Moeilijke keuzen uit zo veel moois… Tagente en Club zijn beide toppers… Club iets aparter, maar de Tangente is dressier wat mij betreft.
Tangente!
Jullie maken het mij moeilijk, 
Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik de Ahoi en dan met name de Atlantik ook erg mooi vind maar ik denk dat ik tegen een aantal dingen aan loop.
- Is sowieso de prijs. Way above budget
- Ik vermoed te groot. Volgens mij 40 mm en met die lugs… (Of zijn de lugs wat korter tov Orion of Tangente)
- (Was even t derde puntje vergeten) Volgens mij een stuk minder dressy, of is de Ahoi ook goed te doen van kantoor naar feestje? Is het niet een meer zomers horloge? Een duiker zonder de bad ass/bezel uitstraling die de meeste duikers hebben (Seiko Monster, Oris Aquis ect)
Is het trouwens een rare vraag om bij zo een (voor mij een dure) aankoop aan de juwelier te vragen of wat aan de prijs te doen valt? En zijn ze hier in de regel sympathiek in?
En zo ja wat is redelijk om te vragen? 5%? Meer?
Toen ik nog veel bij juweliers kocht, vroeg ik altijd 15%. Waren horloges in de 2K klasse. Als ik het niet kreeg, ging ik naar een ander. Nu koop ik veelal via Internet, en goedkopere horloges. Dus dat zit er nu niet meer in.
Een Tangente of een Metro vind ik de mooiste horloges van Nomos. Die laatste heb ik hier nog niet langs zien komen.
http://www.nomos-glashuette.com/fileadmin/user_upload/Images/02_Watches/F_Metro/metro.jpg
Super tof dat de grail aangekocht gaat/kan worden.
Persoonlijk vind ik de Tangente in het wit het mooist.
overigens met afstand. 
Korting vragen kan altijd. Ik zou het zeker proberen.
IK vind de zwarte Club de mooiste.

Eigenlijk máken ze geen lelijke horloges, dus je kunt niet de mist in gaan. Toch zou ik voor de Tangente gaan, eenvoudig omdat het het de meest iconische is.
Sponsoring? Moet ie voortaan een T-Shirt met de naam van je familielid aan?
PS Het is overal crisis. 10% moet lukken.
Ik zou voor de Tangente met datum of Orion zonder datum gaan.
Via de Nomos website kan je de gratis catalogus vragen, een erg mooi boekwerk met duidelijk alle verschillende modellen en prijzen benoemd.
Ik vind overigens de nieuwe modellen Tangente Automatik en Minimatik ook weer ontzettend geslaagd.
Die Nomos Metro vind ik bij far ook het mooiste model in de catalogus.
Maar, ik heb hem nog niet irl gezien.
Als je zo veel geld neer legt voor een (droom)horloge, is mijn grote tip, passen, passen en nog eens passen.
Ga eens langs een dealer, spring eens verschillende andere horlogezaken binnen (misschien kom je wel iets anders leuks tegen waar je verliefd op word…)
Ja die is top!
Je zou deze haast op de kop dragen. Niet omdat de voorkant niet mooi is maar omdat het uurwerk zo mooi is.
Ja als ik t geld over zou hebben zou ik hiervan de blauwe versie nog net wat mooier vinden maar dan hebben we het over een horloge van 5 cijfers. man man. Wat een mooi ding. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar er bewust niet bij gezet. Maar kwijl kwijl wat een tikkend hart. Prachtig. 
Catalogus heb ik me al eens in 2013 besteld en naar aanleiding van jou bericht nog eens. Zal heus wel een en ander veranderd zijn.
Valt me op als ik de prijzen vergelijk van toen elk model toch wel pakweg tussen de €40-€60 per jaar duurder is geworden. Toendertijd (boekweg ligt op t werk dus kan er beetje naast zitten) had je een Orion 38 voor de prijs wat nu de Orion 35 kost…
Dus Nomos lijkt me echt een solide investering. En ben t met je eens @dialstatic dat ze niet echt lelijke horloges maken 
Ik vind de tangente ironisch, apart en herkenbaar door z’n lugs. Toch vind ik de orion mooier.
En betreft de opmerkingen over te dressy, ik zou n grail niet zo gauw voor elke dag gebruiken. Ik heb daardoor geen moeite mee als t n (dressy) stijl is, welke ik niet dagelijks draag.
Ik heb zelf een Club met lichte wijzerplaat en kan je die van harte aanbevelen. die Orion, met witte wijzerplaat, is ook wel heel erg mooi trouwens. Succes met je keuze en zoals hiervoor ook al eens geopperd, ga ze in het echt bekijken en passen.
De witte Orion met 38 mm doorsnede vind ik by far het mooist. Dan de keuze donkere wijzerplaat of witte. Kies dan de witte !
En dat komt omdat nog meer subtiele accenten zichtbaar zijn: geblauwde wijzers, uurindices goudkleurig overig weer donker.
En Ohh wat zijn die wijzers heerlijk lang.
Nomos wel een topmerk hoor !!
Succes en sterkte met maken van keuze.
Volgens mij moet je nemen wat je zelf mooi vindt.
Mooie collectie heeft Nomos. Mijn eerste keus zou de ‘Club’ zijn en mijn tweede ook