Dom, dom, dom

Vandaag besloot ik, als liefhebber, wat krasjes uit de kast van mijn Monaco te halen. Daarvoor moest het uurwerk uit de kast. Nou heb ik dat bij vele uurwerken gedaan, maar vandaag ging het fout…

Eerst het bandje eraf gehaald:

Daarna de vier schroefjes van de zichtbodem er voorzichtig uit schroeven en de achterplaat verwijderen:

Daarna het palletje een beetje indrukken en de kroon er uit halen:

En daar ging het dus blijkbaar fout. Nadat ik de krasjes verwijderd had en het horloge weer had gemonteerd blijkt dat de kroon zijn werk niet meer doet; ik kan het niet meer in eerste en tweede positie trekken om de tijd respectievelijk de datum te verzetten.

Blijkbaar heb ik bij het verwijderen van de kroon het palletje iets te hard ingedrukt waardoor iets in de techniek is verschoven of zo waardoor de kroon nu niet meer functioneert… :frowning:

Weet iemand of dit eenvoudig (lees: zelf) te doen is, of moet ik hem hiervoor toch echt naar de horlogemaker brengen?

Tips welkom!

Weet je nog of je de kroon eerst hebt uitgetrokken toen je het palletje indrukte of niet? Soms is het zo dat je de kroon eerst moet uittrekken, maar vaker moet je de kroon in de “dichte” positie laten.
Als er nu iets in het stelwerk niet goed zit, moet je ermee naar de horlogemaker. De wijzers en de wijzerplaat moeten eraf om bij het stelwerk te kunnen komen.

mvg Melvin

sukkel!!!

Het is dus wanneer je het uurwerk / type niet precies kent een soort 50/50 Russische roulette om even “simpel” de kroon te verwijderen.

( is er een soort ezelsbruggetje om dit te voorkomen, en is er nog verschil met automatisch of quartz ? )

Heb je eerst de tige (opwindstift) in de uiterste (tijdsverstel-) positie getrokken en dan pas de stift verwijderd ?

De kans is anders groot dat je de bascule uit de uitsparing van het koppelrondsel (pignon) gewipt hebt.

Als dit inderdaad het geval is, dan zit er niks anders op dan de wijzers en wijzerplaat af te nemen en via de bovenkant alles terug te herplaatsen.
Bij dit werkje zou ik er zeker niet zelf aan beginnen, gezien de DD chronomodule.

Mvg,

Chris.

Bedankt voor je opbouwende bijdrage Louis!

louis Schreef:

SUKKEL!!!

Niet dat ik weet. Klinkt lullig, maar zoiets moet je eigenlijk alleen doen als je het ook kan herstellen als het fout gaat.

Ai :frowning: Nou ja, waar gehakt wordt vallen spaanders e.d. Dat doet mij denken aan het moment dat ik dacht “die onvervangbare Omega speedsonic chrono module kan ik ook wel ff uitelkaar halen.” Ik haalde de platines uitelkaar en op dat moment hoorde ik intern allemaal veertjes losschieten. Auwwww… Iedere knutselaar heeft wel van die enge verhalen. (alhoewel ik bij zo’n nieuwe Tag-Heuer niet zo snel zou gaan knutselen)

Als je mazzel hebt dan kan je er via de achterkant ook wel bij, alleen moet je de hele boel aan de achterkant los gaan maken. Ik bedenk me ineens, misschien kan je de hele chrono module in één keer van het aandrijvende deel halen, nét zoals bij mijn Speedsonic? De opwind as zit in het aandrijvende deel, dus met wat mazzel zit het probleem daar, en dan kan je de chrono module met de wijzers met rust laten?
Eigenlijk is het een Eta uurwerk met een Dubois Depraz chrono module er opgeschroefd toch?

(eigenlijk zou ik liever hebben dat je bij een horloge maker langs zou gaan, het is geen knutselklokje “dat toch al kapot was”)

Ezelsbruggetje…

Ja, bij de ETA 28XX serie twee dingen onthouden:

a) Tige altijd in uiterste positie trekken (tijdsverstel) en…

b) Altijd een platte schroevendraaier gebruiken die juist in de grotere uitsparing net boven de drukknop past ( 0,8 of evt 1 mm), zodat je de knip (tirette) nooit te ver kan duwen (dit voorkomt dat de bascule uit de uitsparing wipt). Dus nooit een kleinere schroevendraaier of een tandenstoker (aka “satéprikker”) o.i.d. .

Bij sommige werkjes maakt die positie niet zoveel uit, maar de ETA’s (met drukknop) zijn op dit punt héél kwetsbaar.

Mvg,

Chris.

Oei, ik kan je niet helpen, maar gezien jouw handtekening lijkt me dit ‘sometimes you learn’… succes ermee, ik hoop dat het goedkomt.

Bedankt voor jullie reacties!

Wat Chris (Morse) schrijft is inderdaad mijn fout geweest: ik had een platte schroevendraaier moeten gebruiken waardoor ik het palletje niet te ver in had kunnen drukken. Waarschijnlijk is het dus nu inderdaad zo dat de bascule uit de uitsparing is gewipt.

Martijn heeft ook een zinvolle opmerking, het is namelijk inderdaad zo dat de chronomodule eenvoudig losgemaakt kan worden van het uurwerk waardoor ik direct de datumschijf zie.

@ Chris: heb je misschien wat meer info over die bascule en de uitsparing, is dit zelf te doen of moet dan (naast alleen de datumschijf) het hele gangwerk er uit? In dat geval ga ik het in ieder geval niet zelf doen omdat dan het gangwerk ook weer (met de juiste hoeveelheid olie en zo) terug moet en dat gaat mij te ver.

Het is nu overigens zo dat ik de kroon (die “dicht” zit) niet meer kan uittrekken en in deze dichte positie verspringt wel de datum als ik aan de kroon draai.

Inderdaad niet zo slim om aan dit dure uurwerk te gaan rommelen maar ik dacht echt dit onder de knie te hebben. Maar ja, vandaar ook de titel van mijn post…

:wink:

Uit fouten leert men. :slight_smile:

Als je er zelf niet uitkomt, is dit zo gefixt door een horlogemaker.

Groet, Glenn

Dat zou ik nu niet echt “rommelen” noemen hoor - zou ook bij mij perfect kunnen gebeuren. Heb ook al eens een kroontje losgemaakt en terug ingeplugd - en dan wellicht véél geluk gehad :wink:
Maar van duurdere klokken blijf ik wel af.

louis Schreef:

SUKKEL!!!

We kijken allemaal uit naar jouw eerstvolgende probleem. Hèhèhè!!

Balen zeg… Hopelijk komt het snel weer voor elkaar!

louis Schreef:

SUKKEL!!!

De titel van deze topic mag wat mij betreft opgedragen worden aan Louis.

Au! Mag ik vragen waarom dit nu niet sowieso een bezoekje aan de horlogemaker is?

Ooit één keer een kroon uit een uurwerk verwijderd en dit gebeurde me toen ook. :+ Na het lezen van Chris zijn verhaal over de ETA28XX kan ik mij herinneren dat dat ook mijn fout was.

Nee, da’s geen helder moment.:wink:

Grt.

Als de DD module er makkelijk af kan, dan moet idd het datummechanisme eraf en met wat geluk kan je dan de bascule terug in het koppelrondsel duwen.

Met de volgende link kan je zien om welke onderdelen het gaat (pos. 6,7 en 8):

http://www.beco-technic.com/images/product_media/eta_2892a2_de_en_fr.pdf

Het werkje moet dus niet helemaal uiteen, verre van, maar met zo’n duur horloge zou ik dit risico niet nemen, tenzij je het al meerdere keren succesvol gedaan hebt…

Er is overigens een uitstekende serie video’s van een horlogemaker die het allemaal heel aanschouwelijk voorstelt. Voor het herassembleren van die onderdelen kan ik je volgende video aanbevelen (is van een 2824, maar toont perfect het principe). Vanaf minuut 11:16 wordt het “keyless” gedeelte geassembleerd rond 14:25 wordt de “bascule” terug op z’n positie gezet (hij noemt het “return lever”). Zo’n video zegt meer dan 1000 woorden:

Hopelijk heb je hier iets aan (en de andere forumleden ook, uiteraard)

Mvg,

Chris.