Ben de laatste jaren wat aan het ‘downsizen’ van
ooit 44mm naar nu 40-42mm. Qua band nooit boven de
22mm, 24mm en breeder draagt weinig comfortabel
imho.
Hm… das een nieuwe, oncomfortabel kwa bandbreedte. Ik heb er niet zo veel last van. M’n vdb met 28mm zit me ook prima.
Ik ben 1.93 en iets over de 100 kg. Polsomvang is met 18 cm redelijk bescheiden denk ik. Qua kleding kijk ik al niet meer naar XXL dus mijn horloges mogen ook wat groter zijn.
Ondertussen ben ik er wel achter dat 44 mijn minimum is en 49 het maximum. Het hangt echter allemaal wel weer samen met de lugbreedte en hoe het horloge ontworpen is.
Zo was een TWSteel van 48 mm verschrikkelijk lomp bij mij en sloeg ik die overal tegenaan. Zag eruit alsof ik een stationsklok om mijn pols had.
Maar mijn Deep Blue Depthmaster, een knots 49mm en 19 mm dikte, oogt dan weer redelijk bescheiden en draagt super comfortabel. Ook weer vanwege de afhangende lugs die mooi rond de pols naar beneden hangen en het deksel dat perfect in het kuiltje van de pols zakt zodat de dikte ook weer wat meevalt en ik niet overal tegenaan sla.
De Deep Blue Pro Aqua is het kleinere broertje van 45 mm maar heeft dezelde kastvorm, deze heeft de perfecte afmeting voor mij.
Ik denk wel dat 44 of 45 voor mij de meest comfortabele maat is.
Ik ben wel eens thuisgekomen met een horloge van 44 mm waar ze me thuis begonnen uit te lachen. “Wat een kinderklokje” zeiden ze. Terwijl, wanneer ik een Seiko 6309-7290 van maar 41 mm draag het niemand opvalt.
Zelf ben ik uitgerust met kolenschoppen met in verhouding een wat smallere pols.
Dus door de grote handen kom ik wel weg met een horloge tot 46mm vindt ik zelf en door m’n smallere polsen is 36mm eigenlijk ook geen probleem.
Klein is voor mij wel even wennen omdat ik meestal minimaal 38mm tot 42mm draag, dan komt 34 tot 36mm wat krap binnen maar dat is vooral een kwestie van wennen en van smaak uiteraard.
46mm of groter vindt ik geen porem dan heb ik het idee dat ik met een hockeypuck op m’n pols aan het rondwandelen ben.
Het enige model die ik in de maat 55mm zou kunnen accepteren is de Laco flieger (Beobachtungsuhr) omdat dit gewoon een puur functionele eigenschap was destijds bij het vliegen. Wel met Baumuster-B wijzerplaat anders ziet het er wel erg groot uit.
Zelf ben ik uitgerust met kolenschoppen met in
verhouding een wat smallere pols.
Dus door de grote handen kom ik wel weg met een
horloge tot 46mm vindt ik zelf en door m’n
smallere polsen is 36mm eigenlijk ook geen
probleem.
Klein is voor mij wel even wennen omdat ik meestal
minimaal 38mm tot 42mm draag, dan komt 34 tot 36mm
wat krap binnen maar dat is vooral een kwestie van
wennen en van smaak uiteraard.
46mm of groter vindt ik geen porem dan heb ik het
idee dat ik met een hockeypuck op m’n pols aan het
rondwandelen ben.
Het enige model die ik in de maat 55mm zou kunnen
accepteren is de Laco flieger (Beobachtungsuhr)
omdat dit gewoon een puur functionele eigenschap
was destijds bij het vliegen. Wel met Baumuster-B
wijzerplaat anders ziet het er wel erg groot uit.
Groeten.
Noel.
Als je de laco wil dragen zoals het vroeger functioneel was,draag je hem over je jas heen, zoals de piloten hem over hun vliegpak en jacks droegen.
Uit de film: Battle of Britain. Helemaal zeker weten dat dit een laco is doe ik niet, maar wel een zeer groot fliegeruhr.
Ligt vooral aan het design en vooral bandaanzet. Wanneer de band bijna haaks op de kast komt te staan is het voor bij geen gezicht.
De wijzerplaat maakt ook veel uit. Ik heb ooit een witte Mondaine van 41mm gehad en dat was helemaal niets voor mij, gelijk weer omgeruild. Zo tussen 32 en 36 mm is beter, vooral bij een dress watch.
Lug <> lug maakt zeker uit, maar vaak is voor mij een diameter van 43 tot 45 comfortabel. Ik merk wel dat zeker bij de grotere modellen de dikte van de kast en de balans in het gewicht dan steeds meer van belang worden, voor het al dan niet comfortabel kunnen dragen.
Ik heb ook nog een Seiko SARB033 die met zijn ‘schamele’ 38mm verrassend groot draagt op m’n iets dikkere polsen.
Dus: ja, size does matter, maar is afhankelijk van meerdere factoren.
Allemaal toch beetje afhankelijk van polsomvang denk ik. Met 20 cm is alles van 42 tot 48 eigenlijk wel ok voor mij. Maar als eerder gezegd, lugafstand bepaalt het draagcomfort…
Ik heb dus vanmiddag een lederen band op de Instrument 2 gezet, en met de neerwaartse lugs ligt zo’n klatser van 42 bij 47.5 mm toch mooi vlak op mijn spillepootjes van 55 mm
Ik heb dus vanmiddag een lederen band op de
Instrument 2 gezet, en met de neerwaartse lugs
ligt zo’n klatser van 42 bij 47.5 mm toch mooi
vlak op mijn spillepootjes van 55 mm
Maar om on-topic te blijven 36-42mm naar mijn smaak
Toevallig tegen een hele mooie koop aangelopen, de Seiko sumo hoewel het echt een pracht horloge is en voor de prijs er niks mooiers is, toch niet gedaan 44mm staat imo echt te groot (17a17,5 cm pilsje)
Zoals je kunt kezen doesn’t size matter, allemaal een kwestie van smaak en meningen. Het is ook wel echt een kestie van wennen aan kleinere (vintage) horloges voordat je dat gaat waarderen. (in mijn geval dan)