Doos en papieren bij een vintage horloge is een slechte investering

Laat het nou net een hobby van me zijn om op de (Duitse) baai originele doosjes bij mijn horloges te zoeken… Ik betaal er geen goudgeld voor, het moet wel leuk blijven. Maar dat lukt vaak aardig. Dus ik ga er rustig mee door. :relaxed:

1 like

Dat maakt voor mij het verzamelen juist leuker. Je kan niet alles lukraak kopen en moet echt dingen uitzoeken en er verstand van hebben om het juiste exemplaar te bemachtigen.

4 likes

Het is leuk, maar wil ik er dikke premium voor betalen? Nee. Ik spendeer het liever aan iets anders.

Voorbeeld: de basisprijs voor een redelijke head only is €800, een goede €1000 en een perfecte €1250.

De premium voor b&p is €250. Dan geef ik liever €1250 uit aan een perfecte head only dan aan een goede met b&p.

6 likes

Ben eigenlijk blij als er geen doos bij zit, hoef ik die rommel ook niet te bewaren, je doet er toch niks mee.

Ik heb ook een poos modelautootjes verzameld, en net als bij horloges zijn die meer waard met originele doos erbij; dus liggen er bij ons op zolder dozen vol met originele doosjes van modelautootjes. Sinds ik horloges aan het verzamelen ben komen daar nu dus horlogedoosjes bij te liggen. :face_with_raised_eyebrow:

Heb wel eens de neiging om die hele zooi maar weg te mikken; je kijkt er nooit naar om en het neemt een hoop ruimte in. Maar ja, die vermaledijde “waarde” van die troep… :joy::joy:

2 likes

Bij aanschaf betaal je teveel, maar met de verkoop van je horloge is het prettig dat B&P erbij zitten.
Of denk ik nu teveel als flipperaar?:thinking:

2 likes

Uitzonderingen daargelaten zijn horloges sowieso een slechte investering. Ondertussen vind ik het wel leuk om doos en papieren bij een vintage te hebben. Dat is voor mij het enige dat telt.

1 like

Heeft nou niemand door dat de topic starter baat heeft bij het “verkopen” van dit verhaal? Als minder consumenten kritisch gaan zijn kan hij meer verkopen. Elke verzamelaar, horloge of wat dan ook, heeft liever een complete set. Nice try en erg jammer dat HF podium geeft aan Fake News.

15 likes

Die gedachte is wel bij me opgekomen inderdaad. Maar de TS geeft in de eerste post netjes aan dat het mogelijk als reclame geconstrueerd zou kunnen worden, en vraagt daar indirect toestemming voor. En die lijkt gegeven.

Ach ja, het is iets om over te praten. Ik zie niet zoveel verschil met een Hodinkee blog dat een bepaalde vintage een bump geeft of, misschien een betere vergelijking, een gerespecteerd lid dat mooie ‘wat dragen we vandaag’ foto’s plaats van een horloge dat hij te koop heeft staan.

Kortom: je hebt wel een punt, maar het boeit me niet zo :wink:

1 like

De stelling is “Doos en papieren bij een vintage horloge is een slechte investering” en daar geloof ik absoluut niet in. Ik denk dat complete, originele sets alleen maar meer waard worden. Dus het is zeker geen slechte investering.

Alles wat oud, antiek, vintage is heeft meer waarde met papieren, handtekening etc. en wordt nagemaakt JUIST omdat het een goede investering is.

3 likes

Vind dit een sneue reactie, Jasper maakt informatieve filmpjes voor een publiek wat absoluut niet zijn klanten zijn.

Ik ben het volledig met hem eens dat ik nooit 25%+ zou betalen voor b&p bij vintage horloges.

En zelfs al gaat het wel voor zijn klanten, als die onwetend zijn en tot nu toe alleen nieuw hebben gekocht vind ik het informatief dat Jasper ze vertelt dat b&p niet zo’n issue zijn bij vintage horloges, waar ik het absoluut mee eens ben dus.

10 likes

Yep, maar vaak heb je (…of ik, althans) die keus niet. Ik was een tijdje geleden bv. op zoek naar een Jedi. Nu komen die niet supervaak voorbij, en zeker geen perfecte. Toen ik een goede vond, sloeg ik toe. Ik had er liever B&P bij gehad en had daar best een premium voor willen betalen, maar ze waren er eenvoudigweg niet. Dus voor mij geldt eigenlijk: liever het horloge dat ik wil zonder doos en papieren, dan géén horloge (…maar nóg liever met doos en papieren).

1 like

Leuk onderwerp, maar ik ben niet helemaal akkoord met de argumentatie. De titel begint met de stelling dat het aanschaffen van papieren en doos een slechte investering is omdat het (te) veel geld kost. Als voorbeeld wordt er aangehaald dat je een premium betaalt voor een Rolex met papieren en doos aangezien die erg zeldzaam zijn. Economie is in wezen niks anders dan de toepassing van de wet van vraag en aanbod en is het dus logisch dat je een premium betaalt.

Als investering is dit dus met andere woorden eigenlijk een goede strategie want gezien de zeldzaamheid van dit stuk ga je er dus zeker je broek niet aan scheuren en is de kans reëel dat je er zelfs winst op kan maken na een aantal jaren. Ik ben ook niet akkoord met het argument dat een verouderde doos van Rolex of Omega geen toegevoegde waarde heeft aan een horloge. Een vintage horloge zal ook niet nagelnieuw ogen, dus zullen kopers dat ook niet van een doos verwachten. Kopers willen een volledige set omdat dit de verzamelwaarde verhoogt (dus eigenlijk wel een goede investering) en omdat dit voor hen (misschien) belangrijk is.

Je haalt een belangrijk punt aan dat het gemakkelijk is om papieren en een doos na te maken, maar dat vind ik eerlijk gezegd een drogreden want hetzelfde kan namelijk gezegd worden voor het horloge zelf dat een monster van Frankenstein kan zijn.

Ik zou wel met je betoog akkoord gaan als je stelt dat een premium betalen voor doos en papieren voor een vintage stuk de meerwaarde niet waard is omdat je buitensporig veel betaalt voor enkel een doos en wat papieren. Maar dat maakt het daarom geen slechte investering.

6 likes

Het is geen slechte investering, eerder een slechte aankoop :wink:.

2 likes

Dank voor je inhoudelijke reactie met ongeveer dezelfde strekking als @Chlorophyl1 en daar wil ik graag op antwoorden.

Uiteraard is het vraag en aanbod en momenteel is het aanbod nog beperkt of is de markt nog niet op de hoogte van dat het aanbod eigenlijk veel omvangrijker wordt. Steeds meer horloges worden voorzien van “originele” papieren (fakes dan wel oningevuld en later toegevoegd). Horloges kunnen niet dusdanig nagemaakt worden dat dit niet van echt te onderscheiden is, papieren wel.

Mijn verwachting is dat na verloop van tijd de markt hierdoor verzadigd zal raken en consumenten inzien dat papieren vrijwel niets inhoudelijk toevoegt aan het horloge. Dus als je nu een horloge koopt en een premium betaald van 25% op de waarde van het horloge, dan zal dat over 10 jaar bijvoorbeeld nog maar 5% bedragen equals “een slechte investering”.

Nogmaals, ik eis geen monopolie op de waarheid op; ik denk dat dit gaat gebeuren. En compleet terecht imho. Ik hou van horloges, de papieren laten me over het algemeen compleet koud. Andere provenance of het verhaal achter iemand zijn horloge daarentegen, voor mij veel -emotioneel- waardevoller.

3 likes

Wat is het werkelijke doel van Jasper om dit filmpje op HF te plaatsen? Is hij een filantroop? Wil hij ons voor loerend gevaar behoeden? Of is hij gewoon een horlogehandelaar?

Afgezien van het feit dat ik het een vermakelijk filmpje vind vraag ik mij dit toch af.

3 likes

Mag een handelaar hier geen topic openen voor info en een discussie? Moet daar meteen een bepaald financieel motief achter zitten?

4 likes

Ik hoop dat je gelijk gaat krijgen maar de geschiedenis bewijst tot op heden dat dat niet het geval gaat zijn.

Kijk eens naar auto’s en met name Ferrari. Ik denk dat je dat best kan vergelijken met Rolex o.i.d… Bij een vintage Ferrari speelt de geschiedenis en originaliteit een enorm belangrijke rol. Hoe meer aantoonbare geschiedenis en originaliteit des te duurder de Ferrari. Dus de investering in die aantoonbare geschiedenis is wel degelijk een goede investering.

En natuurlijk laat je je droom Ferrari niet schieten als die geschiedenis er niet aantoonbaar bij zit. Je weet dat je een echte hebt omdat dat, zoals Zwitserse precisie, niet nagemaakt kan worden.

Ik vind trouwens dat deze discussie juist hier gevoerd mag worden. Onafhankelijk door wie deze wordt aangeslingerd maar het lijkt een beetje op preken voor eigen parochie.

4 likes

@AmsterdamVintageWatches
Kan bij een vintage ook bepaalde onderdelen namaak/aftermarket zijn? Een dial of bezel is nogal voor de hand liggend, maar ik bedoel uurwerk onderdelen. Zijn deze alleen van Rolex zelf te krijgen of zijn er andere fabrikanten die dit ook maken. Ik kan mij zo voorstellen dat voor een klok uit de jaren 60 niet meer alle onderdelen gemaakt worden. In hoeverre kan dit de prijs drukken (als dit al controleerbaar is)?

Die perfecte vintage Rolex uit het filmpje is misschien in een koffiebadje geweest om zo’n mooie egale gele lume te krijgen … misschien ook wel “fake” :wink:

Ik heb het niet over een financieel motief. Ik heb het over een motief überhaupt.

1 like