Doos en papieren bij een vintage horloge is een slechte investering

Oke, maar dat hebben we allemaal toch?

1 like

Prima en informatief topic. Ik lees in ieder geval geen ā€œdubbeleā€ boodschap van topicstarter.

1 like

Eens! Ik heb dat papieren/doos/omdoos/ st IC stickertje/ prijs tag verhaal echt nooit begrepen hecht er dan ook 0 waarde aan.

De bakelieten bewaar doos die bij mijn breitling aanwezig was vond ik wel erg mooi. Maar het heeft verder niks te maken over hoe mooi of graag ik het horloge wilde aanschaffen.

1 like

Ik ga gedeeltelijk wel mee in de redenering van Jasper, maar tegelijkertijd is het volgens mij ook zo dat juist bewezen complete sets hun waarde zullen houden. Ik heb twee nog jonge vintage horloges die compleet met B&P zijn en als ik kijk naar de prijsontwikkeling dan verwacht ik niet dat ze op langere termijn zullen zakken in waarde. Dat de prijsontwikkeling minder stijl zal stijgen dan nu het geval is, dat wil ik wel geloven.
Het maakt mij trouwens niet echt iets uit, ik verkoop ze toch niet dus daar gaat het niet om. De stelling van @AmsterdamVintageWatches intagewatches is in ieder geval prikkelend.

1 like

@Marijn : Sommigen vinden dat mensen die handelen geen liefhebbers kunnen zijn maar dat is natuurlijk onzin.

OT, ik hecht geen waarde aan sets en boekjes maar vaak als ik een vintage horloge koop met doosje of papieren zijn deze ook in goed staat. als iemand zo zuinig op het horloge is geweest dat ze de papieren en doos bewaard hebben dan zijn ze ook zuinig op het horloge geweest.

2 likes

Natuurlijk is het zijn onder andere de bedoeling naamsbekendheid te creĆ«ren met zijn filmpjesā€¦daar is toch helemaal niks mis mee? Ik vind het leuke filmpjes, ook al ben ik het ook niet eens met dat doos en papieren nauwelijks iets toevoegen.

Daarbij is het onzin dat de topic starter baat heeft hij de door hem verkondigde boodschap. Horloges zonder doos en papieren hebben een X waarde. Als er een met doos en papieren 25% meer waard is, kan hij als handelaar er dan toch ook 25% meer voor vragen? Hij zal ook regelmatig full sets hebben. Hij gaat hier juist tegen in (al ben ik het hier niet mee eens :P)

Er zijn weer een aantal echte azijnzeikers aanwezig.

5 likes

Of realistenā€¦:wink:

4 likes

En natuurlijk des te eerder des te beter :wink:
Een interessante blik op het geheel van een kenner (vanuit het perspectief van Jasper, en dus AVW neem ik even aan)
Ik neem gemakshalve even aan dat ontbreken van doos en papieren bij inkoop door AVW dan dus ook een marginale invloed heeft op de inkoopprijs.

Met interesse even naar je fimpje gekeken.

2 likes

Ik krijg hierbij ook niet het gevoel dat Jasper hier zijn eigen business probeert te liften met dit verhaal. Maar gewoon meer probeert te informeren over de onzin van de enorme premium voor een zogenaamde full set. In hoeverre is dat origineel en bij dat horloge geleverd? EN mag het dan wel zo veel duurder zijn?

Ik lees al dat het voor velen waarde heeft maar voor mij ook niet. Zou leuk zijn als het erbij zit maar zou voor mij bij vintage geen dealbreaker zijn.

@AmsterdamVintageWatches goed verhaal en ik kan me er in vinden :+1:

2 likes

Ik denk dat je hebt zitten rommelen met de quote want die tekst is niet van mijn handā€¦ :wink:

1 like

Hahaha, ik heb het aangepast.
Ik zal blijkbaar op jouw post hebben gereageerd en Magni80 gequote dan want anders zou ik het ook niet weten. In ieder geval niet bewust gerommeld en was me niet opgevallen.

1 like

Doos en papieren bij een vintage horloge is tegenwoordig eerder een waarschuwing dan dat het zekerheid geeft. Hetzelfde heb ik bij NOS vintage, een Omega Speedmaster uit 1966 die nog nooit uit de doos is geweest met de rode zegelstip nog op de caseback. En daar dan het dubbele voor durven vragen.

Wat mij wel vertrouwen geeft zijn echtheidscertificaten maar die willen de fabrikanten niet meer geven. Ik heb een keer het Omega Servicecenter in Southampton zover gekregen om er een te maken voor mā€™n Raf 1953.

Volgens mij zijn er ook geen onafhankelijke certificeerders voor horloges. Bij sport verzamelobjecten (baseball kaartjes etc.) is dat wel heel gewoon.

1 like

Wat een schitterend klokje Metin :heart_eyes:

3 likes

Met een Extract of the Archives weet je in ieder geval of het uurwerk bij het referentienummer van de kast hoort. Hier staat ook een land op waar hij geleverd is. Dat kan je dan weer vergelijken met het land wat op de garantiepapieren staat.

1 like

Bedankt Ide! Ik ben er heel blij mee :smile:

1 like

@AmsterdamVintageWatches
We kunnen het ook omdraaienā€¦
Hoe er voor te zorgen dat de ā€˜papierenā€™ weer een goede investering worden?

Papieren waren een goede investering omdat ze er voor zorgden dat de horloges een betere investering warenā€¦ betere garantie voor de herkomst.
Maar omdat de vintage/tweedehands horloges nu zĆ³veel waard worden/zijn, is het lucratief om de papieren te vervalsen, Is dat niet zoals met alles van waarde? Of het nu Ferrariā€™s of wijn is. Als het de moeite is, wordt het nagemaakt. We kunnen ook goud maken, dat is alleen duurder dan opgraven dus wordt het niet gedaan.

Waar ik zelf aan zat te denken is een blockchain alternatief. Alle ā€˜transactiesā€™ met het horloge worden in de chain opgeslagenā€¦ eigenaars, service, etc. Ik kan me niet voorstellen dat horloge fabrikanten daar niet zelf al over hebben nagedacht.

Misschien lost het niet het probleem op voor de vintages van vandaag, maar wel die van morgen. Bijvoorbeeld voor een 114060 die je nu nog niks vind. :sunglasses:

2 likes

Goed idee. Een soort Nationale Autopas voor kostbare (nieuwe) horloges. In dit digitale tijdperk moet dat toch niet zo moeilijk zijn om te realiseren.

2 likes

goed ideeā€¦

1 like

Ik ben in!

1 like

Ik verwijs jullie allemaal naar ECC.
Filestorage etc. :nerd_face::innocent::joy:

1 like