Domme actie vol.2 zakhorloges

Heren en dames,

Jullie kennen mij als de oen die een Omega-zakhorloge in de was deed.

Nu is er het volgende.
Mijn vader gaf zijn Croissant zakhorloge mee dat hij uit een of andere schuif opgediept heeft. Zou van rond 1917 zijn, volgens de geschiedenis, aangezien deze merknaam niet meer werd gebruikt vanaf de twenties. Er staat ook 1917 op de wijzerplaat, die helaas gebarsten is.

Uit volle overtuiging willen de kroon uittrekken, en pas later gezien dat er een pusher voor wijzerverzet op de kast zit rechtsboven. :speak_no_evil:
Kroon eraf getrokken.
Is dit wat makkelijk te repareren?
Ook het glaasje slaat geel uit. Is dat te reinigen of is daar nog wat voor te vinden?
Bedankt alvast om mij op weg te helpen. :+1:

6 likes

Waarschijnlijk verkleurde cellulose. Je kunt polywatch proberen (of koperpoets als je dat in huis hebt). Maar denk dat het vervangen wordt.

Kroon er af? Of inclusief opwindstift eruit? Meestal zit een kroon op de stift gedraaid, zie je nog schroefdraad of is er iets afgebroken?

Zou even langs een horlogemaker gaan :sweat_smile:

2 likes

Goede actie John :sweat_smile: Beter niet aan vintage komen? :smirk:
Of het te fixen is? :man_shrugging: hangt van het uurwerk af en wat eventueel kapot is getrokken. Wordt dunnetjes zo langzamerhand met de oudjes…
Wat @Jenneke zegt :+1:

3 likes

Ja man, mijn vader wist ook niet meer goed hoe hij het horloge op tijd zette daar deze al heel lang in de schuif zat. En ik zei nog de kroon uittrekken paps. :neutral_face:

1 like

Windstift zit nog op zijnen plaats. Enkel de kroon los.
Ga eens voorzichtig proberen weer het vierkantje met schroefdraad van de kroon op het asje te draaien.
Wordt vervolgd.

2 likes

Zakhorlogekronen zitten vaak niet geschroefd maar hebben een vierkant taps toelopend gat.

4 likes

Een Casioak is minder mooi maar misschien wel meer geschikt :white_check_mark::grin::wink:

3 likes

Dat was jouw vrouw toch? :stuck_out_tongue_winking_eye: :rofl:

2 likes