Donkere twijfels: meningen gevraagd

Na een jaartje waarin het horlogevirus bij mij in een minder sterke fase zat, begint het weer sterker te kriebelen. Eerst was er de meeting georganiseerd door @superC waar ik een aantal zeer leuke horloges tegenkwam die mij toch weer overtuigden dat ik dan toch nog niet alles gezien had wat er te zien was (Ken je dat, zo’n fase waarbij niks je nog echt aanspreekt…), en dit alles culmineerde tijdens een trip naar Zweden waar ik de lokale juwelier nog een keer bezocht (die ook m’n speedmaster DSOTM leverde)… Die had een Breitling exospace B55 in z’n etalage staan, een horloge dat al een tijdje uit was maar dat voor één of andere reden aan m’n aandacht ontsnapt was. Blacksteel met felblauwe rubberen band.
Wel, het vuur was weer helemaal aangewakkerd! ik voelde me terug een mannelijke tiener die z’n eerste t$µtjes zag, ik werd licht in mijn hoofd, m’n vrouw begon al met haar ogen te rollen toen ze de blik in mijn ogen herkende, en de verkoper had het reisbureau al aan de lijn om met z’n commissie de volgende trip naar Thailand te boeken (want daar gaan Zweden nu éénmaal op vakantie…)

Gratis tip: Ter zelfbescherming hou ik de limiet op m’n kredietkaarten opzettelijk laag. Had ik toen op één of andere manier aan het verkoopbedrag kunnen komen, ik had 'm zo meegepikt alsof het een broodje ham en kaas betrof. Koortsachtig rekende ik in mijn hoofd uit hoeveel ik kon pinnen en betalen door al m’n kaarten max out te gebruiken, maar ik kwam er niet :disappointed_relieved::disappointed_relieved: Een blik naar mijn vrouw overtuigde mij ook onmiddellijk dat ik uit die hoek géén hulp moest verwachten…

En dus wandelde ik zonder Breitling de zaak weer uit.

Tot enkele weken geleden was ik nog altijd helemaal om… Superquartz met oplaadbare batterij dus géén (minder…) onderhoudskosten, bangelijke looks (in mijn ogen), leuke functies, bluetooth connected met smartwatch-achtige functionaliteit, coole band…
En toen begonnen de twijfels toe te slaan. Wat als er krassen in de blacksteel komen, kan ik leven met glimmende stukken metaal die door de zwarte coating schijnen? Wil ik wel nog een quartz? (Onlangs door ruil een colt skyracer verworven, zéér blij mee). Het model is ook al 2 jaar oud, dat is wel erg “oud” voor iets met smartphone functies. Wat binnen enkele jaren, wanneer bluetooth niet meer bestaat en je niks meer bent met die connectiviteit? Breitling slaat blijkbaar een hele nieuwe weg in, wat met herverkoopwaarde? en tenslotte, 6K€ is toch wel érg veel geld voor een quartz.

Enter the stage: mijn allereerste liefde, waar ik 30 jaar geleden als prille tiener al in de etalage op stond te kwijlen, waarvoor ik m’n vader overtuigde om langs de etalages in Andorra naar Spanje te rijden, en waarbij ik een half uur voor de vitrine in Interlaken bleef staan terwijl m’n ouders het stadje rondwandelden: De Breitling Navitimer.
Ik heb al een Navitimer 01 in bezit, maar de blacksteel versie is toch wel héél erg lekker. De meeste nadelen van hierboven vallen weg, de B01 is natuurlijk een heel fijn werkje, knappe rubber band, een Navitimer zal altijd wel populair blijven, maar de krasgevoeligheid blijft wel bestaan.
252s

Tenslotte kruist de relatief recente Chronoliner blacksteel m’n pad. Deze heeft een ceramische bezel en dat compenseert toch wel een groot deel de krasgevoeligheid… Vind hem eigenlijk ook wel erg knap, en de Valjoux 7754 (Sorry, ik bedoel natuurlijk de Breitling caliber 24…) is natuurlijk wel goedkoper in onderhoud. En ik héb al een horloge met een B01…

Zoals jullie al kunnen raden, ben ik een beetje verloren en weet niet meer wat doen. Dus graag jullie meningen om mij terug op het rechte pad te krijgen?

17 likes

Volgens mij heb je je antwoord al:) lezend naar de nadelen vangt de chronoliner dit allemaal op
Succes met de keuze en aankoop.
Gr Marjanne

2 likes

Je hebt een zeer verstandige vrouw. Houden zo

6 likes

De b55 is toch wel een fantastisch gaaf horloge hoor.
Staat bovenaan op mijn verlanglijstje.

2 likes

Voor Euro 500 een AlpinerX kopen, kan meer…

2 likes

Done, dit staat daar buiten :slight_smile:

Ik ben niet van plan haar te flipperen hoor!

via zo iets??

Als ik OOIT een Breitling zou aanschaffen, zou het de bovenste van de serie zijn…

1 like

Rationeel gezien is dat inderdaad het geval, maar toch is de keuze niet zo evident.

1 like

Misschien de Titanium versie van de Exospace B55 met Canvas strap…?

2 likes

:slight_smile:

Erg mooi, maar dan gewoon op rubber :wink:

Gewoonlijk meningen zat op het forum, behalve wanneer er om gevraagd wordt blijkbaar… :slight_smile:

De navitimer nemen!

1 like

ik begrijp je twijfels over de quartz namelijk heel goed! en waars is dat nog eens de realiteit ook… wel een erg gaaf ding though. maar de nt zal altijd een classic watch blijven…

1 like

Chronoliner daar zou ik voor gaan !!

1 like

Jouw argumenten over connectiviteit en bluetooth vind ik steekhoudend en zou voor mij een reden zijn niet voor het eerste exemplaar te gaan (zeker gezien de prijs).

Ik ben positief verrast door het laatste (nieuwste) exemplaar. Bekijk deze eens een paar keer ‘live’ en wie weet helpt dat je keuze te vergemakkelijken.

2 likes

De Chronoliner :grin:

1 like

Persoonlijk vind ik de B55 het gaafst, maar laat je daardoor niet beïnvloeden. Alledrie zijn het toppers. :+1:

1 like

Eerste gevoel zegt mij Exospace… maar begrijp je twijfels.

Navitimer is natuurlijk relatief veilige keuze (hoewel ook niet echt courant in zwart?)

Andere doet me niks.

1 like