Omega zakhorloge meegewassen op 30 graden: wat nu?

Ik heb daar bewust niet op gereageerd en uitgelegd dat ik mijn wederhelft niks kwalijk neem. Ik had dat Omega ding maar niet in mijn broek moeten laten zitten, maar het was een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ik ben al 30 jaar een gelukkig mens samen met haar. Maak je geen zorgen. :slightly_smiling_face::wink:

12 likes

Volgende keer 90gr. Dan wordt het mss een polshorloge.

5 likes

Best nog heel erg goed ‘waterproof’, die antieke Omega’s … wauw
Die komt er wel weer :+1:
Succes!

1 like

Inderdaad Ernst, taaie beestjes die ouwe Omega’s.

Deze zit terug in elkaar en gaat nu een paar dagen proefdraaien bij de horlogeman.

De amplitude is van beneden 200 naar ruim boven 250 gegaan. De beat error is wat hoog en niet instelbaar. De balans uit elkaar halen is nogal een risico wegens Breguet spiraal, dixit mijn horlogeman.

8 likes

Dat is een beetje een amateurs-argument mijns inziens, maargoed blij dat hij het overleefd heeft :+1:

4 likes

Hij is dan ook geen professionele horlogehersteller, en van mij hoeft een zakhorloge uit de jaren '30 niet volgens COSC-waardes te lopen. Ben al gelukkig dat het allemaal zo afgelopen is. Als ik 'm een dag of 5 per jaar ‘draag’ is dat al veel.

10 likes

En terug geland. :hugs:

35 likes

Proficiat; weer helemaal tip top; geniet ervan :+1:

2 likes

Prachtig horloge en mooi dat ie de onbedoelde wasbeurt eigenlijk zonder schade overleefd heeft.

2 likes

Nou niet helemaal hoor Tim. Die Breguetspiralen zijn erg moeilijk terug in vorm te krijgen als er iets mee gebeurt.
En er is al helemaal niet aan te komen. Tenminste, voor de 30t 2 en de 265 serie
Maar van deze heb ik nog een spiraal onderweg ( dacht dat het een 30T2 was…)
Hoe erg is de BE?
Hij is prachtig schoon! :grin:

2 likes

Ja hé? Ik vreesde al voor het ergste en dan komt ie er bijna beter uit dan voordien. Topkwaliteit uit de jaren '30 van Omega. :+1:

1 like

Maar de balans moet toch los van de brug om de stenen schoon te maken en te smeren. De spiraalveer ligt los tussen de regelsleutel en hoeft niet van de balans gehaald te worden. De kans op vern**ken is echt 0,0. Maargoed, hij loopt, is schoongemaakt dus weer goed voor jaren plezier!!

2 likes

Voor het afstellen van de scheeftikkendheid (beaterror) kun je de virole, het ringetje waar de spiraal aan vast zit en geklemd zit op de balansas wat verdraaien. Eitje appeltje als je toch al de balans los hebt voor het schoonmaken en olien van de lagers van de balans. Helemaal eens met @TKH

Ja dat is waar, maar ook daarmee is het nog heel lastig, als de spiraal misvormd is…

2 likes

Heb hier een Omega 266 met Breguet-veer, BE 1,1. Ik laat het lekker zitten; amplitude is na service (met correcte opgegeven doorgangshoek) rond de 290, zal af-fabriek zo geleverd zijn. Mind you, toen was er nog geen apparatuur om de doorgangshoek te meten! Is echt een riskante klus om die doorgangshoek kleiner te maken. Had ik nou een kast vol reserve-delen… …maar nee.

3 likes

Jullie mogen blijven neuten over die Breguet-spiraal zoveel jullie willen, 13 uur geleden gelijkgezet met DCF -12 seconden wegens geen hacking en dit is het resultaat. Ruim binnen COSC, niet slecht voor een 90-jarige zonder spiraalgepruts.

15 likes

Samen met het Cortébert-TCD broertje die een jaar of 10 jonger is. :hugs:

7 likes

Ik zie dat je in de keuken staat, Hou je die Omega wel een beetje uit de buurt van je vrouw?

6 likes

:laughing::laughing::laughing:

Nou, inderdaad! Een keurig lopend en fraai uurwerk!
Gefeliciteerd!

1 like