Begin tachtiger jaren verwacht ik. Lijkt me vreemd dat er dan nog radius gebruikt is.
Maar nameten is altijd wijs.
Caliber 2427 komt uit die periode, en de stijl ook wel.
(Hier trouwens 27 jewels. Iets ander type.)
Begin tachtiger jaren verwacht ik. Lijkt me vreemd dat er dan nog radius gebruikt is.
Maar nameten is altijd wijs.
Caliber 2427 komt uit die periode, en de stijl ook wel.
(Hier trouwens 27 jewels. Iets ander type.)
Hoop inderdaad dat dat het maar is!
Wat ik kan vinden is het caliber van circa 1975
De 26 jewel versie is iets ouder wat ik kan vinden.
Dacht al zoiets, maar radium verdween al in de zestiger jaren meen ik. Even een kenner vragen, @fdpg1963 Folkert wat denk jij?
Die Sovjets stopten al vrij snel met Radium. Jaren 50 spul zal het nog hebben. Deze heeft het écht niet meer.
Ik zou me geen zorgen maken. Dit oogt niet als Radium in combinatie met de leeftijd. Als de reacties je niet gerust stellen is er vast wel iemand van HF met een geigerteller.
Ik heb er toch slaap voor gelaten! Ik ben snel ongerust ( een zenuwpees zoals we in ons belgenland zeggen).
Ik heb er eentje besteld, die zou ten vroegste woensdag op de mat liggen.
rustig doorgaan met ademhalen, helemaal niks aan de hand joh, ik denk niet eens dat een horloge van deze jaren radium bevat en lopend op straat en bij de gemiddelde wachtkamer in een ziekenhuis, tandarts loop je al ’ meer gevaar…’ dan nu achter je horlogetafel , nogmaals niks aan de hand!
Ik heb nog even beter gekeken, dit is gewoon zwarte verf. Cijfers zijn zwart gedrukt/gestempeld.
Ik denk eerder aan Tritium of zwarte verf. Tritium is niet meetbaar met een GM teller en bovendien niet erg gevaarlijk en met 12,5 jaar halveringstijd ook al grotendeels vervallen. Bij Zwitserse horloges is tritium makkelijk te herkennen aan de wijzerplaat, er staat dat T Swiss Made T op.
Met radiumverf sleutelen is niet bepaald ongevaarlijk! Maar ik ben er van overtuigd dat je in dit geval geluk hebt gehad dat het zwarte verf is of in het ergste geval Tritium en daar hoef je niet bang voor te zijn ondanks dat dit licht radioactief is.
Goed dat je een GM teller hebt besteld. Welke? En vervolgens alle horloges met radiumverf echt dicht laten! Dragen is geen probleem zolang het horloge helemaal in tact is.
N.B. Tritium is absoluut niet meetbaar met een GM teller. Dat kun je alleen met speciale lab apparatuur meten. Dus als de GM teller iets aangeeft boven de 0,1 à 0,2 uSv/h achtergrond heb je 100% zeker met radiumverf te maken.
Ligt iets genuanceerder, het lopen in een ziekenhuis of vliegen of skieën geeft een verhoogde jaar dosis maar dat is niet erg, evenals het dragen van een in tact horloge met radiumverf.
Maar open maken bij radiumverf is bepaald niet ongevaarlijk! In het radiumverf topic is genoeg informatie te vinden.
Ik heb het conrad modelletje van de door jou in het Radiumverf topic voorgesteld aliexpress metertje besteld. De Joy-it JT-RAD01 om precies te zijn.
Prima GM teller!
Allen,
bedankt om eventjes de tijd te nemen om eventjes mee te denken! Stelt me toch al gerust en hopelijk een wijze les voor de volgende keer.
Hier is inderdaad al heel veel over verteld maar het eenmalig in contact komen met een open ‘radium horloge’ is echt totaal niet gevaarlijk. Maak je geen zorgen! als je dit op. dagelijkse basis zou don heb je een kans dat je na een aantal jaar klachten kunt ontwikkelen. Kans dat je iets overhoudt aan eenmalig contact met Radium is echt nihil.
Ps ik werk in een ziekenhuis en heb in het verleden een training ‘stralingsdeskundige’ gehad.
Zolang je niks binnen krijgt… Is niet veel nodig om in te ademen of in te slikken…
Dan zou ik het handboek nog eens opzoeken en kijken wat de effectieve volgdosis is bij een kleine hoeveelheid Ra-226, dat is niet echt weinig.
Zie berekening Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.) - 129 van fdpg1963
Nog even over 26 jewels of 27 jewels. Ze zijn even oud, maar de 27 jewels versie is een automaat en de 26 jewels versie is een handopwinder.
Ook dat verbaasd mij niet. De horloges van ts en Julian Kampmann, lijken sterk op elkaar. Afgezien van de staat.
Nee je hebt gelijk ik spreek ook voor mezelf natuurlijk. Ik werk vrij secuur en rustig. Ik heb het vermoeden dat sommige HF leden de neiging hebben om de wijzerplaat van tevoren goed schoon te likken voordat ze teruggeplaatst worden in de kast
Jezus, nee, wie doet dat nu.
Dat laat ik rustig door m’n kinderen doen. Die hebben een kleinere tong, raken beter tussen de indices enzo.