Doos en papieren bij een vintage horloge is een slechte investering

Hi forummembers!

Ik ben een van de enige die overtuigd is dat de aanschaf van horloges met doos en papieren in de huidige markt een slechte investering is. Heb er een filmpje over gemaakt op ons YouTube kanaal:

Maybe dat die reclame voor ons platform niet gewaardeerd wordt dus heb het even uitgeschreven. Ben heel benieuwd hoe jullie erover denken!?

Wat ik je op het hart wil drukken is dat het ontbreken van doos en papieren geen deal breaker is! Sterker nog, ik koop liever horloges zonder omdat dit prijstechnisch gezien prettiger is, ik hoef minder te betalen voor mijn horloge.

Bij modern horloges kan het ontbreken van deze dingen misschien achterdocht wekken en reden zijn om de oorsprong van het horloge te betwisten. (denk aan diefstal bijv.) Iedereen weet toch nu dat je de doos en papieren moet bewaren? Vroeger was dat totaal niet het geval. Als je een stofzuiger kocht dan bewaarde je toch ook niet de doos en papieren? Mensen die bijv. een Rolex kochtte in de Jaren 60 gooide meestal de papieren weg als na een jaar de garantie verliep. We zien ook bij veel dozen dat ze ook echt niet gemaakt zijn om te bewaren, kijk naar die PP dozen met witte binnenkant, of JLC, Omega
 het vergaat. Het was bedoelt als verpakking, niet per se om Jaren te houden. Dat dit zelden werd gedaan zorgt ervoor dat het zeldzaam is als deze er nog bij zit. Door de schaarste hiervan wordt de prijs een stuk hoger, soms een premium van wel 25%, kan je zomaar tienduzienden euros kosten bij bijvoorbeeld een vintage Daytona. Ik vind dat totaal onrechtvaardigd. Bullshit! En dit is waarom:

Doos en papieren garanderen helemaal niets. Het waarborgt niet de originaliteit en wil niet zeggen dat het horloge door de Jaren heen in dezelfde configuratie is gebleven. Ik kan een horloge hebben met originele doos en papieren en daar van alles aan veranderen. Service wijzers, nep wijzerplaat, ik kan er een Eta uurwerk in doen
 Sterker nog, je kan in een nep horloge de nummers zetten van originele papieren.

Gelukkig is de Zwitserse precisie van horloges niet te vervalsen. Dit geld niet voor papieren! Die zijn heel makkelijk te vervalsen. Een briefje van 5 euro is gemaakt om niet te vervalsen en toch kunnen counterfeiters er zo dichtbij komen dat jij en ik t niet zouden doorhebben. Moet je voorstellen hoe makkelijk dit te doen is voor een papier met enkele duizenden euros van waarde dat niet eens gemaakt is om niet vervalst te kunnen worden. En ik heb ze gezien, in mijn linkerhand een nep papier en in mijn rechter een echte. Nauwelijks te onderscheiden, het ruikt zelfs vintage; doen ze het bijvoorbeeld een paar maanden in een boek uit de 70s


Behalve nep papieren zijn er ook tal van originele papieren op de markt die nooit ingevuld zijn. Elke horlogebeurs staat er wel een italiaan met een stapeltje die ze verkoopt, kijk maar eens op eBay. Paar honderd euro en je vult het in en je horloge is een paar duizend euro meer waard? Wat een onzin. Mbt “Punched Papers”, dezelfde vintage perforators die Rolex vroeger gebruikte kan je online kopen. Zo kan je een honderd procent kloppend papier maken waar niemand ooit van kan bewijzen dat het niet bij dat horloge hoort.

De markt gaat dit na loop van tijd inzien, ook doordat het overspoelt gaat raken door fake papers, en dan wordt er gelukkig niet meer duizenden onzinnige euros overboord gegooit, hoogstens enkele honderden. En dat vind ik rechtvaardig. Zo doen wij het ook, het mag best een premium hebben want het kan bijdragen aan dat warme gevoel wat jij hebt aan je horloge. Soms geeft het ook aan dat de vorige eigenaar er zorg voor had, dat hij alles bewaarde. Maar doos en papieren kan je niet dragen. Als jij er waarde aan hecht dan moet je voor jezelf bepalen wat je er extra voor over hebt, maar laat je prooi niet ontkomen als dit er niet bij zit en denk al helemaal niet dat het iets zegt over de originaliteit dan wel de potentiele waarde ontwikkeling.

Groet, Jasper Lijfering van Amsterdam Vintage Watches

103 likes

Duidelijk verhaal. Ik denk dat met name de mensen met een hele collectie horloges, of 1 exemplaar, en deze koesteren ,graag het complete pakket willen bezitten. Het is een soort ‘compleet gevoel’.
Aan de nadere kant, het is bij meerdere verzamelobjecten wel zo dat de originele doos de waarde (meet dan) verdubbeld.

2 likes

Persoonlijk vind ik het voor een vintage niet van belang. Bij een redelijk recent/nieuw model is het een ander verhaal; niet zozeer over de echtheid maar meer over het feit, hoe is de verkoper eraan gekomen?

3 likes

Goed verhaal en ben het er ook mee eens. Maar zoals hierboven al gezegd het gaat ook om het gevoel en daarom betalen we blijkbaar toch graag meer voor nutteloze rommel.
Ik koop het liefste zonder doos en papieren, want goedkoper en ik hoef de doos (lees ruimte) niet ergens op te bergen. Helaas toch al wat dozen en papieren verzameld ondertussen. Weggooien is ook zo wat.

1 like

Als verzamelaar begrijp ik dat het leuk is, de originele papieren erbij te hebben, maar je moet natuurlijk wel begrijpen dat het niets garandeert, en ook weer fake kan zijn. Je moet er verstand van hebben. Wat dat in geld waard is, is wat de gek er voor geeft.

3 likes

Toch is het best leuk, doos en papieren er bij :nerd_face:

33 likes

Vintage horloges zijn over het algemeen verzamelstukken. Dan is een compleet pakket, de zgn ‘full set’, welkom om zo’n compleet mogelijk exemplaar te bezitten.

Dat de papieren, horloge en dergelijke niet origineel kunnen zijn, tja dat komt door de sjacher handel met dollartekens in hun ogen. Helaas maakt dat het verzamelen een stuk moeilijker of minder leuk. Maar dit staat er wat mij betreft los van.

3 likes

Eens, het kan zeker bij zo’n horloge best wat aan de beleving toevoegen.
Maar ik ben het ook met Jasper eens dat ik niet zoveel zin heb om een paar honderd euro extra neer te leggen voor iets dat je feitelijk toch in een kast legt en nooit meer naar omkijkt.

3 likes

Prima toelichting! Mbt vintage hecht ik geen waarde aan papieren. Zelfs bij sommige ‘modernere’ klokken heb ik een bewuste keuze gemaakt deze zonder papieren te kopen.
Haaks daartegenover (en daarmee spreek ik mezelf tegen) staat dat ik enkele andere Modernere Klokken juist weer mét papieren wilde hebben.
Voor mij heeft het te maken met het gevoel, waarom wil ik wel of geen papieren, het verschilt per horloge.

1 like

Van deze overcomplete set word ik heel blij.
En dat mag iets kosten.
Voor mij ook een teken dat er goed voor gezorgd is door vorige eigenaren.

42 likes

ehhh heeft HF Een YouTube kanaal?

1 like

Nee AmsterdamVintageWatches

3 likes

Ah oké  Dank je

2 likes

Leuk stukje :slight_smile: maar ik kick op een volledige set. Zelfs al is het achteraf bijgevoegd, maar wel tijdsconform vind ik het een pluspunt.

2 likes

Bij vintage vind ik het leuk als in ieder geval de originele doos erbij zit. Papieren is vaak een knoeiboel van bij elkaar geraapte dingen. Hoe vaak zie je vintage horloge, zogenaamd als full set aangeboden, waarvan de doos uit een totaal andere periode is. Het gaat om het horloge, de rest is leuk maar niet echt in grote mate waarde bepalend.

2 likes

Zolang er mensen zijn die (grote) waarde hechten aan “box and papers” zal er een markt zijn voor vervalsingen van met name de papieren


Zoals Paul Thorbe al menig malen aanhaalde; het gaat om de conditie van het horloge, de rest is BS.

3 likes

Eigenlijk zeg je: de doos en papieren zijn wel wat meer waard, mits ze echt zijn, alleen niet zoveel als de markt nu ervoor over heeft. Ik denk dat dat vooral horloges in het hogere prijssegment (10k+) raakt trouwens, maar ben het met je eens.

1 like

Is toch mooi zo


from 1989 by IstvĂĄn PĂ©nzes, on Flickr

from 1989 [variations] by IstvĂĄn PĂ©nzes, on Flickr

7 likes

Moet je er extra veel voor betalen? Nee.
Is het geinig als het er wel bij zit? JA!

In mijn geval was met mooi meegenomen en niet een must.


13 likes

Eens met @Watch2Morrow, ik ben hier ook echt blij mee👍

10 likes