Door de banden het klokje niet meer

Goeiemiddag allen,

Allereerst ben ik nieuw hier, en niet alleen hier, maar eigenlijk in de gehele horloge wereld. Ik kom er eigenlijk niet zo goed uit en hoop dat er misschien mensen zijn die mij hierbij kunnen helpen.

N.a.v. het behalen van mijn diploma mag ik van mijn ouders een horloge uitzoeken. Nu ben ik al wat gaan zoeken maar ik kom niet echt verder. De bedoeling is eigenlijk dat het horloge het toch wel even volhoudt tijdens mijn leven en niet na 5jaar onder de krassen zit met afbladerende coating en een niet goed lopend uurwerk :). Na wat zoeken stuitte ik vaak op aanbiedingen “van 1400 voor 300 euro!”. En dan stond er onder “krasvast mineraal glas”. Nu heb ik gehoord dat mineraal glas niet bepaald krasvast is(?).

Mijn vraag is dus, wat zijn goeie horloge merken voor een budget van rond de 500euro? Wat zijn goeie uurwerken? Is saffierglas een pré?

Ik ben dus op zoek naar een horloge dat kwalitatief wel goed is en even meegaat, en er natuurlijk mooi uit ziet. Ik hoop dat jullie me hierbij misschien kunnen helpen.

Beste Jurjen,

Zelf ben ik ook al enige tijd opzoek naar een horloge van rond de €500,-. Ik heb al een aantal horloges van rond de €200,- maar merk dat ik eigenlijk maar 1 horloge daarvan draag, een Seiko Monster. Misschien is het handig als je wat meer een richting geeft aan wat je zoekt, wat voor uurwerk quartz/automaat/handopwinder, en wat voor type horloge je zoekt, duiker/vlieger/etc…

Ik ben erg gecharmeerd van merken als Armida, Halios, Helson en Boschett. Ik ga zeker binnenkort een horloge van een van deze merken aanschaffen.

Misschien kun je ook hier eens kijken:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,218473,218473#msg-218473

Verder, een Seiko Monster is nooit een slechte aankoop!

Succes!

Ik weet dus niet exact wat het beste qua uurwerk. Wat is het verschil tussen quartz/automaat/handopwinder?

Verder had ik wel een mooi horloge gezien op een Amerikaanse site, namelijk de JG 6500(“the obama watch”) alleen dan met “edelstalen band”. Alleen hier staat dus bij “scratch resistant mineral glass”. Hoe scratch resistance is dat?

Allereerst: gefeliciteerd met je diploma !!!

Even heel basic:

Quartz - met een batterijtje, keuze tussen analoge (met wijzers) en digitale (met cijfertjes) weergave (of een combi hiervan)

Mechanisch - dan is de kast gevuld met radertjes en schroefjes en veertjes. Vaak te zien door een kijkvenstertje aan de achterkant. Deze is er in 2 varianten:
handopwinder->hierbij moet je zelf elke dag het horloge opwinden.
automaat->door een rotortje op het uurwerk wordt het automatisch opgewonden - mits je voldoende in beweging bent. Veel automaten kun je ook met de hand opwinden, voor als je eens je horloge een dag of wat niet draagt.

Je zult eerst zelf moeten bepalen wat voor soort horloge je wilt: sportief, klassiek, design. Wat voor complicaties (zeg maar de functies van het horloge) wil je erop: enkel de tijd of toch ook een dag/datum, een stopwatch, maanfase, alarm, etc etc. Wil je een quartz of mechanisch (ook enigszins afhankelijk van wat voor functies je wilt).

Als je dat eenmaal weet kunnen we je wat gerichter horloges aanprijzen. Succes.

Quote: De bedoeling is eigenlijk dat het horloge het toch wel even volhoudt tijdens mijn leven en niet na 5jaar onder de krassen zit met afbladerende coating en een niet goed lopend uurwerk

Koop een Seiko! Voldoet aan al je eisen. Tot 500 euro is er een enorme keuze. Wil je meteen vol gas de deur uit met een topmodel-Seiko: kijk dan eens naar een Sumo, zoals die hier op het forum te koop staat (niet de mijne, geen binding met de verkoper). Met een Sumo zit je altijd goed. vrij uniek model, bomb-proof kast-constructie en uurwerk. Eenvoudig te servicen en de onderdelenvoorziening (nieuw glas etc) is heel goed

Ligt natuurlijk wel aan je polsmaat: een Sumo is een grote jongen. Maar ik zie behoorlijk veel jongeren met een horloge lopen dat qua grootte niet zou misstaan aan een kerktoren! Een Sumo is niet een modelletje koekenpan, gelukkig. Maar voor een Seiko een groot horloge.

Menno

Seiko: goed advies! (Zegt een Seiko-fan:)) Kijk eens op de site van Monsterwatches
http://www.monsterwatches.nl
daar vind je een enorme keus.

Seiko is prima betaalbaar, en van uitstekende kwaliteit.

thieuster Schreef:

Eenvoudig te servicen en de

onderdelenvoorziening (nieuw glas etc) is heel
goed

Een aanvulling: dit is een belangrijke overweging als je twijfelt tussen mechanisch en quartz: een mechanisch horloge heeft eens in de zoveel jaar onderhoud nodig, dat afhankelijk van het uurwerk tussen de 75 en 150 euro kost. Die kosten moet je dus wel meenemen in je overweging, als je zegt dat je jarenlang van het horloge wilt kunnen genieten.

Gefeliciteerd met het behalen van je diploma, ik wacht eerst even af welke stijl je leuk vindt.

JackW Schreef:

thieuster Schreef:


Eenvoudig te servicen en de

onderdelenvoorziening (nieuw glas etc) is heel
goed

Een aanvulling: dit is een belangrijke overweging
als je twijfelt tussen mechanisch en quartz: een
mechanisch horloge heeft eens in de zoveel jaar
onderhoud nodig, dat afhankelijk van het uurwerk
tussen de 75 en 150 euro kost. Die kosten moet je
dus wel meenemen in je overweging, als je zegt dat
je jarenlang van het horloge wilt kunnen genieten.

Dus een quartz uurwerk is onderhouds vrij? Behalve een nieuwe batterij op zijn tijd?

Ik zie dat Seiko een heel mooi assortiment heeft! bedankt voor de tip! Ik dacht, ten onrechte, dat Seiko een “kijkshop” merk was. Vandaar dat ik al zei, de horloge wereld is onbekend voor mij :).

Als ik zo het één en ander even naast elkaar zet kan ik denk ik het beste een horloge uitzoeken met een quartz uurwerk. Goedkoper en minder onderhoud? Toevallig heeft men broer een pulsar horloge met quartz uurwerk, die echt 5jaar doet één batterij. En voor 7euro plaatst de juwelier hier er een nieuwe in.

Niks mis met quartz. Maar een mechanisch horloge is zoveel leuker, knapper, ehh…tja, mechanischer.
Het is het verschil tussen een stoomlocomotief en een metro; de metro is snel en betrouwbaar maar een stoomloc is veel leuker. :slight_smile:

Als je dan toch voor een quartz gaat kijk dan ook eens
naar een Ctizen ecodrive, Seiko solar en Seiko kinetic.
Dan heb je zelfs jarenlang geen omkijken naar een batterijtje.
De accu´s worden bij een ecodrive en solar dmv licht opgeladen
en bij een kinetic door de beweging van je pols/arm.

Vergeet niet om ook eens naar de Seiko sportura modellen te kijken.
Is quartz en het zijn mooie sportieve/stoere klokken.

Ik zou eens voor een mooie Citizen ecodrive gaan kijken. Voor 5oo kun je iets heel knaps uitzoeken. En nog gefeliciteerd met het behalen van je diploma.
succes met je zoektocht

Seiko’s die wellicht in de smaak vallen:

Met saffier glas :

http://www.seiko.nl/products/ProductDetail.aspx?artcd=SNAE69P1

http://www.seiko.nl/products/ProductDetail.aspx?artcd=SNAD25P1

http://www.seiko.nl/products/ProductDetail.aspx?artcd=SPC057P1

Automaat:

http://www.seiko.nl/products/ProductDetail.aspx?artcd=SSA023J1

Op leer:

http://www.seiko.nl/products/ProductDetail.aspx?artcd=SPC059P1

Gewoon een gezellig dagje uit van maken ;). Een klassiek merk, met een mooie geschiedenis. De Zwitserse quartz uurwerken zijn mega nauwkeurig.

http://www.chrono24.nl/longines/hydro-conquest-taucheruhr-39mm--id1637391.htm?dosearch=true&watchTypeId=U&searchexplain=false&manufacturerIds=149&query=hydro&movementTypes=3&caseMaterials=&countryIds=&SEARCH_REGION_ID=&braceletMaterial=&maxAgeInDays=&priceFrom=&priceTo=&sortorder=0&STARTSEARCH=Zoeken&SEARCHSTATS_BRAND_ID=&SEARCHSTATS_MATERIAL_ID=&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Nog een tip: mocht het een Seiko worden, koop dan niet op marktplaats.
Ook van de Seiko’s staan daar veel neppers te koop.

Jurjen Schreef:

Na wat

zoeken stuitte ik vaak op aanbiedingen “van 1400
voor 300 euro!”.

Wees hierbij extra voorzichtig. Dit zijn vaak zg. fantasiemerken met pseudo dure namen en voorzien van een goedkoop Chinees uurwerkje.
Er wordt vaak verwezen naar de site waar deze horloges voor astronomische bedragen staan vermeld en “toevallig” is ie nu in de aanbieding.
Doorgaans zijn deze horloges met 50 euro dik betaald.

Jullie kunnen i.d.d. beter uitzien naar een Seiko, Citizen of een horloge van een vertrouwd merk zoals bijvoorbeeld Junghans (Max Bill) of Tissot met een automatisch Zwitsers ETA 2824 uurwerk.

Veel wijsheid!

Bert K Schreef:

Seiko: goed advies! (Zegt een Seiko-fan:)) Kijk
eens op de site van Monsterwatches daar vind je
een enorme keus.

Seiko is prima betaalbaar, en van uitstekende
kwaliteit.

Kijken op monsterwatches.nl kan wel, maar reageren op zijn mail bij een bestelling doet Rob niet of nauwelijks… :frowning: Dus hou daar even rekening mee.

Brutus Schreef:

Jurjen Schreef:


Na wat

zoeken stuitte ik vaak op aanbiedingen “van
1400u
voor 300 euro!”.

Wees hierbij extra voorzichtig. Dit zijn vaak zg.
fantasiemerken met pseudo dure namen en voorzien
van een goedkoop Chinees uurwerkje.
Er wordt vaak verwezen naar de site waar deze
horloges voor astronomische bedragen staan vermeld
en “toevallig” is ie nu in de aanbieding.
Doorgaans zijn deze horloges met 50 euro dik
betaald.

Jullie kunnen i.d.d. beter uitzien naar een Seiko,
Citizen of een horloge van een vertrouwd merk
zoals bijvoorbeeld Junghans (Max Bill) of Tissot
met een automatisch Zwitsers ETA 2824 uurwerk.

Veel wijsheid!

Veel wijsheid, volledig mee eens. Mocht je toch voor mechanisch willen gaan, dan is ook Hamilton nog een goede keuze. Veel dealers in Nederland, en ook tot 500e veel mogelijkheden.

Ik ga morgen even langs 2 juweliers hier in de stad, die met name Seiko en Pulsar in het assortiment heeft. Ik houd jullie op de hoogte, vind het persoonlijk toch wel fijn om een horloge even “te passen”. Hoe die zit en of die niet te groot/te klein is.