Dom, dom, dom

Het ziet er op de video relatief eenvoudig uit en een goede uurwerkmaker zal dit snel in orde hebben; ik durf het echter zelf niet aan.

Nogmaals dank voor je inhoudelijke bijdrage Chris!

Oei, das balen. Gelukkig hebben we Morse.

Had een vergelijkbaar iets met een simpele Asian 6497. Met de wijzerplaat kant naar beneden en de stift eruit, valt een onderdeeltje los. Moest toen wijzers en wijzerplaat eraf. Voortaan haal ik de stift er bij deze nog alleen maar uit met de wijzerplaatzijde naar boven.

Suc6 met het herstel. Ik zou zelf niet aan zo een dure klok durven knutselen.

Dat is ff schrikken. Monaco is een grail. Hopelijk komt het gauw goed

Morse Schreef:

Heb je eerst de tige (opwindstift) in de
uiterste (tijdsverstel-) positie getrokken en dan
pas de stift verwijderd ?

De kans is anders groot dat je de bascule uit de
uitsparing van het koppelrondsel (pignon) gewipt
hebt.

Als dit inderdaad het geval is, dan zit er niks
anders op dan de wijzers en wijzerplaat af te
nemen en via de bovenkant alles terug te
herplaatsen.
Bij dit werkje zou ik er zeker niet zelf aan
beginnen, gezien de DD chronomodule.

Mvg,

Chris.

Hoeft niet altijd…Mogelijk kun je de bascule weer op zijn plek wippen als je het de rotor en de veertonbrug eraf haalt…

't is een “beginnersfoutje” zeg maar… ik heb het bij de ETA 2763 ook aan de hand gehad… later hoorde ik van iemand met veel meer ervaring dat je die uurwerkjes altijd in wijzerzetstand moet zetten om de Tige uit te nemen, zonder dat het koppelrad van de bascule afwipt…

Ik kwam er toen achter, dat je in plaats van de hele wijzerplaat, en de datumring (ook zo’n pokkuhklus)af te nemen, je er ook bij kon door de veertonkloof af te nemen, en alles weer netjes op zijn plek te fietsen… DAN de Tige erin… en zorgen dat ie in wijzerzetstand staat… dan de veertoonkloof er weer op, Tige er weer uit… en dan verder zonder risico dat de hele kluit verschuift…

Ai, l#llig! Nou ja, in ieder geval een interessant topic. Ja, van fouten leer je. Maar dan liever met een Casiootje, he? Pfjoew, was al niet van plan om ooit zo’n klok open te schroeven, omdat ik geen geld over heb. Maar nu weet ik 't echt zeker. Mijn motto: ‘Een wijs man kent z’n beperkingen.’

Succes met deze situatie en ga in godsnaam naar een horlogemaker. You’re breaking my heart with this!::o;)

Ik vond in deze link ook nog wat zinvolle info:

http://kronometric.org/article/eta/eta_keyless_assy.html

Maar zoals gezegd ben ik “blij” dat de schade meevalt en een ervaren uurwerkmaker dit snel zal kunnen fixen en ga ik het niet meer zelf proberen want ik wil verdere schade voorkomen.

Dank voor de info (en medeleven ;-)) allen!

Ok dan ga je er dus vanuit dat je het uurwerk kent. Als je zonder enige kennis van het uurwerk deze voor je hebt, is er geen enkele manier om te zien in welke stand de stift er uitgenomen moet worden.
Volgens mij was dat de vraag.

Heel verstandig.

Ik weet niet of je de intentie hebt om zelf te leren servicen maar dit soort ongelukjes komen gewoon voor. De één nog lulliger dan de ander, wegspringende veertjes, brekende tirettes. Ik sprak laatst iemand die een Rolex aan het servicen was, de caseback liet vallen en er toen met zijn bureaustoel overheen reed… ouch! In dit geval heb je nog niks onherstelbaars gedaan, dus wees blij, ik heb twee horloges af moeten schrijven voordat ik de eerste goed geserviced had. :slight_smile:

@ G.Schoots

Ik sprak laatst iemand die een Rolex aan het servicen was, de caseback liet vallen en er toen met zijn bureaustoel overheen reed…

was dat Murphy weer ?

(:smiley:

Een sympathieke gast die Louis lijkt me… (TD)

top antwoord, daar heeft iedereen wat aan!

Blen Schreef:

Een sympathieke gast die Louis lijkt me… (TD)

Hmmm, zal wel meevallen…

Maar als antwoorden hier niet algemeen
zijig van toon zijn, is iedereen al
snel van slag…
Vele zullen dit in eerste instantie
gedacht hebben…

Net zoals ik mij eigenlijk afvraag waar in >£##>?-naam
dat krasje op de kast dan wel niet moet hebben
gezeten??

Natuurlijk is het zeer vervelend
voor TS, en voelen we mee, maar nogmaals;
dit zijn klusjes die op oog simpel lijken,
maar vaak in mineur eindigen. Net als hele volksstammen
uiteindelijk schoorvoetend zich bij de
garage melden met nog 2 veertjes die
ze niet meer tussen de remklauwen
van hun auto kregen…,

TheWolf Schreef:

Bedankt voor je opbouwende bijdrage Louis!

louis Schreef:


SUKKEL!!!

Sufferd beter dan?

'k zou dat zelf wat “matigen” iets “verklooien” is niet het allerslimste… maar er geen hulp bij halen… da’s pas echt dom… (:D…

zoals ik altijd pleeg te zeggen… Dom zijn is niet erg… Dom doen wel…

Erik de Gast Schreef:

louis Schreef:


SUKKEL!!!

De titel van deze topic mag wat mij betreft
opgedragen worden aan Louis.

Volgens mij is het dit topic:D
Deze sukkel is wel goed…

Deze “sukkel” brengt de Monaco gewoon even weg en nu heb ik z’n oudere broer om de pols:

:slight_smile:

TheWolf Schreef:

Deze “sukkel” brengt de Monaco gewoon even weg en
nu heb ik z’n oudere broer om de pols:

Hatseflats!!!:slight_smile:
Nog mooier ook!:wink:

Maar waar zat dat krasje nou, dat
het uurwerk ervoor uit moest?;):wink:

Zorg dan maar dat je z’n oude broer niet verliest van je pols :wink:

Ik wilde dat ik zon sukkel was met twee zulke mooie TAG´s... Is volgens mij ook geen straf omzijn oudere broer`om de pols te hebben :wink:

Hopelijk komt alles goed…

TheWolf Schreef:

Deze “sukkel” brengt de Monaco gewoon even weg en
nu heb ik z’n oudere broer om de pols:

:slight_smile:

http://i231.photobucket.com/albums/ee49/Freeks_fot
os/Mobile%20Uploads/6C152F38-B16A-4150-A349-F2F7E2
124C8B_zpsexsqirug.jpg

Had je meteen moeten doen met die mooie Monaco, sukkel! :wink: