Doos en papieren bij een vintage horloge is een slechte investering

:scream::scream::scream:

De vraag is dan ook meer hoe je dit nog kunt weten/vaststellen wanneer het horloge al op de pols van 5 man gezeten heeft…

1 like

Expertise

4 likes

Moderne kaarten hebben wel een aantal echtheidskenmerken

Dat weet ik en die ken ik ook, maar deze kunnen naar mijn idee over tijd (of nu al) ook gewoon nagemaakt worden?

1 like

Klopt daarom is

belangrijk.

Helemaal waar en volkomen normaal

Als je dan toch geloofd dat doos en papieren op een vintage Rolex meerwaarde geeft, is de enige goeie investering deze originele Rolex Punching machine! En een stapeltje originele blanc papers. Kost 9k voor de set (kreeg deze aangeboden van een Italiaan) maar met 3x utiliseren heb je het er uit.

Ik snap de bovenstaande mensen wel, die er zo tegen ageren; zijn nu waarschijnlijk doodziek omdat ze 20% extra hebben betaald voor een papiertje die iemand in z’n keldertje heeft gemaakt.

6 likes

Zo’n punched papers alleen kan ik begrijpen, maar bij mijn 16233 heb ik bijvoorbeeld een handgeschreven factuur met hetzelfde handschrift als op die papers (staat wat info op over het horloge). Ik zou er niet per se meer voor betalen, maar het is wel een leuke set om het verhaal rond te maken. De set bewijst ook dat er vanaf 1991 werkelijk al de houndstooth diamond dial in zit… De kleur van de dial en de briljanten staan op het factuur genoteerd. Daarom heeft het voor mij persoonlijk wel meerwaarde. :grin:
Hangtags en dozen kunnen me dan weer geen zak schelen nee.

Iedereen kan anders die onderstaande dial in een 16233 proppen:

3 likes

Deze wil ik wel voor in m’n kelder :heart_eyes:

2 likes

Omg die plaat is zo dik haha geweldig!

Ik zeg niet dat papieren of andere rompslomp eromheen (vind aantoonbaar provenance wel echt een meerwaarde) niet ervoor kunnen zorgen dat je er meer geld voor over kunt hebben, in tegendeel. Ik vind soms een verhaal (wat dan niet eens bewijsbaar is) al een reden om dieper in de buidel te tasten, puur voor mezelf. Maar het idee dat verzamelaars full sets zoeken is lachwekkend; echte horlogeliefhebbers zullen nooit een horloge niet kopen omdat er geen (hoogst waarschijnlijk later gefabriceerd) papiertje bij zit.

2 likes

Ik snap jou wel Jasper. Deze instelling, zo noem ik het even, maakt het kopen en verkopen natuurlijk wat makkelijker.

Maar een oudje met papieren als “hoogstwaarschijnlijk later gefabriceerd” wegzetten is ook kort door de bocht.

Full set met handgeschreven bonnen etc. is mooi meegenomen een heeft ook zijn romantiek.

3 likes

Dat is niet kort door de bocht Metin, dat is ervaring. Ik ken een gozer in Nederland die produceert en verkoopt op aanvraag gemiddeld 40 papieren per week. Punching machine van alle periodes etc. En dat is maar 1 dude in 1 land, do the math…

Ah weer deze drogreden. Als wij ergens geen moeite mee hebben is het de verkoop, en als dat wel zo zou zijn was het dan niet makkelijker geweest om die kennis te benaderen om papiertjes voor me te drukken? Zit een hoop minder tijd en emotie in dan de stugge forumleden (die overwegend niet tot mijn klandizie behoren) te overtuigen van mijn gelijk?

Ik ben een horlogeliefhebber, geen karton verzamelaar.

5 likes

Sorry.

1 like

Ik heb papieren, full set en een PB bericht van Jasper dat mijn 16610 echt is.

Mijn 16610 gaat qua waarde door het dak!

Staat is IMO alles.

5 likes

Toch vind ik het een meerwaarde als er onderhoudspapieren bij een auto zitten.

Hetzelfde geldt voor horloges: zitten er papieren bij? Onderhoudshistorie bekend?

Heerlijk.

+1 voor mij

2 likes