Ben je een drager of een hebber ?
Waar haal je het meeste plezier uit ?
Als dat dragen is, dan zou ik kijken naar wat je nu veel draagt en bij welke gebeurtenissen: werk, vrije tijd, hobby, kans op beschadiging, etc.
Wanneer geniet je het meest van je horloge ?
Zo te lezen heb je al een collectie dus zou ik vandaar uit (los van budget) op zoek gaan naar een horloge wat je heel graag wil.
Is dat een type Explorer of een Sub of een Speedy of een Flieger.
Daar zijn allemaal hele mooie en goede en betaalbare alternatieven voor.
Een berg goedkope horloges verkopen, daar verlies je volgens mij meer op dan 1 echt goed horloge verkopen (mocht er toch geen click zijn of dat het toch een beauty queen wordt)
Voor € 500,— koop je wat moois maar voor € 1,500,— wordt het al weer een heeeeeel stuk mooier en serieuzer.
Kortom, mijn advies zou zijn doorsparen en koop iets echt moois in de trant van wat je nu al vaak draagt.
Ik zou zeggen dat ik een drager ben. Ik ben wel altijd voorzichtig. Daarom heb ik ook geen ernstig beschadigde horloges. Als ik bijvoorbeeld een serieuze klus doe, in of rond huis, draag ik meestal helemaal geen horloge. Maar ik draag een paar horloges verreweg 't meest.
Dus daarom wil ik beginnen met verkopen wat ik weinig draag. Ja, op al deze horloges schrijf ik wat af. Maar ik heb ze ook een aantal jaren gehad en (in ieder geval af en toe) gedragen. Bijkomend voordeel is dat 't een beetje opruimt. En of het dan weer een duiker wordt of toch iets anders,… Hmmm, ik zit toch met een Carrera in m’n hoofd…, of natuurlijk die OP! Hoewel ik over die laatste toch nog erg twijfel, merk ik. Vind het nogal wat en weet niet of ik er al ‘aan toe ben’, zeg maar. Nou ja, eerst maar 'ns wat budget creëren.
Als het je daarom gaat kun je zonder twijfel beter een rolex kopen tov een breitling/tag heuer etc … belangrijkst denk ik is dat je met name koopt wat je zelf het mooist vind … welke naam er dan ook op de dial staat
Edit: maar het uitzoeken daarvan is erg leuk … tientallen reviews lezen op abtw en dergelijke sites; juweliers bezoeken etc etc
O.k., even een tussenstand. Heb inmiddels dus een paar horloges verkocht en heb er nog een aantal te gaan. En wat dan? Het scenario van helemaal losgaan met een witte OP heb ik voor nu even geparkeerd. Denk dat ik er gewoon nog niet aan toe ben om een dergelijk bedrag uit te geven aan een horloge. Misschien in een later stadium.
Ondertussen volop aan het rondkijken en heb paar horloges op het netvlies staan, nu. Bij allemaal ga ik uit van aanschaf van een nieuw exemplaar. Helaas mogen we alleen nog eigen foto’s gebruiken. Dus kan ik hier alleen de types en typenummers vermelden:
Sinn 104.012, met witte wijzerplaat en siliconen band
Groot nadeel vind ik hierbij wel dat dit horloge alleen in Duitsland te koop is en dus óf daar afgehaald moet worden óf per post verstuurd. Waarbij ik het horloge dus niet eerst in het echt kan zien.
TAG Heuer Formula 1 Chronograph Quartz
Referentienummer CAZ101E.FC8228
Ja, quartz. Maar vind dit een erg leuk model, ben fan van het merk en dealer zit bij mij in de buurt.
Oris Aquis Date, met blauwe wijzerplaat en blauwe rubberen band
Referentienummer 01 733 7730 4135-07 4 24 65EB
Mooi, maar wel wéér een duiker en geen Oris-dealer direct in de buurt (ja, ik weet 't sommige mensen rijden lachend naar een ander land voor een horloge).
Verder ben ik nog even niet. Maar de lijst kan wat mij betreft nog groeien en misschien wordt het ook wel iets heel anders. Ik blijf rondkijken.
Waarom niet tweedehands? Ik ben op zoek naar een horloge in écht heel goede staat en zie het niet zitten om het halve land door te reizen om erachter te komen dat een horloge toch tegenvalt, qua staat of me om een andere reden niet aanspreekt.
Als ik twijfel (en dus de vraag ‘doorsparen of kopen’ moet stellen) moet ik vooral niet kopen. De enige aankopen waar ik achteraf écht plezier van heb gehad en die ik heb gehouden zijn die aankopen waarvan ik precies wist wat ik wilde, waar er geen twijfel bestond en ik niet kon wachten om een specifiek horloge te kunnen dragen. Soms heb je het geld er al voor gereserveerd en wil je iets kopen nog voordat je echt dat moment hebt waar het klikt met een bepaald model. In die gevallen zou ik zeggen wacht lekker. De zoektocht is ook leuk.
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik alleen dat soort zekerheid krijg door horloges ‘in het echt’ te zien. De hoeveelheden horloges die ik van een PC scherm heb gekocht en heb geflipperd… Alleen al hier op het forum heb ik om die reden meerdere horloges verkocht. Dat is voor mij het grootste probleem met microbrands en merken zonder fysieke winkel.
Je wil niet tweedehands en dat begrijp ik. Maar ik heb wel goede ervaringen met handelaren die vooraf goede foto’s maken en je toestaan om de horloges goed te bekijken voor je overgaat tot aanschaf. En wellicht zit er een degelijke bij jou in de buurt. Mijn laatste aanschaf kost maar liefst 1800 euro (vraagprijs, dus daar gaat nog wel wat van af) meer bij de dealer en was in absolute nieuwstaat. Geld dat ik nu lekker mee neem op vakantie.
Je hebt, denk ik, wel een punt. Ik ben nog heel erg zoekende. En de prijscategorie waarin ik nu kijk, € 1.000 - € 1.500, is ook echt zo’n rotbedrag, vind ik. Gek genoeg is tot € 500 veel gemakkelijker. Maar ik wil niet weer iets in die prijsklasse.