Does size matter?

Ikzelf heb ook geen smalle polsen, maar vind 36 mm perfect draagbaar.
Zelfs 34 mm zou ik nog dragen.
Kan helpen als je net als ik een Vintage-freakje bent. :wink: (tu)

Met grote horloges heb ik niets


Groet, Glenn

Heb horloges van 35 - 46mm. Lug-to-lugafstand en lugvorm zijn idd het belangrijkst. Vind zelf m’n iets grotere klokken het fijnst en mooist dragen, zoals m’n BFK en Sawtooth. Maar beide hebben korte lugs, dus ondanks m’n niet enorme polsomvang, prima te dragen.

Mijn kleinste horloge,s zijn 35mm.
Om te dragen zijn ze heerlijk maar vind het eigenlijk een vrouwenmaat.
42mm is mijn daily, niet te opvallend maar toch mannelijk

Vroeger was 34 mm heel normaal en werd heel mooi gevonden. Nu is het 44 mm of meer. Mensen vinden mooi wat de mode bepaalt. It’s that simpel. Misschien over twintig jaar vindt iedereen 35 mm weer heel mooi.

42mm - 44mm liefst voor mij. Maar heb ook een klatser van 50mm en als ik die een paar dagen om heb voelt die prima. Het is een beetje wat je gewend bent en niet ieder horloge draagt even groot. Daarom ga ik voort altijd eerst passen en kijken hoe een nieuw klokje op mijn eigen pols staat voor ik 'm daadwerkelijk aanschaf.

voor mij hangt ook veel af vd lugs, hoe ver ze uitsteken en hoe ze gevormd zijn. maar comfortabel zit bij mij meestal tussen de 40 en 42mm voor de kast.

Ik heb een grote polsomtrek (rond de 20cm) en dacht tot voor kort dat het niet groot genoeg kon zijn


Maar toen paste ik een Nautica van 54mm, 15mm dik, en dat was er toch wel wat over. Net een wandklok om de pols


Kleiner dan 38mm vind ik bij mezelf niet staan, de enige uitzondering is de vintage seamaster van 36mm die ik van m’n vader heb, die gaat nog wel, voornamelijk omdat er geen bezel op zit.

Ik draag horloges van minimaal 38mm en maximaal 48mm regelmatig. Maar ideaal voor mezelf vind ik iets van 42mm tot 44mm.

xanderx Schreef:

waarom zou een dresswatch juist kleiner moeten
zijn? is dat netter in jullie ogen?

In de strikte definitie mag een dresswatch vooral niet opvallen en eigenlijk zou je in een dress-situatie (rokkostuum etc) helemaal geen horloge mogen dragen. In dat soort situaties horen de dames in het middelpunt te staan. Verder is het een belediging voor de gastheer/vrouw om een horloge te dragen, je zou toch niet de indruk willen wekken op tijd weg te willen.
Ook in een minder strikte definitie is een dresswatch bij voorkeur niet te opvallend en moet onder de mouw van je overhemd passsen. Vandaar de voorkeur voor een kleinere maat.

Ben het overigens eens met iedereen die zegt dat de lug-to-lug veel bepalender is voor de draagbaarheid dan de diameter. En verder is de perfecte afmeting vooral een persoonlijk iets.

Ik vind max 42mm over het algemeen het mooiste bij me staan. Echter, er zijn ook uitzonderingen. Ik heb ook een Oris Divers (44mm), maar deze valt door het model/lugs kleiner uit om de pols.

Boven de 44mm vind ik meestal niet mooi en te schreeuwerig


Compensatiegedrag, heren! :wink:

Gek genoeg vind ik soms als oplossing dat het op de andere pols dragen van een klokje ook verschil uitmaken,
er zijn klokjes die ik rechts veel beter vind zitten
maar ook meer “klik” geven.
probeer het zelf maar eens of e.a. nog wat uitmaakt.

Ben de laatste jaren wat aan het ‘downsizen’ van ooit 44mm naar nu 40-42mm. Qua band nooit boven de 22mm, 24mm en breeder draagt weinig comfortabel imho.

Dat is natuurlijk nogal afhankelijk van het soort horloge en je polsdiameter.
Ik ben gek op duikers maar heb helaas maar een 15cm polsje (het horloge van m’n kleinste zusje klik ik zo zonder problemen dicht om mijn pols).

Mijn ervaringen:

  • 38mm Tag Heuer: Teleurstelling, leek wel een damesklokje :frowning:
  • 42mm Seiko SKX007: Top :~
  • G-Shock: Wonderbaarlijk genoeg stond het enorme formaat best goed want een G-shock kan het hebben :~
  • 45.4mm Breitling Avenger Seawolf: He klokkie waar ga je met dat polsje naartoe? (:smiley:
  • 41.5mm Breitling Superocean: Top, al is deze wel wat hoger qua kast :~
  • 44mm Breitling Superocean Steelfish: Wil wel maar kan niet, toch net te groot en hoog voor mijn polsje :frowning:
  • 42mm Omega Seamaster: Just perfect en heerlijk comfortabel :}

Ben nog nieuw en heb nog niet zo een grote collectie maar daarbij zit een nautica xl duiker.
Het horloge staat wel om mijn pols moest er niet zo een enorme knop op zitten zo groot als een deurbel.
Deze is hen enige wat me hinderd en als ik ze een hele werkdag aan hem is mijn huid rood geĂŻrriteerd van de wrijving.

Ik heb ook een vintage duikertje van 1972.
Toendertijd was 36-38 mm normaal alhoewel nu niet meer.
Toch is dit horloge met een 18 mm bandje zeer comfortabel en duidelijk afleesbaar.
Het hangt er imho dus maar vanaf.

Ik vind ook de vorm van de achterkant wel belangrijk.
Zo heb ik een citizen chrono die redelijk groot is maar een heel klein beetje afgerond is. Uiterst confortabel.

leuk al jullie reactie! dank jullie wel.

Mijn horloges zijn allemaal 44mm. Ik vind deze het prettigst dragen. Kleiner voelt nu iel en groter vind ik niet mooi. Mijn polsen zijn daar iets te smal voor. Voor mezelf heb ik de ideale maat gevonden.

Heb zelf klokjes van 34mm tot 45mm. De 34mm is dress en de 45mm is een gshock.
Maar zijn voor mij wel de maximum en minimum maten. Alles er tussenin draagt prettig.

Teunan87 Schreef:

Boven de 44mm vind ik meestal niet mooi en te
schreeuwerig


+1, die wandklokken van 50mm en groter, ik zie ze wel eens om iemands pols en moet eigenlijk altijd lachen


Dan heb ik het niet over de G-Shocks maar jullie weten welke merken zich in dat gebied begeven en positioneren.

Eric

Brutus Schreef:

Compensatiegedrag, heren! :wink:

Ik zou graag een Laco beobachtungs uhr met 55mm diameter en 20mm dikte eens willen proberen!

Nou dan weet je t wel he?

(:smiley:

Groeten.

Noel.