogelijk is.
Overtuigd van je WR op jouw horloge of niet of maakt het je geen reet uit?
Als ik een nieuw of jong gebruikt duikhorloge koop, dan ga ik er vanuit dat het ook goed waterdicht is en zwem en douche ik er ook mee. Tot nu toe nog nooit misgegaan. Met oudere of (semi-)vintage duikertjes? Nee, die houd ik liever droog.
Kwam pas met mijn waterdichte IWC in een flinke regenbui en volgende dag condens… Dus echt waterdicht is hij niet. Nu naar het service centrum. Dus echt garantie is het blijkbaar niet.
Official watch water resistance is measured in static pressure test ratings (such as bars, atmospheres, or meters) under international standards like ISO 22810 or DIN 8310
Official Water Resistance Ratings & What They Mean
30m / 3 bar (Splash Resistant): Withstands accidental splashes, rain, or handwashing. Do not swim or shower with it.
50m / 5 bar (Daily Use): Suitable for light surface swimming or shallow water, though many manufacturers still advise against extended submersion.
100m / 10 bar (Swimming & Snorkeling): Safe for regular swimming, pool use, and shallow snorkeling.
200m+ / 20 bar (Marine Sports & Scuba): Suitable for high-velocity water sports like surfing and jet skiing, as well as recreational scuba diving.
ISO 6425 Diver’s Watches: Official professional dive watches undergo rigorous testing for salt water resistance, condensation, and thermal shock.
Geen idee waar dit vandaan komt, maar als je met een 30m WR niet mag douchen, dan zijn die cijfers gewoon onzin.
In de autowereld zou hier gewoon een rechtszaak van komen.
(Kan me nog herinneren dat bv de Mazda RX8 zijn opgegeven 250pk niet haalde, maar zo’n 230pk had. Daar is ook een rechtszaak van gekomen en de kopers zijn gecompenseerd).
Waterdichtheid wordt aangeduid met de termen Bar (luchtdruk), ATM (atmosfeer) of meter. Wanneer er staat aangegeven in hoeverre een horloge waterdicht is, staat dit vaak aangegeven in meters. Hoe hoger het aantal meters hoe ‘dieper’ het horloge waterdicht is. Maar neem het aantal meters niet letterlijk! Het geeft namelijk aan hoeveel meter druk - vergelijkbaar met de druk van stilstaand water bij geen beweging - het horloge kan weerstaan. Een horloge met een waterdichtheid van 50 meter is dus niet geschikt om mee te zwemmen (maar er kan wel mee gedoucht worden).
Een horloge waarop staat aangegeven dat deze waterdicht is, zonder dat er een diepte of druk op is aangegeven, is alleen spatwaterdicht. Mocht het horloge toch helemaal nat worden, dan moet het zo snel mogelijk weer droog worden gemaakt en ter controle naar een horlogemaker gebracht worden.
Water Resistant
Spatwaterdicht.
30 meters/3 ATM/3 BAR
Bestand tegen een klein beetje (spat)water zoals bij handen wassen.
Ik heb gezwommen met mijn Vostok Scubadude, Casioak (G-Shock) en Casio Duro. Maar ik ga toch niet dieper dan 1 meter in zee en hooguit naar de bodem van het 2 meter diepe zwembad.
Alle moderne Vostoks (en wellicht vintage met nieuw rubber).
Nu heeft Vostok ook wel het meest geniale ontwerp om waterdicht te blijven. Geen enkel ander horlogemerk is ooit op dit idee gekomen.
50m is toch gewoon 5 bar? Daarom doen ze druktesten. Prima te testen.
Maar ook dit is een schatting, want temperatuur afhankelijk.
Trouwens. Pk’s meten is ook een schatting, want ze drukken het uit in pk op de motor, maar meten op de wielen. Het verlies hiertussen is berekend, maar die berekening is niet volledig. Meer een schatting.