Doos en papieren bij een vintage horloge is een slechte investering

Aha, regelrechte plagiaat dus :joy:. Het is ook moeilijk iets origineels te bedenken :wink:

1 like

Die ouwe rommel heb ik meteen weggegooid. Vroeg me al af waarom je dat allemaal had bewaard.*
.

.

.

.

.

.

.

*:stuck_out_tongue_winking_eye:

9 likes

Ik kan helaas geen video uploaden maar heb net op onze IG stories een filmpje geplaatst van een van de honderden fake Rolex warranty card producenten.

2 likes

Gezien, maar toch lijkt er iets een beetje niet helemaal te kloppen aan het uiterlijk van die kaart. Kan natuurlijk ook de slechte manier van filmen zijn. Dit wordt toch al een lange tijd gedaan zover ik weet? Zijn er nu nog dead giveaways waarmee je fake kaarten en echte kaarten prima kan onderscheiden? Ik lette altijd als extraatje op ā€˜schade’ van de kaart, je kunt krassen zien als hij door de magneetstriplezer gehaald was door de AD. (Net als bij een creditcard vroeger)

Mijn regel is: is het horloge jonger dan 10 jaar oud, dan wil er het liefst doos en papieren bij hebben. Is het horloge daarentegen ouder, dan hecht ik daar niet zoveel waarde aan. Mijn Zenith El Primero Chronomaster is bijvoorbeeld een full set uit 2015, maar m’n Rolex Day-Date is watch only uit 1985.

Om in te haken op Jasper’s standpunt: ik ervaar dat het gros van de handelaren bijna geobsedeerd zijn met doos en papieren. Velen verliezen meteen interesse als het niet om een full set gaat. Dus de gehoopte kentering in de markt lijkt nog niet echt aan te slaan. Daarnaast heb je de zogenaamde schakeltjesmaffia. De praktijk dat bijvoorbeeld een Day-Date ingekocht wordt met een band op volle lengte en vervolgens voor meer geld verkocht wordt met vier tot vijf schakels minder, welke dan los voor exorbitante bedragen verkocht worden.

3 likes

Heb de fake kaarten gezien. Precies hetzelfde als de originele kaarten. Ik snap echt niet dat mensen er zo’n waarde aan hangen…

Daarnaast is het logisch dat dit grootschalig gedaan wordt als je even logisch nadenkt. Je initiĆ«le investering is maximaal €1k (kaartmachine) en eurootje per plastic kaartje. Als je eenmalig een fake kaartje maakt heb je het er al uit.

Maar de reden dat iedereen zo ageert tegen mijn standpunt is ā€œProtect your investmentā€. Ik snap dat het kut is als je net 3K extra hebt betaald voor een full set tov watch-only; maar de waarheid is hard :slight_smile:

2 likes

Ik denk dat men daarom ook krampachtig vasthoudt aan doos en papieren, om te kunnen frauderen en meer marge te kunnen pakken. Daarnaast kunnen ze het als onderhandelingstactiek gebruiken om consumenten hun horloges voor veel lagere bedragen af te kunnen troggelen.

Dan wordt het wel een moeilijk verhaal inderdaad… Voor mij is het ook het belangrijkst dat het horloge echt is bevonden, that’s it. Daarom ook nog altijd ā€˜buy the seller’. Ik dacht dat ze zoiets ook al met die vintage punched papers aan het doen waren?

Vintage maakt me die full-set helemaal niets uit, tenzij het echt tot in de puntjes klopt. Bijvoorbeeld met factuur van Schaap en Citroen of iets, tags etc., dan heb je een vet verhaal.

1 like

Aan de lopende band. Er zijn dealers waarbij je als mede-handelaar een horloge kan kopen en als je er 500 tot 1K bijbetaald krijg je hem ā€œincluding papersā€. Soms zelfs echte papieren die later gestempeld zijn met dezelfde machines die Rolex gebruikte. Andersom heb ik eens een 6542 verkocht zonder papers die een week later verkocht werd met papers haha

4 likes

afbeelding

Er wordt met weinig merken zo veel gefraudeerd als met Rolex en dat kunnen ze opvatten als een compliment. Het blijft risky business als je niet weet wat je doet, maar wat blijven het leuke horloges.

1 like

@AmsterdamVintageWatches Het lijkt me enorm frustrerend om een bonafide handelaar te zijn en met lede ogen aan te moeten zien hoe andere handelaren op een soms criminele manier de markt zitten te vergallen.

2 likes

Maar dan zou het ook kunnen dat jij horloges hebt gekocht/verkocht met papieren die later zijn bijgevoegd of geproduceerd. Wie moeten we nu geloven? Je drinkt ook al niet meer, gaat het wel goed met je?!

1 like

Haha nee ik word er helemaal paranoĆÆde van :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Gelukkig hebben wij veel aanwas van particulieren en eerste eigenaren etc. Maar zeker, sterker nog; met 20 horloges per week verkopen (waarvan iets minder dan de helft met papieren) weet ik zeker dat er horloges verkocht zijn met later toegevoegde papieren. Daarom wil ik er mensen vanaf helpen dat het zo belangrijk of waardevol is, of in ieder geval dat ze op de hoogte zijn van de realiteit en dan kunnen ze zelf het belang ervan inschatten.

6 likes

Geld dit alleen voor vintage of ook voor nieuwe horloges? Ik kan mij voorstellen dat bij een nieuw horloge box and papers wel toegevoegde waarde heeft.

Ja blijven opletten!
Ik denk dat het wel meerwaarde heeft als het maar kloppende papieren of cards zijn. Niet zoals bijgaand filmpje

2 likes

Geen oplichting… maar wel een gevalletje ā€œcaveat emptorā€ zoals zo’n beetje alles rondom Rolex.

Soms is de som der delen groter… soms omgekeerd :grin:

Bizar

Koop nou gewoon die kat!! Dan kun je vanavond weer aan de Heineken!

Leg je 0.0 voor zaterdagochtend koud?

1 like

ā€œDe wereld wil bedrogen wordenā€ aldus Petrus rond 45 na Christus.

Doet me ook denken aan die prachtige blauwe sunburst Datejust van @JIG van een bekende Litouwse handelaar…

Anyway, dozen en papieren zijn geinig om erbij te hebben bij maar meer niet. Heb ook hier op het forum mijn nieuwe speedmaster dozen en goodies verkocht, wat MOET een mens ermee… het gaat om het horloge!